Sytråden
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Ja jag hade tänkt mig mjuka servettringar ... eventuellt bara göra en slät 3cm brett band dubbelsytt som man kan trä på servetterna...men alla tips är välkomna.
Jag ansluter mig! ;) har precis fått hem allt tyg till min brudklänning och min dotters (snart5 år) näbbklänning. Jag är JÄTTE nervös över att sy den här klänningen.... Dotterns klänning känns ok! "prov-klänningen" blev perfekt på en gång... Min är det svårare med! Är rund, kort i kroppen (160cm) och har kort överkropp så jag har kapat mönstret med 10cm redan och mixtrar med ryggbitarna för att få bättre passform för överkroppen. Kommer sy den i vit brudsatin med vit chiffong över. Den har V-ringning och är i A linje med ett kort, litet släp. Jag skulle vilja drapera chiffongen över brösten men jag har aldrig draperat förut.... Nervös :S har inget mönster på någon underkjol så jag har nog läst alla trådar på BT om underkjolar och andra sybloggar jag kunnat hitta! Det är mycket med det här men jag tror att känslan att ha fått sytt skapelsen själv kommer ge en otrolig bekräftelse och stolthet! Synd att man bara får bära den en gång ;) Chicita - vilka otroligt härliga kläder du syr! Roligt!!! Har aldrig varit på medeltidsveckan eller så men det verkar ju störtmysigt!!!!
Välkommen wiikan
Jag skulle nog rekommendera att du syr en provklänning till dig med av något gammalt lakan eller så. Sy med de längsta stygnen din maskin klarar så det är lätt att sprätta. När den sitter bra, så använd dom isärsprättade bitarna som "mönster".
När det gäller underkjol så är det nog lättast att göra en i tyll.
Enklaste sättet är att sy en väldigt enkel kjol i bomullstyg som du sen sätter volanger av Tyll på. Börja med en relativt bred volang längst ner (kjolen ska intevara lika lång som ytterklänningen, men tyllen som är längst ner ska ju vara lika lång som klänningen eller strax under fullängd. Om du förstår hur jag menar
Sen sätter du en ännu längre volang en bit ovanför denna som täcker den nedersta, och sen en till ovanför denna... Tyllen ska alltså sluta på samma nivå i nederkant, men det brukar räcka med tre eller fyra lager tyll och alltså ska dom delas upp så att den yttersta /översta volangen börjar där vidden på kjolen börjar, sen en ungefär på mitten av detta och en långt ner.
Förstår du hur jag menar? Kan inte rita upp tyvärr...
Tack
Om du aldrig har varit där och får möjlighet någon gång så rekommenderar jag det verkligen
Tack för ditt svar!!!!! Jag tänker nog göra underkjolen så som du skriver.... Har dotterns klänning att prova på först ;) det ska vara lite i den för att den ska ha fin form tror jag.... Kan man sy tunnt lager av tyll direkt mellan tyget och fodret, i fodret liksom???? Kunde inte låta bli igår och har nästan sytt klart den. Men det var ju rysligt enkelt bara man är noga hela vägen och pressar på eftersom! Snart dags för underkjolen.... Och chiffong på kjol-delen :S Jag har sytt min klänning i ett gamalt lakan eftersom det är en hel del ändringar! Skulle ha V rygg också tänkte jag först men det blev inte alls bra för min stora byst.... (85D) så det blir högre "linning" i ryggen och det har jag inte gjort delar till än... Tänkte att jag ska sy dotterns klänning först för att släcka lite "sy-törst";) så kanske jag finner ro till allt pill-göra på min klänning... Ang drapering på framstycket, bröstpartiet.... Hur gör man det på bästa sätt? Någon ide ang mönster??? Jag har en gammal gardin i chiffong liknande material... Funderar på att drapera med det på lakan-klänningen först, men hur sjutton ska man tänka hur man klipper ut denna bit först? Vill att draperingen ska följa V ringningen (om ni förstår...?)
Min klänning kommer nog påminna lite om den här... Iaf över bysten... Är hitåt jag vill komma med drapperingen. Kjolen på min blir med mindre tyll och mer mermaid-form... www.google.se/search&source=mog&hl=sv&gl=se&client=safari&q=brudklänning%20chiffong&sa=N&biw=320&bih=356#i=43
Hittade den här.... Blev ngt knepigt med den andra länken (sitter med min iphone så det blir lite knepigt ibland) www.missmoneypenny.nu/sv/brudklanningar-1/brudklanning-i-satin-med-slap.html Samma stuk på klänningen men min blir nog "mer brudsatin" än "chiffong/tyll" känsla... men ändå ganska figurnära och jag har inte tänkt ha en massa löst tyg fram på magen ;) Ojoj... Ja, men iaf så är det liknande drappering över bysten jag vill åstadkomma.... Går det? HUR?!?!
Jag är inget proffs på drapering. Men jag tänker mig att det enklaste är att du i princip sträcker ut mönstret till dubbla bredden (eller det som bäst ger dig den mängd av drapering du vill ha) och sen rynkar ihop det och syr fast det räta mot räta på den bit där det ska sitta, sen får du ju vränga den biten ut-och-in (eller rättare sagt rättvända) och då borde du ha fått drapering över bystdelen...
Men om du gör så så kommer du ju att få sömsmånen synlig i och för sig nu när jag tänker efter.
Tror du måste göra bystdelen i 3 lager då... chiffongen, brudsatinet och foder.
Jag skulle nog ha tagit och draperat på fri hand över bystdelen (satt upp brudsatinet på en provdocka, eller trätt det över en stoppad tröja eller nåt), tagit en stor bit chiffong och helt enkelt börjat drapera och nåla tills jag var nöjd. Klippt bort överflödet och sen vändsy det med fodret
Låter som en vettig plan.... Har ingen docka. Får göra ngt provisoriskt om jag inte får tag på någon jag kan låna av någon... Jaja. Det löser sig!! Fantastiskt skönt att ha någon att bolla allt det här med! Vi har inte berättat för någon om att vi ska gifta oss. inte ens dottern som ska få klänningen vet att det är till vårt bröllop utan "en fest vi ska på efter jul" ;) hehe min mamma är grym på att sy men vi vill att alla ska få veta och få inbjudan till brölloppet samtidigt. OM jag har svårt att hålla mig?!?!?! Haha... Näbbklänningen är så pass klar nu att jag ska fästa underkjolen, brodera livet med lite pärlor och sedan fålla. Klar på sammanlagt några timmar bara!!! Trodde det skulle ta längre tid!!! - Vad säger ni föresten om hur ett "band" i midjan påverkar om man ser kortare ut eller om det med döljer och "håller in" och ger en slankare midja ???? -