Sytråden
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Hej någon som är kan något om drapering?
Jag har själv suttit och skissat upp en klänning jag vill ha och efter mycket letande hittat en modell på en klänning som jag tror blir bra med lite ändringar.
http://www.svenskamonster.nu/shop/product_info.php?cPath=21_22&products_id=387
jag vill ha drapering (horisontel) över bysten överbysten sen vill jag att banden ska vara lika tjocka som de som går som ett kryss över ryggen
alt lägga till ett ban över ryggen som går längs kanten och bildar ett litet släp i bak. flytta dragkedjan till bak och dölja den med det lilla släppet...
detta låtter kanske lite märkligt men om det är någon som vill fösöka hjälpa mig och tala omm hur man draperad något snyggt. Jag vill att man ska kunna få ett hum av guddina look i dne men i en modern tappning
Jag har sytt lite själv förut men aldrig draperat något.. någon som har drapperat något?
Tyvärr Cosy
Jag är inte någon draperingsexpert. Mitt tips är att köpa billig lakansväv (eller billiga lakan ) Och provsy hela klänningen, Och då experimentera med draperingen också.
Blir det bra så kan du sprätta isär den, markera hur delarna satt och sen använda det som själva mönstret. Om det inte blev bra så är det bara att ändra och experimentera vidare tills det blir bra, utan att du har förstört ett dyrt tyg
Håller absolut med Chicita, själv syr jag aldrig något utan att ha gjort ett provex i lakan först. Värt varje minut man lägger ner, att kunna ändra och fixa utan att vara rädd om tyget!
Jag har inte nån direkt erfarenhet av drapering mer än en draperad urringning på en barnprinsessklänning, så kan inte hjälpa dig tyvärr. Men mitt tips till dig är att när du gör provklänningen, se till att det tyg du draperar är av samma typ och har samma fall som det du vill ha på den färdiga klänningen. Lakansväv beter sig ju helt annorlunda än t.e.x. chiffong eller liknande tyger.
Jag kommer ev. att ha en liten drapering i halsen på min klänning, men har bara nålat upp tyget än, inte sytt i det.
Så nu har jag hittat tre mönster som jag vill kombinera för att få "the dress"
släppet från denna
http://butterick.mccall.com/b5182-products-7765.php?page_id=152
ryggen från denna
http://www.svenskamonster.nu/shop/product_info.php?cPath=21_22&products_id=387
draperingen från denna
http://mccallpattern.mccall.com/m6029-products-10727.php?page_id=108
tror ni att det är möjligt?
Du har ju redan en viss drapering i butteriks-mönstret.
Jag skulle utgå ifrån det och kanske ta i lite tygmässigt så att säga över bysten så det blir lite mer tyg att jobba med och drapera. Sen göra det mönstret lite lägre i ryggen och korsa banden i ryggen på ett liknande sätt som det från svenska mönster
Frågan är om det blir passande bara kan tänka mig ha ett släpp som man knäpper på som döljer snörningen blixtlåstet i bak annars
Nu hängde jag inte med... Ska du ha snörning eller blixtlås?
Jag har aldrig sett en klänning med löst släp på riktigt, bara på tv. Så jag vet inte riktigt hur man skulle fästa det på ett snyggt sätt.
Jag skulle kanske köpt ett kraftigare fodertyg och provsy klänningen i det en gång eftersom det verkar vara väldigt mjukt och följsamt tyg i den modellen.
Jaaa i dag kommer min nya provdocka
Jag köpte en begagnad på blocket förut, den som satt ut annonsen sa att den var ställbar mellan st 35 och 48. Men det var den inte, det fanns två modeller av samma docka. Och det var det som stod på lappen på dockan. "finns ställbar upp till stl 48".
Så jag löste det genom att sätta en av mina bh-ar på dockan och stoppa upp den, plus att sätta en hopvikt handduk runt "magen". Men det blir ju inte optimalt.
Så nu har jag beställt en till som ska klara större storlekar.
Tanken är ju att jag ska kunna använda den mindre provdockan när jag går ner i storlekar sen