• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-04-10 13:16:36 följande:
    Jo jag vet hur man kan se ut när man jobbar i stall Flört
    Även om det är länge sen jag gjorde det nu...

Om du inte vill ha 3/4 så skulle jag valt antingen hellång ärm eller bara en liten cap-sleeve.

Ett tips, om du har ett bra bildbehandlingsprogram så ta en bild där du står likadant, på samma avstånd från kameran med + utan spetstoppen och använd dina bara armar sen och "klistra över" spetsärmarna om du förstår hur jag menar.
    Alltså klipp ur en bit av en arm i olika längd och klistra in ovanpå bilden med spetsärm. Du behöver inte göra det proffsigt, utan bara för att få en liten bild av hur det skulle kunna se ut med olika längder på ärmen innan du klipper

Hehehe, jo det är inte de där modellarmarna precis. De va några år sen för mig oxå men formen hänger ju kvar ett bra tag..

Kombinerat med vad jag brukar kalla "stenblocksformen" som alla i min släkt har(dvs korta med breda axlar) så gäller det verkligen att tänka efter med skärningar och marginaler för att luras lite

Det var ett bra tips, ska definitivt leka lite med photoshop.

• Krystal

Så här funderar jag på att ha ärmen på klänningen.

Har bara grejat med den ena än så länge och den är bara provisoriskt fastsatt (för säkerhetsnålarna ska inte ingå )

Jag hade den lite längre först, men drog upp den lite i axeln och kom fran till att detta såg inte så tokigt ut. Jag har ett vitt avtagbart axelband ifrån en bh som bas över axeln som är lite inrullat i spetstyget, så att inte spetstyget ska behöva hålla upp klänningen helt själv...vilket gör, märkte jag, att om jag vill så kan jag hasa ner det hela så att den bli baraxlad men spetsten hänger ändå och döjer lite gäddhäng

• Chicita
    Krystal skrev 2012-04-10 13:36:12 följande:

Så här funderar jag på att ha ärmen på klänningen.

Har bara grejat med den ena än så länge och den är bara provisoriskt fastsatt (för säkerhetsnålarna ska inte ingå )

Jag hade den lite längre först, men drog upp den lite i axeln och kom fran till att detta såg inte så tokigt ut. Jag har ett vitt avtagbart axelband ifrån en bh som bas över axeln som är lite inrullat i spetstyget, så att inte spetstyget ska behöva hålla upp klänningen helt själv...vilket gör, märkte jag, att om jag vill så kan jag hasa ner det hela så att den bli baraxlad men spetsten hänger ändå och döjer lite gäddhäng

Det där blir ju jättebra Solig
  • Chicita

Den första eller den näst sista tycker jag Glad
    Den tredje, som avslutas mitt i armvecket ser också bra ut eftersom du får en bra linje mot tröjans nederdel, men risken är att du skulle bli väldigt irriterad i "böjvecket" av den, samt att den ändå riskerar att glida upp och vecka sig på ett osnyggt sätt.

• Sara 120707
    Chicita skrev 2012-04-10 15:09:38 följande:
    Den första eller den näst sista tycker jag Glad
    Den tredje, som avslutas mitt i armvecket ser också bra ut eftersom du får en bra linje mot tröjans nederdel, men risken är att du skulle bli väldigt irriterad i "böjvecket" av den, samt att den ändå riskerar att glida upp och vecka sig på ett osnyggt sätt.

Tack för input!

Lutar själv mellan 3, 4 eller 5 Tror jag skulle känna mig mest bekväm i dem och de verkar ganska smickrande

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-04-10 15:19:15 följande:

Tack för input!

Lutar själv mellan 3, 4 eller 5 Tror jag skulle känna mig mest bekväm i dem och de verkar ganska smickrande

Av 3, 4 och 5 så skulle jag välja 5 Glad
  • Krystal

Har en vän som ska gifta sig i början av juni som också ska ha en sådan där spets grej med ärmar. Det är väldigt fint..och skulle jag inte ha slöja själv så skulle jag nog också kunnat tänka mig sådär...(men det skulle riskera bli lite mycket spets upptill på mig om jag skulle ha sådan och slöjan som har bredare spetskant, bild finns tidigare i tråden)

Svar på tråden Sytråden