Sytråden
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Förstod inte riktigt hur du menade med dragkedjan. Om du ska sätta i snörning istället så tar du väl bort dragkedjan? Eller?
Nej, inte ta bort hela dragkedjan, för den går ner en bit under där snörningen ska vara. Jag hade tänkt att den skulle vara kvar, lite gömnd under snörningen. Här är en snabbskiss, och mina funderingar är ju att byta dragkedjans plats ifrån den röda cirkeln till sträcket och att vinkla ner spetsen så blir toppen av ryggen bar och sen ha snörningen på den övre delen mest, det är ju där den är förstor. Sen gör det inget om den måste gå ner en bit på det släta tyget (för att det ska bli ett snyggt avslut eller dyl)...men inte för mycket..för det är ju inte där jag vill dra ihop den utan där ska den ju bli lite större..
..men jag är ju som sagt bara en helt simpel amatör på detta (sydde en skjorta i 8:an, det är min erfarenhet av klädsömnad)...och gärna vill höra åsikter ifrån er som har mer körtimmar bakom symaskin än vad jag har...Mina idéer är kanske helt upp år väggarna...men det det isåfall kostar mig är 160:- och några timmar av pysslande...
Jag skulle inte ha gjort en snörning som började i midjan och gick uppåt.
Speciellt inte om det är en så bred snörning som du visar. Risken är stor att det bara knölar sig längst ner och inte blir snyggt.
Ungefär i höjd med svanskotan brukar man börja så att det finns utrymme att kliva i klänningen när den är uppsnörd.
Och om du inte tar bort tyget under snörningen så kommer det bara att bli knöligt. Varken bekvämt att bära eller snyggt att titta på.
Klipp bort det överflödiga tyget, vik in kanterna och sätt i ett band med öglor (finns färdigt att köpa på metervara).
Om du inte kan dra ihop kanterna helt med snörningen sen så sätter du antingen en tygplatta på ena sidan av snörningen. En så pass stor triangelformad bit att den räcker in bakom andra kanten när snörningen är fullt åtdragen.
Om du ska klippa av en dragkedja så gäller det att sy fram och tillbaka över toppen av den avklippta biten (ca 1 cm brett / eller högt, beroende på hur du ser det, det är den översta centimetern som ska täckas av stygn alltså).
Det är typ så långt ner som dragkedjan går nu...till svanken typ. Och skarven på klänningen där min ritade snörningen skulle sluta är inte i midjehöjd utan strax under bysthöjd..mellangärdet typ...
...he he, vad många "typ" det typ blev
Jag ska kränga på mig klänningen senare och kolla in mer var den är för stor och hur långt ner man kan göra snörning...
Men om man tar på sig klänning åt andra hållet, alltså över huvudet så behöver inte snörningen passera min fet...FYLLIGASTE del...rumpan.. Det är ju så jag "kommer i den" nu...
Och du menar med "där snörningen börjar" att det är...ifrån vilket håll mer exakt? Jag har räknar "börjar" är uppifrån och "slutar" är där nere där man knyter en roset. Bara så vi vet att vi menar samma håll... och upp och ner och in och ut och allt