• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • baby freeze
    Aleta skrev 2011-07-26 16:56:36 följande:
    Jättebra tips!
    Det ska jag komma ihåg till framtiden.

Kan man använda textillim för att limma på ett nätaktigt tyg ovanpå ett annat?
    Håller det? (Och syns limmet eller ej?)

Jag har ett tyg från 20-talet som jag tyvärr råkade förstöra när jag skulle försöka ta bort fläckar. (*Skäms och rodnar*)
    Det ligger i en låda i silkespapper, för slänger det gör jag inte. Det har blivit så skört att det inte håller ihop.  
    Det är en sådan här:
    www.vintagetextile.com/new_page_118.htm
    Hur du ska bära dig åt för att rädda sjalen beror på om du tänkt använda den eller ej? När man konserverar gamla föremål för museer så gör man på ett sätt, medan man får ha lite annan inställning när man närmar sig ett föremål som först och främst skall brukas. Jag har knappt någon respekt alls för gamla tyger om de inte kan användas eller har historiskt/affektionsvärde, så det som avgör är väl mest hur du själv känner? Jag hade nog testat att limma fast det mot ett tylltyg om jag ville kunna använda den iallafall. Men det är sagt med min totalt respektlösa inställning!
  • baby freeze

Jättefin klänning ClaraH! En av de snyggaste jag sett på BT, så sträck på ryggen och var STOLT!

• Aleta
    baby freeze skrev 2011-08-27 12:10:48 följande:
    Hur du ska bära dig åt för att rädda sjalen beror på om du tänkt använda den eller ej? När man konserverar gamla föremål för museer så gör man på ett sätt, medan man får ha lite annan inställning när man närmar sig ett föremål som först och främst skall brukas. Jag har knappt någon respekt alls för gamla tyger om de inte kan användas eller har historiskt/affektionsvärde, så det som avgör är väl mest hur du själv känner? Jag hade nog testat att limma fast det mot ett tylltyg om jag ville kunna använda den iallafall. Men det är sagt med min totalt respektlösa inställning!
    Tack för tipset, det gäller nog mest att komma över ångesten över att jag riskerar att förstöra det ännu mer.
  • baby freeze

Jag har hittat ett billigt sidentyg (gräddvitt i tuskaft, inte thaisiden utan mjukare), och jag har fått lite inspiration att sy något medeltida. Tänker att jag ska sy en långärmad klänning, men har inte bestämt viken stil jag ska välja? I slutänden vill jag ha en överklänning av något mönstrat tyg i färg, alt svart, så mycket vet jag. Någon som sett en liknande kombination, eller kanske till och med har en bild på lut?

• Chicita
    baby freeze skrev 2011-08-28 08:59:49 följande:
    Jag har hittat ett billigt sidentyg (gräddvitt i tuskaft, inte thaisiden utan mjukare), och jag har fått lite inspiration att sy något medeltida. Tänker att jag ska sy en långärmad klänning, men har inte bestämt viken stil jag ska välja? I slutänden vill jag ha en överklänning av något mönstrat tyg i färg, alt svart, så mycket vet jag. Någon som sett en liknande kombination, eller kanske till och med har en bild på lut?
    Det låter väl som en vettig och troligtvis relativt vanlig kombination av färgställning. Alltså en ljus vit/cremeaktig underklänning och mörkare överklänning tycker jag.

Kanske något sånt här?

eller (fast det blir en lite stor bild):

Svar på tråden Sytråden