• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • Sara 120707

Hade jag vait du så hade jag börjat med att kolla var fodret sitter fast. Att det sitter fast i överkant är ju självklart, men är det även fäst i nederkanten? OM inte så kan du vända ut och in på klänningen och gå in mellan fodret och yttertyget. Isf borde du ju kunna sprätta den övre sömmen och göra ett litet rakt klipp på mitten uppifrån. Sen kan man vika ner dessa trianglar (till en snygg linje) stryk på det och sy fast inifrån.

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-05-10 09:59:45 följande:

Hade jag vait du så hade jag börjat med att kolla var fodret sitter fast. Att det sitter fast i överkant är ju självklart, men är det även fäst i nederkanten? OM inte så kan du vända ut och in på klänningen och gå in mellan fodret och yttertyget. Isf borde du ju kunna sprätta den övre sömmen och göra ett litet rakt klipp på mitten uppifrån. Sen kan man vika ner dessa trianglar (till en snygg linje) stryk på det och sy fast inifrån.

Bra input Glad

Det är himla svårt att ge råd när man inte kan se hur det ser ut ordentligt...
    Men om mamman är duktig på att sy så hade jag nog bett henne om hjälp. Mycket lättare när man får "hands on"-hjälp liksom.
    Satintyger och andra blanka tyger är ofta svåra att sy i.
    Dom repar upp sig lätt, sömmarna blir bubbliga och tyget kan dra sig (speciellt om man inte syr rakt över trådarna utan i en båge eller diagonalt (som det ju blir i det här fallet)... 
  • J8783

Jag kan försöka förklara, själva kanten just innanför bystlinning är nedvikt, och själva det blanka tyget insytt inuti.

Om jag sprättar upp den översta "tyg" kanten och sen viker ner den mer över det glansiga så kanske det fungerar?

Om det inte går att få den mer så, skulle det vara helt okej om den blev en aning lägre vid bröstkorgen. Den slutar annars nån cm nedanför mina nyckelben. Är inte så lång på överkropp, och det var det som störde mig mest.

Men, då finns också alternativet att det ser dumt ut i jämnförelse med "kanten" i armhålorna.

Funderar mer och mer på en annan klänning istället. I vitt. Hm vad tycker ni? Skulle en vit chiffong klänning med satin fodrat göra att en svart body lyser egenom?

Ber om ursäkt att jag är väldigt jobbig i detta, *skäms*

• Chicita
    J8783 skrev 2012-05-10 14:23:59 följande:

Jag kan försöka förklara, själva kanten just innanför bystlinning är nedvikt, och själva det blanka tyget insytt inuti.

Om jag sprättar upp den översta "tyg" kanten och sen viker ner den mer över det glansiga så kanske det fungerar?

Om det inte går att få den mer så, skulle det vara helt okej om den blev en aning lägre vid bröstkorgen. Den slutar annars nån cm nedanför mina nyckelben. Är inte så lång på överkropp, och det var det som störde mig mest.

Men, då finns också alternativet att det ser dumt ut i jämnförelse med "kanten" i armhålorna.

Funderar mer och mer på en annan klänning istället. I vitt. Hm vad tycker ni? Skulle en vit chiffong klänning med satin fodrat göra att en svart body lyser egenom?

Ber om ursäkt att jag är väldigt jobbig i detta, *skäms*

Förstår inte riktigt din förklaring där tyvärr...

Jag hade en svart underklänning till min vita brudklänning och den var bara i två lager, yttertyg (skulle vara halvsiden men verkar vara något syntetmaterial istället) och ett vanligt foder och man såg inte underklänningen igenom.
    Men det beror ju på hur tjocka tygerna är. Risken finns om det är chiffong. Men det är väl bara att prova Glad 
  • J8783

Ok. Men jag tror jag lägger ner detta med denna klänningen. Orkar inte det kommer inte bli som jag vill.. Mamma kan inte hjälpa mig. 

Har beställt en vanlig vit så får vi se, tack Chicita iallafall
    Uppskattat hjälpen från er Solig

• Chicita
    J8783 skrev 2012-05-10 21:12:36 följande:
    Ok. Men jag tror jag lägger ner detta med denna klänningen. Orkar inte det kommer inte bli som jag vill.. Mamma kan inte hjälpa mig. 

Har beställt en vanlig vit så får vi se, tack Chicita iallafall
    Uppskattat hjälpen från er Solig
    Synd att hon inte kunde hjälpa Obestämd
    Men då har du ju i alla fall den här som reserv ifall den vita inte funkar Glad
  • J8783
    Chicita skrev 2012-05-10 21:13:42 följande:
    Synd att hon inte kunde hjälpa Obestämd
    Men då har du ju i alla fall den här som reserv ifall den vita inte funkar Glad
    Jag hoppas det Tack för hjälpen snälla du. Ha en trevlig helg! Solig
  • Vingilot

Nu är det lite ångestdags... Min klänning skulle ha spets över hela tyget. På överdelen är det på plats. Ser bra ut. I midjan skall ett rynkat satinband dela av kjol och överdel. Sedan skall kjolen täckas av samma spets som överdelen. Men det ser för j-ligt ut! Det blir för mkt med den spetsen. Det blir gardin. Det blir fult...! Jag har idag köpt vit brudtyll och ska prova att rynka den och ha över kjolen istället för spetsen. Var inne på den tanken innan jag började sy klänningen o hoppas så att det ska se bra ut o kännas rätt. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jo, köpa en enkel klänning i nån vanlig konfektionsbutik, men det var ju inte så jag drömt att det skulle bli...

Ville bara gnälla lite...

• Chicita
    Vingilot skrev 2012-05-14 22:52:03 följande:
    Nu är det lite ångestdags... Min klänning skulle ha spets över hela tyget. På överdelen är det på plats. Ser bra ut. I midjan skall ett rynkat satinband dela av kjol och överdel. Sedan skall kjolen täckas av samma spets som överdelen. Men det ser för j-ligt ut! Det blir för mkt med den spetsen. Det blir gardin. Det blir fult...! Jag har idag köpt vit brudtyll och ska prova att rynka den och ha över kjolen istället för spetsen. Var inne på den tanken innan jag började sy klänningen o hoppas så att det ska se bra ut o kännas rätt. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jo, köpa en enkel klänning i nån vanlig konfektionsbutik, men det var ju inte så jag drömt att det skulle bli...

Ville bara gnälla lite...
    För min del så måste jag ju säga att jag tycker att det är snyggare med delvis spets bara... Så brudtyll kan nog vara en bra idé till kjolen.
    Om du vill att spetsen ska gå igen i kjolen så kan du kanske låta en spetskant titta fram längst ner?  
  • Vingilot
    Chicita skrev 2012-05-14 22:57:06 följande:
    För min del så måste jag ju säga att jag tycker att det är snyggare med delvis spets bara... Så brudtyll kan nog vara en bra idé till kjolen.
    Om du vill att spetsen ska gå igen i kjolen så kan du kanske låta en spetskant titta fram längst ner?  
    Det var en intressant tanke. Ska klura på det. Dock är kjoltyget turkost o spetsen vit, tror du det kan funka iaf?
Svar på tråden Sytråden