• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • knyttan

Hej
    Jag fick hem min bolero som jag beställde tillsammans med min brudklänning, och jag ville ha manchetter på den, ungefär så här:

men slutresultatet blev inte alls så där utan bara fjuttigt. Så nu funderar jag på att korta av den från 3/4 ärm och bara ha en rak kort ärm ner till precis ovanför armbågen... Jag har aldrig kortat av ärmar förut, är det bara att klippa och fålla upp eller ska jag mäta på något speciellt sätt?
  • Chicita
    knyttan skrev 2012-04-12 19:29:23 följande:
    Hej
    Jag fick hem min bolero som jag beställde tillsammans med min brudklänning, och jag ville ha manchetter på den, ungefär så här:
    men slutresultatet blev inte alls så där utan bara fjuttigt. Så nu funderar jag på att korta av den från 3/4 ärm och bara ha en rak kort ärm ner till precis ovanför armbågen... Jag har aldrig kortat av ärmar förut, är det bara att klippa och fålla upp eller ska jag mäta på något speciellt sätt?
    Jag skulle ha mätt när jag hade den på mig, sen tråcklat strax ovanför klipplinjen med en färgad tråd och provat igen för att se att man får en bra linje (att det blir rakt alltså). 
    Kom ihåg att lämna sömsmån. Om det är fodrat så viker du in fodret lite längre än yttertyget  och pressar med ett strykjärn innan du syr ihop försiktigt för hand. Annars ser man fodret från utsidan (kolla på någon kavaj eller liknande så ser du hur jag menar Glad
    Glöm inte att när du klipper av sömmen/ sömmarna i ärmen så kommer det att börja repa upp sig, så det första du gör är att fästa den sömmen genom att sy några stygn fram och tillbaka över de gamla stygnen. 
  • Vingilot
    Krystal skrev 2012-04-10 13:36:12 följande:

Så här funderar jag på att ha ärmen på klänningen.

Har bara grejat med den ena än så länge och den är bara provisoriskt fastsatt (för säkerhetsnålarna ska inte ingå )

Jag hade den lite längre först, men drog upp den lite i axeln och kom fran till att detta såg inte så tokigt ut. Jag har ett vitt avtagbart axelband ifrån en bh som bas över axeln som är lite inrullat i spetstyget, så att inte spetstyget ska behöva hålla upp klänningen helt själv...vilket gör, märkte jag, att om jag vill så kan jag hasa ner det hela så att den bli baraxlad men spetsten hänger ändå och döjer lite gäddhäng

Åh vad snyggt! Precis så vill jag försöka göra på min klänning, men har inte vetat om det är värt att ens prova, jag är inte så haj på experimenterande när det gäller sömnad...Skäms Men nu känner jag att jag nog törs ge det en chans!Glad

F.ö. har jag kommit en bit på min klänning nu. Har gått bra fram tills igår när problem uppstod: det rynkade tyget jag ska ha i midjan hade helt fel mått. Hade gjort ändringar på måtten och glömt att göra om den biten också. Ska nog få till det. Blir lite trial and error.
  • FelizLane
    Sara 120707 skrev 2012-04-10 14:59:34 följande:
    Nu har jag lekt med photoshop

5an tycker jag!
  • FelizLane

Jag har en fråga till er tjejer! vill lägga till lite vit tyll på en kortare vit kläning i nederkant.. Men nu undrar jag brudtyll? Eller vanlig tyll? Brudtyllen är ju nästan dubbelt så dyr... 

Någon som kan hjälpa mig med det dilemmat, vad är skillnaden?! 

• Chicita
    FelizLane skrev 2012-04-19 15:49:08 följande:
    Jag har en fråga till er tjejer! vill lägga till lite vit tyll på en kortare vit kläning i nederkant.. Men nu undrar jag brudtyll? Eller vanlig tyll? Brudtyllen är ju nästan dubbelt så dyr... 

