• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • 1700tal

Får jag förresten fråga er som har ställbara dockor (har du oxå en diana, chicita?) om det går att nåla i dockorna? De dockor jag klämt och kännt på av andra märken har varit i tunn plast. Jag har bara en byst (inte ställbar) men den är nålningsbar. Men skulle vilja ha en ställbar...

• Chicita

ClaraH: hehe.. ja kila iväg och spana på festkläder, det är en bra inspiration och problemlösar-funktion dessutom ;)
    Jag ställer in den efter mina mått så gott det nu går... Och sen brukar jag prova vartefter jag sytt. Jag kan ibland även ta ett gammalt lakan och typ drapera över dockan, klippa till tyget så det blir som ett mönster och sy efter det :)

1700tal: hmm.. ok här kommer lite till då... Kommer fler sen ska bara ladda upp dom först :)  
    Brorsan som munk:

Skrivarens barett

• ClaraH
    Chicita skrev 2011-07-20 15:55:49 följande:
    ClaraH: hehe.. ja kila iväg och spana på festkläder, det är en bra inspiration och problemlösar-funktion dessutom ;)
    Jag ställer in den efter mina mått så gott det nu går... Och sen brukar jag prova vartefter jag sytt. Jag kan ibland även ta ett gammalt lakan och typ drapera över dockan, klippa till tyget så det blir som ett mönster och sy efter det :)
    Att drapera och sy efter det, skulle ju vara rena drömmen! Är så nyfiken på att börja idag.
  • 1700tal

Hehe, cool munk! Skrattande Jättesnyggt! Ska se om jag kan leta fram en bild på munkutstyrseln jag sydde åt min kompis förra året..

• Chicita
    ClaraH skrev 2011-07-20 15:58:28 följande:
    Att drapera och sy efter det, skulle ju vara rena drömmen! Är så nyfiken på att börja idag.
    Jag har fortfarande den första draperingen jag gjorde kvar på dockan. Den var så bra att ha för att hålla fast BH'n och nåla fast handduken i (som jag gjorde för att dockan skulle passa min form bättre *S*)
    1700tal skrev 2011-07-20 16:00:25 följande:
    Hehe, cool munk! Skrattande Jättesnyggt! Ska se om jag kan leta fram en bild på munkutstyrseln jag sydde åt min kompis förra året..
     Spännande... Det vore kul att se Skrattande
    Här kommer lite mer bilder då:
    Sonen i "familjen grön" som jag kallar Min krångeltärnas familj... Hon valde till slut grönt tyg genomgående åt alla i sin familj *suck*

Hennes kläder. Inte direkt medeltida, men jag har modifierat för att hon ska kunna amma i den utan några större besvär. Den ska snöras fram och så är det en "off shoulder" underklänning med kort "släp" bak

Sist men inte minst - hennes mans tunika

Och tja.. vi kan ju avsluta med näbbklänningen.
    En liten tjej som är helt överlycklig över sin prinsessklänning

Den är inte fållad som synes, och samma band som jag har gjort ett skärp av ska sys på i nederkant på klänningen också 
  • Chicita

Hade stora planer för mina 3 dagars ledighet. Men i går så fick jag rejäl huvudvärk och blev liggande. I dag skulle jag precis sätta igång och sy när telefonen ringer och det var en sjuk på jobbet...

Jaha, duscha - äta - ut med hunden och sen åka till jobbet då. Så nu sitter jag här till 21,45 så det blir inget gjort i dag heller misstänker jag Obestämd
    I morgon hade dom fått in någon annan sa dom. Men jag tror inte riktigt på det faktiskt... Dom ringer nog mig i morgon ändå tror jag...
    Jaja...
    Det slutar väl med att jag får linda tyget om mig som en toga och hoppas att jag inte tappar det i kyrkan i alla fall

• Chicita

ClaraH : Min klänning kommer att likna näbbens klänning, men jag kommer ha lite annorlunda ärm och med grön underklänning och gröna breda dekorband. (typ högra klänningen på min avatarbild, fast med fyrkantig urringning)

