• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • Chicita
    Vingilot skrev 2012-06-27 23:10:28 följande:
    Hjälp, nu är den klar!Tungan uteFörvånadSkrattande
    Var snälla och ignorera mitt flottiga hår, osminkade fejs och knäppa min...!Skäms Men fröken "Inget-jag-gör-blir-någonsin-tillräckligt-bra" känner sig för ovanlighetens skull faktiskt ganska nöjd. Hoppas nu bara att alla sömmar håller. Det är alltid min mardröm...
    Vad bra den blev Solig
  • Chicita
    EmelieKarlsson skrev 2012-06-28 02:17:07 följande:
    Sitter och pular lite med slöjan. Har tänkt sy dit sidenband i kanten. Någon som har förslag/ kan förklara hur jag ska göra detta utan att männen med vita rockar ska komma och hämta mig? ;)
    Vika och nåla väldigt noga Flört
    Nej men det där med kantband är väldigt svårt. Jag tror nästan att det lättaste är att sy för hand faktiskt för då kan man kontrollera att nålen går igenom bandet på båda sidor
  • Vingilot

Sara 120707 o Chicita: tack snälla ni!Skrattande

EmelieKarlsson: jag håller med Chicita.
    Och tänk på att det kan bli väldigt styvt och stelt med sidenband i kanten, så ta med det i beräkningen liksom. (Alltså, det kan ju vara en effekt man är ute efter menar jag, eller också vill man ha ett mjukare o lättare fall o då är det bra att leta efter ett så mjukt o tunt band som möjligt.)

• sannasofia

Har ju sytt om en bolero som jag beställde billigt från nätet (och som inte alls var bra när jag fick hem den) ch idag när jag provar klänning och bolero tillsammans så  är ju boleron kritvit och klänningen ivory och det ser lite tokigt ut.. 

Så Chikita, du som har te-färgat, hur gick du till väga? Varmt eller kallt vatten, hur länge och hur starkt? Har lite småbitar som jag kan provfärga innan så jag behöver inte lägga i boleron direkt, men finns det något typ "recept"?? Eller är det bara att prova sig fram?

• Chicita
    sannasofia skrev 2012-07-03 14:36:26 följande:
    Har ju sytt om en bolero som jag beställde billigt från nätet (och som inte alls var bra när jag fick hem den) ch idag när jag provar klänning och bolero tillsammans så  är ju boleron kritvit och klänningen ivory och det ser lite tokigt ut.. 

Så Chikita, du som har te-färgat, hur gick du till väga? Varmt eller kallt vatten, hur länge och hur starkt? Har lite småbitar som jag kan provfärga innan så jag behöver inte lägga i boleron direkt, men finns det något typ "recept"?? Eller är det bara att prova sig fram?
    Det är bara att testa.
    Jag har färgat i relativt varmt vatten.
    Först hade jag i en kanna hetvatten (från vattenkokaren) i en kastrull där jag lät tepåsarna dra en stund.
    Sen hällde jag i lite kallt vatten i en vanlig plasthink och hällde sen på teet. Första gången jag provade så hade jag i 4 tepåsar till en sån där normalstor hink. 
    När det var tillräckligt kallt för att jag skulle kunna stoppa ner händerna utan att bränna mig, men det fortfarande kändes varmt så stoppade jag i slöjan.
    Jag lät det ligga i ca 30 min och rörde om lite då och då. Den blev nästan brun...

Så när jag provfärgade tygbiten för klänningen så använde jag bara 1 tepåse för samma mängd vatten.
    Jag tänkte att det var bättre att göra om det flera gånger än att få för mörk färg. Och jag lyfte upp biten flera gånger för att kolla nyansen.
    Provbiten blev väldigt mycket mörkare än Ivory kan jag ju säga. Men det beror nog väldigt mycket på hur mycket tyget suger åt sig också.

Testa försiktigt, bara en påse, rätt mycket vatten (ta ur påsen när du lägger i det du ska färga Flört ).
    Och rör runt hela hela tiden, annars blir det fläckigt. 
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-07-03 15:02:39 följande:
    Det är bara att testa.
    Jag har färgat i relativt varmt vatten.
    Först hade jag i en kanna hetvatten (från vattenkokaren) i en kastrull där jag lät tepåsarna dra en stund.
    Sen hällde jag i lite kallt vatten i en vanlig plasthink och hällde sen på teet. Första gången jag provade så hade jag i 4 tepåsar till en sån där normalstor hink. 
    När det var tillräckligt kallt för att jag skulle kunna stoppa ner händerna utan att bränna mig, men det fortfarande kändes varmt så stoppade jag i slöjan.
    Jag lät det ligga i ca 30 min och rörde om lite då och då. Den blev nästan brun...

Så när jag provfärgade tygbiten för klänningen så använde jag bara 1 tepåse för samma mängd vatten.
    Jag tänkte att det var bättre att göra om det flera gånger än att få för mörk färg. Och jag lyfte upp biten flera gånger för att kolla nyansen.
    Provbiten blev väldigt mycket mörkare än Ivory kan jag ju säga. Men det beror nog väldigt mycket på hur mycket tyget suger åt sig också.

Testa försiktigt, bara en påse, rätt mycket vatten (ta ur påsen när du lägger i det du ska färga Flört ).
    Och rör runt hela hela tiden, annars blir det fläckigt. 
    Tack! Återkommer med resultat Solig
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-07-03 15:04:43 följande:
    Tack! Återkommer med resultat Solig
    Det ser jag fram emot Glad
  • sannasofia

Dåså, gjorde först ett bad med ca 2 liter vatten med två påsar, ca 12 min, tygbiten blev typ dassvit, eller hur man ska uttrycka sig, alltså gråaktig..  Kanske inte precis det som jag var ute efter, men bättre än kritvit.. 

Då la jag i en annan bit i ca 6 minuter, i samma bad, den blev lite gråare än den var innan, men inte sådär dassig.

Bättre alltså, men sedan kom jag på att badet kanske inte alls hade samma styrka längre??! Hur är det med det? Mattas tebad eller håller de samma styrka? för om de gör de kan jag ju bara använda samma igen och ta typ 6 min med boleron. 

• Chicita

Jag tror inte att det mattas av. Men jag har inte provat med flera bitar på raken.
    Men det är väl ändå bättre att det blir för lite effekt än för mycket, så det kanske inte gör något om styrkan har avtagit? 

• sannasofia

Nu är det klart! 

La i boleron i samma bad, dock kallt och den skulle bara ligga där typ 5 minuter, men glömde den i typ 20 min.. aj aj aj..

lite grådassig, men jag tror det blir bra ändå, bättre än kritvit.. Glad 

Svar på tråden Sytråden