• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-07-15 22:18:04 följande:
    Dynan ska vara stoppad, 4 cm tjock dyna av gummerat tagel..

Undersidan täcker bara botten ,eller hur man ska säga, medan ovansidan ska täcka både kanter och ovansida eller hur man nu ska beskriva det.. svårt med formuleringar.. 
    Skulle det inte vara lättare att använda ett 4 cm (eller rättare sagt 6 cm med sömsmån) brett band då? 
    I alla fall i innerhörnen 
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-07-15 23:26:24 följande:
    Skulle det inte vara lättare att använda ett 4 cm (eller rättare sagt 6 cm med sömsmån) brett band då? 
    I alla fall i innerhörnen 
    kanske enklare, men sådana här dynor går att sy på detta sätt och de blir dessutom mer hållbara eftersom de blir färre sömmar.. 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-07-16 14:46:18 följande:
    kanske enklare, men sådana här dynor går att sy på detta sätt och de blir dessutom mer hållbara eftersom de blir färre sömmar.. 
    Men då borde du väl redan ha ett mönster om ni har gjort såna förut? 
  • sannasofia
    Chicita skrev 2012-07-16 14:50:39 följande:
    Men då borde du väl redan ha ett mönster om ni har gjort såna förut? 
    Nope, jag har inte sytt sådana.. men som sagt jag vet att det går.. 

sitter och trixar då och då.. kommer jag inte på någon bra lösning får jag kontakta en som jag vet syr liknande.. det känns dock lite pinsamt.. Skäms som att man härmar trots att de inte är helt lika.. 
  • Chicita
    sannasofia skrev 2012-07-16 14:53:43 följande:
    Nope, jag har inte sytt sådana.. men som sagt jag vet att det går.. 

sitter och trixar då och då.. kommer jag inte på någon bra lösning får jag kontakta en som jag vet syr liknande.. det känns dock lite pinsamt.. Skäms som att man härmar trots att de inte är helt lika.. 
    Det är ju inga problem med utvändiga hörn. Där är det ju bara vika ner och sy liksom.
    Men i dom invändiga måste du nog tillsätta material på något sätt skulle jag tippa.

Kanske om ni inte klipper bort hörnbiten på den undre utan bara gör ett jack i ena sidan (som om du skulle ha klippt bort biten, men bara klippt ena biten in mot hörnet och inte från andra sidan)
    och sen gör du likadant på den övre, men klipper från andra hållet, så du viker ner biten uppifrån och upp biten underifrån och sen bara syr i själva hörnet,

Förstod du något av min virriga tankekedja där? Tungan ute 
  • Krystal

Om jag ska gå i sy affärer och fråga efter såntdär band med öglor för snörningen på ryggen, finns det något annat namn för det eller får jag säga just " band med öglor för att sy snörning" och hoppas att dom fattar?

• Chicita
    Krystal skrev 2012-07-18 17:59:53 följande:
    Om jag ska gå i sy affärer och fråga efter såntdär band med öglor för snörningen på ryggen, finns det något annat namn för det eller får jag säga just " band med öglor för att sy snörning" och hoppas att dom fattar?
    Säg att du ska ha ett band för snörning, om dom inte förstår så kan du ju förklara att det är öglor på det som man använder för att snöra klänningen.
    Jag har inte hört något speciellt namn på det. Det brukar finnas vid dekorband, resår, snoddar och sånt Glad 
  • Schumeline

hej!
    jag har rotat i skåpet och hittat min mammas gamla brudklänning som jag vill sy om. den är väldigt fint sydd i et fint tyg, men jag vill ta bort översta delen som är helt upp till halsen och puffärmar ;) och ta bort dragkjedjan och göra om den till knytning.
    OCH! så klart! spets över hela!!! jag är helt galet förälskad i enkla former och massa massa ljuvlig spets! jag tänkte mej öppen rygg men spets över den bara delen. 
    typ så här:
    pinterest.com/pin/194147433906760756/
    eller så här:
    pinterest.com/pin/194147433906794479/
     men hur hade det funkat med snörning? jag är en sån som går ner i vikt så sjukt mycket genast jag är stressad, så jag räknar med att jag tyvärr tappar några kilon..

jaja, hur som helst. jag har inte sytt så väldans mycket. bara sytt in kläder och sånt. men är duktig me dhänderna generellt. är det galskap av mej att fundera på om jag kan fixa detta själv? jag har ju egentligen hela klänningen klar. grunden ju. så det är bara spets och bort med dragkjedjan. vad tror ni?? 

• Krystal

Ja är det inga sentimentala tankar om kläningen som hindrar så tycker jag att du ska köra på. Se det som en kul projekt att pyssla med i höst och vintermörkret

Håller själv på att göra om en kläning jag köpte på Tradera. Ska på att lägga ut den ner till (bilder finns tidigare i tråden) och ska också sätta snörning i ryggen.

Svar på tråden Sytråden