• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • 120530

Hej alla sykunniga! Jag gifter mig om fyra veckor och börjar bli rejält stressad över vad jag skall ha på händerna.Jag har en kort jacka i fuskpäls med 3/4 ärm och hade tänkt hitta ett par långa vantar/handskar. Det har jag ännu inte lyckats med, inga som känns som jag och som är tillräckligt långa!

Nu har jag börjat fundera på att ha en muff i vit fuskpäls, och har letat oh letat men inte hittat någon. är det svårt att sy en? Jag har letet efter beskrivningar på nätet utan lycka. Jag vill ju liksom inte att den skall bli som en slapp trasa om ni förstår vad jag menar, utan hålla formen av sig själv.

Tacksam för all hjälp!

• Chicita

Hej Red

Mitt tips är att sy muffen i konstpäls och fodra med ett lite kraftigare foder. Det går åt så lite tyg till en muff att du gott och väl kan kosta på dig lite dyrare material Glad

För att göra muffen ytterligare lite stelare så använder du vliselin, det tjockaste dom har, i ett eller två lager på insidan av pälsen,samt någon sorts vadd för att göra den lite mjuk och skön på insidan.
    Om du inte vill ha ett blankt foder så kan du fodra insidan med fleexetyg eller sammet (det är lite skönare för händerna och värmer bättre, men ger inte samma visuella intryck.

Det bör skapa en rätt stabil muff, en muff ska ju vara lite formbar liksom. Se till att fylla upp med lite foder så att det inte blir som ett stort hål i mitten, utan det ska vara som två kuddar på varandra *typ*. lätt att stoppa händerna emellan men mjuk och följsam

Lycka till och visa gärna en bild sen Glad

• Cosy

Du behöver tre lika stora rektanglar, foder mellanlägg och yttertyg. stryk mellan lägget på fodret sy en cylinder av yttertyget och en av fodertyget(som har mellan lägget på sig... lägg sylindrarna på varandra med rätta mot rätta sen sy runt ena öppningn vänd ut ich in på saken och sy för hand ihop andra öppningn...

det du behöver kunna är att sicksakka alla kanter och en raksöm samt enkelhandsmönad så att du kan sy ihop them sen 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • 120530

Chicita och Cosy,

tack för era snabba svar! Får se om jag tror att jag klarar det och om jag hinner. Om jag gör ett förök kan ni nog räkna med fler frågor här ;)

• Chicita
    Red skrev 2012-01-27 12:43:42 följande:

Chicita och Cosy,

tack för era snabba svar! Får se om jag tror att jag klarar det och om jag hinner. Om jag gör ett förök kan ni nog räkna med fler frågor här ;)

Kör du... Det är i princip zickzack av 2 rektanglar med tyg, stryka på vliselinet på det kraftigaste av dom två tygerna, sy ihop kortändarna så du får två tuber. Stoppa i tuberna i varandra räta mot räta och sen sy ihop allt med raksöm (förutom att du måste lämna en långsida öppen så du kan vränga den rätt sen).
    När du har vrängt det åt rätt håll så stoppar du i "fluffet" (finns massa olika saker att välja på, både i sjok och som kudd-fluff) och sen syr du ihop den öppna sidan.
    Det blir snyggast att göra det för hand, men om du inte orkar så stoppar du in det i maskinen och syr raksöm så nära kanten du kan
  • ClaraH

Behöver bolla lite sömnad. Jag har köpte lite tyger (var i Dubai i helgen) och köpte bl.a. chiffong som skulle räcka till en lång klänning. Jag vet inte riktigt vilken modell jag ska välja, men jag tänkte att den ska vara ärmlös och lite urringad, kanske V-ringad. Nu funderar jag på om övertyget dvs. chifonngen ska vara större än fodret? Vad tror ni. Man kanske kan sy överdelen i samma storlek och kjolen lite vidare, eller kanske också överdelen vidare?

Någon som kan tipsa på bra modeller för chifong-klänningar?

• Chicita

Du ska nog helt klart lägga på lite även på överdelen. Om det är lika stort så kommer det ju att bli mindre - om du förstår hur jag menar...
    För varje lager så ökar ju omkretsen. Men det kan räcka med att du ökar en eller två milimeter i sidan på chiffongen.

När det gäller kjoldelen så tror jag det beror på modell. Är det en vid kjol så tycker jag att du ska ha lite lösare chiffong. Om du syr en snävare modell så ska du nog göra som på överdelen. Bara öka någon millimeter eller två så att det liksom flyter över underklänningen och inte stramar

Har tyvärr inga mönster eller modeller att bidra med... 

• ClaraH

Jag får nog googla lite på bilder så att jag får inspiration. Jag har gjort det lite redan och många är riktigt rynkade så att det blir mycket tyg i övertyget. Men det är ett tag kvar tills jag ska använda den så jag har tid på mig...

• Chicita

Ja kolla runt, det beror helt på vilken effekt du vill ha på klänningen och innan du vet det så är det nog ingen idé att du letar mönster Glad 

• Sara 120707

Nu tänkte jag bildbomba lite här, jag har ju hittat en väldigt speciell typ av bolero som jag vill ha till min brudklänning. Nixa har en variant av den men de ville ha från 2500 kr (!!!!!) för den och även om jag hade haft pengarna så tänker jag av princip inte spendera 2500 på en bolero.

Därför bestämde jag mig för att sy en egen variant och lägger upp bilder på:

ungefär vad jag vill åstadkomma,

vad jag använt

hur långt jag kommit

samt ev en bild på klänningen jag ska ha boleron till.

Alla tips, förslag och åsikter är välkomna.

Svar på tråden Sytråden