Sytråden
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Tror det kalvars dags att berätta för min svåger idagnär vi ska ditt på glögg-kväll då vi vill att han ska vara toastmaster för mottagningen/middagen och behöver ju skriva det i inbjudan ;) hoppas han tackar ja! I mönstret till klänningen jag ska sy är det ett band, tygstycke, som delar av bysten med kjolen. Jag funderar på att höja kjolen i stället och ta bort det "tygstycket" så att kjolen börjar direkt under bysten och kanske göra ett eget, tunnare band sedan OM det passar min kropp.... Hm.., dags att skrota ett till lakan tror jag ;) ny rygg och helt ny kjol! Iof sig borde jag kunna skarva bara!!?? Går mycket lakan men jag förstår att det är värt det!!!
Men du... Hur stavar jag?!!! Sitter med min iphone så den här Auto correct kan ställa till det ;) bra tips ang lakan!!!
Är det någon som kan hjälpa mig med min symaskin? Fick en gammal av svärmor nu under julledigheten (hon hade visst fyra-fem stående så jag fick ta en) och den ger mig huvudbry. Tror inte den är jättegammal eftersom vi hade liknande på syslöjden i skolan. Därför tänkte jag att det skulle vara jättelätt att använda den. Pyttsan.
Det jag har problem med nu är att ställa in raksöm (eller någon söm överhuvudtaget ). Trodde det skulle vara jättelätt. Det är två reglage med siffror (den andra har lite figurer också) och jag trodde att den ena ställde in stygnbredden och den andra stygnlängden. Det grundar jag på bilderna bredvid reglagen, vill minnas att de symbolerna såg ut typ så när vi gick i skolan. Antingen har jag rätt och fattar inte vilken inställning som ger rätt resultat eller så ska man inte alls göra så som jag tänker. Nån som kan förklara för mig?
Det är en husqvarna. Och just de här reglagen är typ det enda som skiljer sig mot maskinerna vi hade i skolan, de var nämligen digitala. Om någon kan hjälpa mig blir jag jätteglad :)
Har du en bild på den eller en modellbeteckning så jag kan hitta en bild, så kan jag kanske hjälpa
Ja det stämmer, den övre är bredd på stygnen (när du syr zickzack mm) och den undre är sygnlängd.
Så om du ska sy raksöm så ska ju den övre stå på noll.
Har du frågat svärmor om hon minns något om den.
Att det blir bubbligt kan ha att göra med att trådspänningen är fel inställd också eller att det är någon tråd eller liknande som sitter fast vid trådmatningen (undertråden troligast)
Det jag hittade när jag googlade var detta:
www.manualbooksonline.com/19329/husqvarna-230-acx220-ac/
Jag har inte Adobe inlagt i min dator så jag kom inte längre än till frågan "Wiew user manual"
Tack då är jag inte helt ute och cyklar då :) Kan det ha att göra med tyget? Försöker sy om en reflexväst, det kanske inte är optimalt att sy i när man är ovan? Ska kolla tråden också
Hittade den manualen också när jag googlade men det verkar inte vara en symaskin :P En bild ser ut som en dammsugare, en rubrik pratar om "garden" och det är en massa siffror på kontrollpanelen. Kunde konstatera att ingenting såg ut som min maskin i alla fall. Men tack ändå :)
Vad skumt, det stod ju något om symaskin i beskrivningen av länken när jag googlade
Nåja, du får höra med svärmor annars...
Reflexvästar kan ju vara lite stela och samtidigt glider tyget. Så det är nog inte optimalt nej, men jag tror nog att det är mer maskinens inställningar...
Du får experimentera lite med nån gammal lakansbit eller så och vrida på knapparna för att se vad som händer
Eller så är det jag som läser dåligt. Men jag hittar ingen bild som påminner om min symaskin i alla fall. Det som beskrivs är knappar med siffror på så det är digitalt. Och man kan ställa in en timer ;)
Ska prova mig fram, skönt att få nån som talar om hur det bör vara i alla fall ;) Tusen tack :)