Sytråden
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Ok det ska nog kanske kunna funka som jag tänkte.
Om du tråcklar lite grovt (ca 5-6 mm långa stygn) med dubbel tråd. Börja uppifrån mitt på och gå lodrät ner kanske 3-4 cm. Dra i tråden sen så att det rynkar ihop sig som ett dragspel.
Om det blir snyggt så syr du lite fram och tillbaka över veckningen på insidan av klänningen för att fästa vecken, försök att inte få synliga stygn på framsidan bara även om du nog måste sy hela vägen igenom för att fästa ordentligt.
Om det inte blir bra när du provar att tråckla för att dra ner klänningen i mitten så måste du nog göra något mer dramatiskt. Men då är det ju bara att dra ur tråckeltråden först, ingen skada skedd liksom...
Så testa först och se vad som händer
Tack Chicita, har ju sett dina sykunskaper och du är en mästare på att sy Ska prova. Dum som jag är hur ställer jag in sömmen på tråckling? Jag har en gammal husqvarna (grön) och ingen sån där "fot" för dubbel söm.. Går det att sy kanske på två rader och sen dra i stygnen?
Mamma kan ju det där, är gammal sömmerska på skinn osv men hon orkar inte "lära" mig just nu.. Kankse ska be henne hjälpa mig åtminstonde hur jag gör med symaskinen.
Nu sökte jag på google. Du kanske menade att sy förhand? Med vanlig nål, (därav tråckla) Aha nu följde huvudet med mig igen.
Ska prova det nu och annars blir det drastisk ändring på symaskinen! Hoppas bara....
Såhär blev det med vanlig sytråd och nål. Försökte inte sy utanpå klänningen, men trots tråckling så blev det bara på insidan, och därav sydde jag utsidan också..
Jag ska kolla upp detta imorrn. Ska träffa henne då. Jag blev nöjd med själva hjärtformningen, men nja inte nöjd med detta resultatet. Utan mer frågsam på om det fungerar med själva formen utan att se dumt ut. OM jag skulle klippa och sy ska jag sick sacka då? Eller är det raksöm?
Det är så svårt med att tråckla på maskin. Annars får den väl duga som den är från början..