Sytråden
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Jag har inte sytt någon själv, men jag letade på den här beskrivningen om hur man knyter en "scrunchy tie" (vilket är den vanligaste typen för bröllop)
http://www.tomsawyerwaistcoats.co.uk/store/showitemHOW-SCRUNCHIE.aspx
Det ser ut som om du syr den nästan som en halsduk, men att du syr veck på den bit som ska vara runt halsen så att den blir smalare.
På sysidan är det en tjej som lagt ut hur hon sydde en. (ca 5 inlägg ner förklarar hon och sen lägger hon ut en bild.
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=5602
Jag skulle nog ha sytt den i dubbelt tyg i alla fall så att den kan puffa till sig och rynka sig snyggt utan att man ser någon infållning
Hittade en till beskrivning här på Bröllopstorget:
-----------------------------------------------
Vi lät sy upp en kravatt hos sömmerskan som fixade min klänning. Sidenyget (40 cm) gick på 100 kr och arbetet på 200 kr.
En halvbra beskrivning hur du syr kravatten:
Gör ett rör av tyget som är 17 cm brett och ca 130 cm långt (kan funka med 120 cm, men inte kortare). Ändarna kan sys helt raka eller om man vill spetsiga (som på en väldigt bred slips). Vänd ut-och-in på röret så att den fina sidan av tyget kommer utåt och sy igen det sista.
Sedan gäller det att få till snygga veck på kravatten så att den delen som ska vara runt halsen inte blir fullt så bred. Bredden ska bli ca 6 cm i mitten på röret.
Lägg tyget horisontellt framför dig. Vik 2-4 veck på valfritt sätt, nåla fast och använd strykjärn så att vecken blir fina.
Sy fast vecken med raksöm, en gång tvärsöver mitten på tyget och så ca 20-21 cm på vardera sidan om mitten (mät på M2B).
Stryk tyget så att inga veck syns i änderna på röret.
Klart!
Hej. Sitter hemma och är sjuk och vill pyssla lite inför bröllopet. Blev så sugen på att sy. Tips på saker att sy till festen mottages gärna. Funderar på vimplar, korg, fodrade en korg, stolöverdrag m.m... Färgtema i vitt och silver. Tack
Jaha, nu har jag en fundering igen, det gick ju ganska fort hmmm...
När man sytt ihop tyget till ett rör, var placerar man sömmen då? Ska man ha den på en kant eller ska man ha den mitt bak? Hur jag än försöker tänka så blir det inte bra!
Jag skulle nog ha haft den mitt bak. Se till att pressa isär sömmen ordentligt bara innan du går vidare