Sytråden
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Sara 120707 o Chicita: tack snälla ni!
EmelieKarlsson: jag håller med Chicita.
Och tänk på att det kan bli väldigt styvt och stelt med sidenband i kanten, så ta med det i beräkningen liksom. (Alltså, det kan ju vara en effekt man är ute efter menar jag, eller också vill man ha ett mjukare o lättare fall o då är det bra att leta efter ett så mjukt o tunt band som möjligt.)
Har ju sytt om en bolero som jag beställde billigt från nätet (och som inte alls var bra när jag fick hem den) ch idag när jag provar klänning och bolero tillsammans så är ju boleron kritvit och klänningen ivory och det ser lite tokigt ut..
Så Chikita, du som har te-färgat, hur gick du till väga? Varmt eller kallt vatten, hur länge och hur starkt? Har lite småbitar som jag kan provfärga innan så jag behöver inte lägga i boleron direkt, men finns det något typ "recept"?? Eller är det bara att prova sig fram?
Dåså, gjorde först ett bad med ca 2 liter vatten med två påsar, ca 12 min, tygbiten blev typ dassvit, eller hur man ska uttrycka sig, alltså gråaktig.. Kanske inte precis det som jag var ute efter, men bättre än kritvit..
Då la jag i en annan bit i ca 6 minuter, i samma bad, den blev lite gråare än den var innan, men inte sådär dassig.
Bättre alltså, men sedan kom jag på att badet kanske inte alls hade samma styrka längre??! Hur är det med det? Mattas tebad eller håller de samma styrka? för om de gör de kan jag ju bara använda samma igen och ta typ 6 min med boleron.
Jag tror inte att det mattas av. Men jag har inte provat med flera bitar på raken.
Men det är väl ändå bättre att det blir för lite effekt än för mycket, så det kanske inte gör något om styrkan har avtagit?
Nu är det klart!
La i boleron i samma bad, dock kallt och den skulle bara ligga där typ 5 minuter, men glömde den i typ 20 min.. aj aj aj..
lite grådassig, men jag tror det blir bra ändå, bättre än kritvit..