Någon som kan hjälpa mig med det dilemmat, vad är skillnaden?! 
    Vanlig tyll kan vara grövre och se mer ut som ett myggnät.
    Det bästa är nog om du går in på din tygbutik och känner på kvalitén på plats Glad 
  • J8783

slinker in här och har en fundering. Jag ska ju ha denna klänningen på mitt borgerliga bröllop nu 1 juni. 
    Tiden är knapp! Skrikandes Jag vill inte behöva leta klänning igen, men ångrar urringningen på klänningen. 

Önskar det var en aning mer hjärtformat. Vet inte om min ekonomi tillåter att lämna den till sömmerska så här tätt in på??

Vet ni hur jag skulle kunna sy detta själv? Någorlunda erfarenhet, men mest amatör på detta. Vågar inte riktigt börja klippa i den hur som helst heller. Hur ska man mäta, klippa, hur syr man sen? Raksöm, zick zack? Hjälp snälla snälla inför detta. Förvånad

Önskar bara ca 2-3 cm hjärtformat i mitten... Har stor byst men även bredare axelpari, vill inte att det ska gå just precis ovanför min byst och det gör den mindre samt mer putig mage.. Obestämd

Tips och råd mottages tacksamt! Skrattande 

• knyttan
    J8783 skrev 2012-05-09 18:34:06 följande:
    slinker in här och har en fundering. Jag ska ju ha denna klänningen på mitt borgerliga bröllop nu 1 juni. 
    Tiden är knapp! Skrikandes Jag vill inte behöva leta klänning igen, men ångrar urringningen på klänningen. 

Önskar det var en aning mer hjärtformat. Vet inte om min ekonomi tillåter att lämna den till sömmerska så här tätt in på??

Vet ni hur jag skulle kunna sy detta själv? Någorlunda erfarenhet, men mest amatör på detta. Vågar inte riktigt börja klippa i den hur som helst heller. Hur ska man mäta, klippa, hur syr man sen? Raksöm, zick zack? Hjälp snälla snälla inför detta. Förvånad

Önskar bara ca 2-3 cm hjärtformat i mitten... Har stor byst men även bredare axelpari, vill inte att det ska gå just precis ovanför min byst och det gör den mindre samt mer putig mage.. Obestämd

Tips och råd mottages tacksamt! Skrattande 
    Har du någon bild på klänningen? Kan du inte bara ta några stygn i linningen mitt på framtill och sy ner den mot insidan av klänningen, kanske så att det blir en liten rynkning? (hoppas du fattar hur jag menar..) Det borde gå att bara nåla fast den och se hur det skulle se ut först... klippa i klänningen tror jag låter som en dålig idé och mäta något tror jag inte heller att du behöver göra. Men det är lite svårt att säga exakt eftersom jag inte vet hur urringningen ser ut, om det är broderier och sånt på den så blir det ju lite svårare så klart...
  • J8783
    knyttan skrev 2012-05-09 19:14:00 följande:
    Har du någon bild på klänningen? Kan du inte bara ta några stygn i linningen mitt på framtill och sy ner den mot insidan av klänningen, kanske så att det blir en liten rynkning? (hoppas du fattar hur jag menar..) Det borde gå att bara nåla fast den och se hur det skulle se ut först... klippa i klänningen tror jag låter som en dålig idé och mäta något tror jag inte heller att du behöver göra. Men det är lite svårt att säga exakt eftersom jag inte vet hur urringningen ser ut, om det är broderier och sånt på den så blir det ju lite svårare så klart...
    Oops missade totalt bilden, skulle skynda mig göra annat och i allt virrvarr klickade jag nog på posta. 
    Såhär ser den ut. Förstod på ett ungefär hur du menade, men inte heller riktigt ändå? Funderade på det där med om man gör som en rynkning fast med resårband? Det vet jag däremot inte hur jag ska göra. För då skulle jag nog inte behöva klippa i den.. hmm så svårt Tyst

Svar på tråden Sytråden