• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-02 16:17:40 följande:
    Jag är inte rädd jag kan.. hmm.. sy.. Flört ska bli mitt nya ledord!
    hehe.. precis Skrattande
  • Krystal

Åh...men det är ju typ sådana ärmar jag vill ha på min klänning jag håller på med. Jätte bra tips det där med gummisnodd...för annars är det svårt att nåla och fixa med den när man har den på och är ensam om jobbet... Annars så hade jag tänkt liksom rulla upp tyget på dom bh banden jag ska ha, (så att tyget inte själv behöva hålla upp hela tyngden av byst och klänning) Men en variant av rulla och gummisnodd ska jag testa..

• sannasofia

Nu har jag varit och införskaffat tyg, men då inser jag genast ett problem! om man fållar det så blir ju den kanten mörkare, om ni förstår hur jag menar, eftersom tyget blir dubbelt. 
    men så vill jag ju inte ha det, eller det var iallafall inte så jag hade sett det i mitt huvud. Kan man göra på något annat sätt?
    Snacka om att man inte är van att sy i sådana här material, nej tacka vet jag att sy i linne, eller ännu bättre i lammskinn..

hjälp.. Skäms 

• Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-03 15:07:19 följande:
    Nu har jag varit och införskaffat tyg, men då inser jag genast ett problem! om man fållar det så blir ju den kanten mörkare, om ni förstår hur jag menar, eftersom tyget blir dubbelt. 
    men så vill jag ju inte ha det, eller det var iallafall inte så jag hade sett det i mitt huvud. Kan man göra på något annat sätt?
    Snacka om att man inte är van att sy i sådana här material, nej tacka vet jag att sy i linne, eller ännu bättre i lammskinn..

hjälp.. Skäms 
    Tja ett alternativ är ju att zickzacka kanten med tät inställning ett par varv. 
    Du måste ju på något sätt låsa trådarna och hur du än gör så kommer du att få en synlig kant...
    Om du hellre syr axelbandet som en "tub" så det blir dubbelt tyg så kanske du kan gömma sömmen i ett veck? 
  • sannasofia

Tubidén går bort, däremot zickzackningen ska jag prova, tack!

• Chicita
    sannasofia skrev 2012-04-03 16:47:10 följande:
    Tubidén går bort, däremot zickzackningen ska jag prova, tack!
    Tänk bara på att inte välja det allra tätaste, det blir bättre resultat om du syr 3-4 ggr istället än att sy bara en gång.

• Sara 120707

Nu kommer här en bildbomb, kan av någon anledning bara lägga en bild per inlägg.

Där är lite detaljer kvar att göra så de kan ni bortse från, vad jag vill ha åsikter om är vilken ärmlängd jag ska välja.

Nu är där långa ärmar men jag skulle vilja ta av dem, frågan är vilken längd...

Svar på tråden Sytråden