• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • Chicita

Ah just ja... minnet är bra men kort. Du la väl in bild på den tidigare här i tråden också Skäms

Skärpet gör du ju sist och det är inte mycket tyg som krävs. Så där kan du ju experimentera med material och färg.
    Jag skulle tro att en lite bredare spets skulle kunna vara riktigt vacker som skärp till den modellen också faktiskt Glad

En annan variant av provdocka är att göra en själv, typ en t-shirt och ett par shorts som man syr ihop och stoppar med fyllning och sätter på ett kvastskaft...
    Fyllningen kan vara gammalt sy-spill och gamla kläder.
    Det blir långt ifrån perfekt, men kan vara en bra "akutlösning"

• ClaraH

Jag hittade en provdocka igår på Blocket som min sambo har hämtat på morgonen. Hoppas den är bra, Jag är på jobbet nu så jag har inte sett den än. Det är i alla fall en Diana. Ska bli spännande att komma hem och börja jobba med sömnaden igen. Jag är klar med fodret på livet nu och ska nog börja med det riktiga tyget snart.

Skulle vilja ha lite råd ochså. Hoppas ni i tråden kan hjälpa till. Jag tänkte öka vidden på kjolen lite (i alla fall sidentyget). Ska jag öka lika mycket på båda sidor på mönstret då eller vad tror ni? Ska jag göra kjolfordet lika stort?

Funderar på att ha lite tyll i kjolen också, hur sätter jag fast det på bästa sättet? Det ska mer vara till för lite styrsel inte att det blir jättevid. När jag sytt långklänningar så har jag haft en lös underkjol som jag sytt på tyllvolanger, men det känns inte som korrekt metod för en kort klänning....

• 1700tal

Hoppar in här oxå, syr medeltidskläder för glatta livet här hemma (som vanligt). Och nu fick jag inspiration av er så nu åker maskinen fram!

• 1700tal

Och chicita, vad långt du verkar ha kommit. Kan du inte lägga in fler bilder på utstyrslar du hunnit göra? Har bara sett din blivandes och en grön kvinnodräkt.

• Chicita

ClaraH : Vad kul :D 
    Provdockan kommer förändra din värld - helt klart :)

Jag skulle ökat alla mönsterdelar lika mycket annars kommer det bli snett. Och ja jag följer alltid samma mönster med foder som med tyg.
    Däremot har jag inte hållt på så mycket med tyll... Men jag skulle nog ändå gjort en lös underkjol eller sytt på tyllen på fodret så att det blir som en sån där insydd underkjol. Men prova först, nåla med säkerhetsnålar eller nåt och testa testa testa innan du bestämmer dig...

1700tal: Jag har lite i mitt fotoalbum om du är nyfiken :) 
    Ska se om jag kan få fram lite mer bilder också  

• 1700tal
    Chicita skrev 2011-07-20 15:21:59 följande:
    Grymt nyfiken! Men ditt galleri är reglerat så kan inte se bilderna. Bara dina forumbilder på den gröna och din blivandes... Obestämd
  • Chicita

Vad konstigt...
    Jag har ju klickat i att bilderna får visas för alla inloggade medlemmar Förvånad 

Tänker du på den där med beige bakgrund och stort grönt mönster?

Ser du dom två bilderna i tråden ovan här nu? Den på brudnäbben och fotografens kläder?  

• ClaraH
    Chicita skrev 2011-07-20 15:21:59 följande:
    ClaraH : Vad kul :D 
    Provdockan kommer förändra din värld - helt klart :)

Jag skulle ökat alla mönsterdelar lika mycket annars kommer det bli snett. Och ja jag följer alltid samma mönster med foder som med tyg.
    Däremot har jag inte hållt på så mycket med tyll... Men jag skulle nog ändå gjort en lös underkjol eller sytt på tyllen på fodret så att det blir som en sån där insydd underkjol. Men prova först, nåla med säkerhetsnålar eller nåt och testa testa testa innan du bestämmer dig...

Tack för dina tips, då gör jag kjolen lika stor både i fodret och i sidenet. Frågan är om man ska sy fast tyllen på underkjolen mellan de båda lagren kanske. Jag har för mig när jag sett sådana kläder i handeln att tyllen verkar vara lika stor som själva kjolen. Jag får gå och snegla lite på festkläderna på NK, och se hur det hänger ihop.

Hur använder du provdockan förresten, finns det något särskilt att tänka på och har du några speciella tips?
  • 1700tal
    Chicita skrev 2011-07-20 15:41:31 följande:
    Vad konstigt...
    Jag har ju klickat i att bilderna får visas för alla inloggade medlemmar Förvånad 

Tänker du på den där med beige bakgrund och stort grönt mönster?

Ser du dom två bilderna i tråden ovan här nu? Den på brudnäbben och fotografens kläder?  
    Det står "systemmeddelande, du försöker komma åt en sida bla bla". Du vet.. Konstigt. Ja, den beiga med ljusgrönt mönster och din blivandes syns på din presentationssida som forum/loggbilder, de kan alla se. Även icke-medlemmar. De har jag dessutom sett förut. Jag ser fotografens klädsel i denna tråd men inte brudnäbbens, där är ett rött kryss. Obestämd
Svar på tråden Sytråden