• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • Chicita

Jag tyckte att det var snyggt med långa ärmar faktiskt Glad

Men du måste känna själv att du är bekväm i den längd du väljer.
    3/4-dels ärm är också rätt snyggt men jag skulle inte gå kortare än så för min del 

• sannasofia

Personligen gillar jag ärmar som tar slut precis ovanför armbågen, men det är ju en smaksak.

• Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-10 10:49:18 följande:
    Personligen gillar jag ärmar som tar slut precis ovanför armbågen, men det är ju en smaksak.
    Min tanke här är att det kan kännas som att man har mätt fel i så fall, för en ärm som slutar precis ovanför armbågen kommer att bli bara pyttelite kortare än vad tröjan är då.
    Så det är många gånger bättre då att ha en ärm som är markerat kortare eller markerat längre om man inte kan matcha längden perfekt.
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-04-10 10:56:19 följande:
    Min tanke här är att det kan kännas som att man har mätt fel i så fall, för en ärm som slutar precis ovanför armbågen kommer att bli bara pyttelite kortare än vad tröjan är då.
    Så det är många gånger bättre då att ha en ärm som är markerat kortare eller markerat längre om man inte kan matcha längden perfekt.
    Ja, just det, tänkte inte riktigt på helheten.. 
  • Sara 120707

Jo jag velar fram och tillbaka

Vad jag än väljer så kommer jag att ta upp den i etapper och kolla hur det ser ut efterhand samt avsluta ärmen med samma spets som i ovankant.

Anledningen att jag velar är att jag har väldigt korta musklade armar som lätt ser mulliga ut. Framförallt underarmarna är lite "Karl-Alfred"-stil. Konsekvens av att ha jobbat i stall i många år

Nackdelen med 3/4 är därför att de slutar där armen är som bredast och då ser handleden och handen lite strutformad ut. Tanken var eg att ta av den strax ovanför/nedanför armbågen men sen kom jag på det där som Chicita skriver att då slutar ärmen i samma linje som tröjan....

Så jag velar fortfarande

När det väl är klippt så är det ju klippt......

• Chicita

Jo jag vet hur man kan se ut när man jobbar i stall Flört
    Även om det är länge sen jag gjorde det nu...

Om du inte vill ha 3/4 så skulle jag valt antingen hellång ärm eller bara en liten cap-sleeve.

Ett tips, om du har ett bra bildbehandlingsprogram så ta en bild där du står likadant, på samma avstånd från kameran med + utan spetstoppen och använd dina bara armar sen och "klistra över" spetsärmarna om du förstår hur jag menar.
    Alltså klipp ur en bit av en arm i olika längd och klistra in ovanpå bilden med spetsärm. Du behöver inte göra det proffsigt, utan bara för att få en liten bild av hur det skulle kunna se ut med olika längder på ärmen innan du klipper 

Svar på tråden Sytråden