• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • LisaEleonor

Till Chicita och hendvig 007- Det finns en medeltidsaffär som heter Korps (antar att du redan vet det Chicita) som specieliserar sig på medeltida tyger. Sedan har de en massa färger som defenitivt inte fanns på medeltiden. Men mycket vadmall, linne och liknande. Jag köpte tunt ylle för att ha som mantel till en medeltidshelg och det blev riktigt bra. De finns i Söderköping och på internet www.korps.se

• Chicita

Hedvig007: Prova Simbra Siden (googla namnet) dom har jättemycket fint.

LisaEleonor: Jepp, Korps är en av dom jag länkar till på min bröllopshemsida... Men jag vill också känna på tygerna, så det är mest där problemet ligger för mig Flört
    Bearbetar min tygaffär i stan att dom ska ta hem vadmald eller ylle i  en ljust grå färg i en kvalité dom redan har hemma.
    Bra tips dock... jag brukar träffa på Korps på medeltidsmarknaden i Leksand också, men i år hann jag inte stå och kolla på deras tyger när vi var där för jag försökte hjälpa min brudtärna att hitta dekorband till sig och marskalkerna mm (lite får man ju offra liksom Flört)

• LisaEleonor
    LisaEleonor: Jepp, Korps är en av dom jag länkar till på min bröllopshemsida... Men jag vill också känna på tygerna, så det är mest där problemet ligger för mig Flört
    Bearbetar min tygaffär i stan att dom ska ta hem vadmald eller ylle i  en ljust grå färg i en kvalité dom redan har hemma.
    Bra tips dock... jag brukar träffa på Korps på medeltidsmarknaden i Leksand också, men i år hann jag inte stå och kolla på deras tyger när vi var där för jag försökte hjälpa min brudtärna att hitta dekorband till sig och marskalkerna mm (lite får man ju offra liksom Flört)
    Förstår dig, jag älskar att gå och titta i den affären. Men det går att beställa hem tygprover vilket jag tycker är fantastiskt eftersom det går att se färgerna så mycket bättre. Finns en annnan tygaffär i Söderköping med, men när det kommer till vissa tyger är korps överlägset bäst.
  • Aleta

De här verkar ha ylletyger också, men jag vill helst känna på dem jag med innan jag köper.
    http://svartakatten.com/sortiment/tyger.htm

Eftersom jag har noll koll på vilken sort man ska ha kan jag ju inte be att få hem prover på hela sortimentet.  

• ClaraH

Min provdocka var bra när jag packade upp den, såg inte använd ut. Man kan nåla i den, som svar på den frågan. Jag hade inte tid att sy så mycket i går kväll, jag nålade dock på kjolfodret och det är verkligen skönt att ha en provdocka, mycket lättare med allt!

• Chicita
    LisaEleonor: Jo provbitar kan man ju få hem, men det kan vara svårt att bedöma hur fallet blir på tyget på en liten bit bara... Och när det gäller en mantel som har så stora tygstycken så är ju fallet A och O tycker jag...
    Men om inte "min" affär kan ta hem åt mig så blir det att handla av Korps nästa år i Leksand Glad

Aleta: Svartakatten är också jättebra...
    När det kommer till dekorband så rekommenderar jag www.vasenhantverk.se
    Dom har rätt mycket att välja på och snabba med leveranser är dom också Skrattande

ClaraH: Ja visst är det underbart Skrattande
    Det blir en helt annan sak att sy när man kan prova ordentligt och inte stå och försöka nåla på sig själv liksom...
  • Picnick i det gröna

Hej kära sytråd!

Idag fyndade jag en härlig underkjol med mycket effektfullt fluff!
    Problemet är bara den är begagnad och såldes i befintligt skick och har en rätt otäck reva.
    Förhoppningsvis går det att laga enkelt, men vill höra om ni sykunniga har några tips.
    Det känns nämligen som om materialet lätt skulle gå sönder mer om man är oförsiktig och har fel metod..Obestämd 

Har lite svårt att säga vad det är för material.. är inte så kunnig på det. Men det är rätt styvt och "plastig" och fransar lätt.
  • Chicita
    Picnick i det gröna skrev 2011-07-25 20:01:34 följande:
    Hej kära sytråd!

Idag fyndade jag en härlig underkjol med mycket effektfullt fluff!
    Problemet är bara den är begagnad och såldes i befintligt skick och har en rätt otäck reva.
    Förhoppningsvis går det att laga enkelt, men vill höra om ni sykunniga har några tips.
    Det känns nämligen som om materialet lätt skulle gå sönder mer om man är oförsiktig och har fel metod..Obestämd
    Har lite svårt att säga vad det är för material.. är inte så kunnig på det. Men det är rätt styvt och "plastig" och fransar lätt.
    Det finns textillim på tygaffärer som är till för tyger som fransar lätt.
    Jag skulle nog överväga att använda det till att stärka upp kanten innan jag började sy. Men känns tyget skört så är det bästa att sy för hand för då har du koll på tyget och det är ingen risk att det fastnar i matningen på maskinen...
  • Picnick i det gröna
    Chicita skrev 2011-07-26 15:18:19 följande:
    Det finns textillim på tygaffärer som är till för tyger som fransar lätt.
    Jag skulle nog överväga att använda det till att stärka upp kanten innan jag började sy. Men känns tyget skört så är det bästa att sy för hand för då har du koll på tyget och det är ingen risk att det fastnar i matningen på maskinen...
    Tack!

Jag tänkte mig något sånt. Jag har använt mig av något förr som kanske är mellanlägg(?). Som stärker tyget och som klistrar/smälter när man stryker på det. Men det känns som om kanske själva kjolen med smälter om man skulle stryka på den Obestämd 

Men textillim verkar ju kanon då! Limmar man bara på kanten så det stelnar, eller ska man limma på någon tygkant runt om?

Sy för hand  hade jag nog tänkt göra, då det känns skonsammast. 
Svar på tråden Sytråden