Vi gifter oss 3/9 så det är inte så långt borta...
    Har en näbbklänning kvar att sy, och så måste jag fålla upp pappas tjejs klänning och göra klart bältet till den.
    Och sen har jag ett enkelt "förkläde" att sy till en av serveringstjejerna, hennes klänning är klar i alla fall som tur är Glad

Får jag bara sätta mig med nästa näbbklänning så är den klar på en dag. Har hunnit börja. Måste göra om en del av klänningen (mitten bak) för jag tänkte fel när jag klippte ut det och det kommer bli fel med snörningen om jag inte gör om hela den delen...

• ClaraH

Det blir en fin klänning, vilket material blir det?

och jag som känner mig stressad av att bara sy min klänning! Hoppas det går bra och att du får några lediga dagar att få undan lite på. Min semester börjar i morgon, men vi har gäster i helgen så jag har lite att pyssla med innan dess och sedan åker vi bort ett par dagar i nästa vecka. Så dagarna rinner på. På måndag ska vi i alla fall sätta oss och gå igenom vad som är kvar, vi gifter oss 20/8 så det är ju mindre än en månad kvar.

Hur kommer det sig att du har ett medeltida tema? Ska alla gäster ha medeltidsdräkter också?  Var gifter ni er?

• Chicita

Det blir samma som i näbbklänningen, lite svårt att se.
    Det är ett brokadvävt sidentyg (eller rättare sagt halvsiden) så det är lite mjukare fall än i rent siden. Tittade på ren viscose först eftersom det blir mjukare ändå, men det här hade sån fin lyster så jag körde på det...

Första dejten vi hade var till första filmen om Sagan om Ringen.
    Inte så medeltida, men lite åt det hållet.... Flört
    Sen halkade vi in på medeltiden tack vare gemensamma ju-jutsuvänner. Dom bjöd med oss på en medeltidsmarknad som var nystartad och sen bjöd dom med oss på ett live bara över dagen för att se vad dom höll på med... Och då väcktes ett intresse för historien också.
    Så nu när vi skulle gifta oss och efter att ha spenderat 6 somrar på Gotland under medeltidsveckan, så kändes det naturligt för oss.
    Vi är inga som vill stå i centrum heller, utan vi valde att låta upplevelsen stå i centrum.
    Vi kommer att gifta oss i Torsångs Kyrka utanför Borlänge. Jag är från Eskilstuna och min sambo från Älvdalen. Vi bor i Borlänge... Och borlänge ligger nästan exakt mitt emellan Älvdalen och Eskilstuna så det är ju lämpligt Solig
    Kyrkan är från 1300-talet dessutom så det passar ännu bättre..

Vi gjorde det inte lätt för oss.
    I OSA skulle gästerna ange om dom kommer som Adel, Borgare, Bönder eller vanliga kläder. Klädseln påverkar bordsplaceringen fick dom veta.
    Av 64 gäster är det endast 6 som kommer i vanliga kläder och dom hamnar längst bort också Flört
    Gästerna får vara med om medeltida 5-kamp med svärdsstrid. Vi kommer välja ut 10 killar som får vara med och slåss om en plats i vår hedersvakt. Och det lär inte bli någon brist på frivilliga.
    Det verkar vara många killars dröm Tungan ute
    Sen blir det medeltidsmusik, gycklare och sent på kvällen blir det eldshow...
    Mellan efterrätt och tårta kommer vi skicka iväg alla på en kort tipspromenad med heltokiga frågor som inte har något alls med medeltiden att göra {#emotions_dlg.djavulsk} Och efter tårtan blir det musik från datorn, inte spotify utan en egen spellista med allt från 50-talsmusik till medeltid och sommarens hits Glad
    Vi har blandat och gett och tror att vi har något för alla och hur som helst så blir det en saligt underbar röra

Svar på tråden Sytråden