• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • Krystal

..och till skillnad mot klänningen, (som ju fortfarande är hemlig för alla närstående) så kan jag visa detta arbete för mamma när lånar hennes symaskin...

• Schumeline

fin! du får visa hur västen bli sen då :)

• Krystal

Någon som vet en butik på nätet där man kan köpa tyger. Letar efter ett tyg till m2b:s väst. Något sidentyg i vit med diskreta krussiduller eller paisley mönster....

• Chicita

Har du kollat på simbra siden? 
    Dom har ingen direkt webshop, men man kan beställa prover därifrån och sen beställa tyg via mail 

• Krystal

Tror faktist att det var där som vi köpte typ till min blåa klänning jag lät sy upp för några år sedan....mycket fina typer (sömmerskan som sydde klänningen var så glad att få jobba med "riktigt" siden tyg, och inte det billiga man kan hitta i den lokala lågpris butiken) Men vad jag minns så har dom priser efter kvalitet, och eftersom jag ska testa och sy en väst vill jag inte lägga resten av budgeten på tyg som kanske inte blir något...

• Krystal

....och varför jag skriver "typer" upprepade gånger istället för "tyger" fattar jag inte

• Chicita

Men gör som med klänningen. Sy i lakan först. Då vet du om mönstret funkar och du har testat att sy en gång och vet vilka misstag du gjorde Glad

• Krystal

Jag hittade ett tyg på Indiska jag ska testa med. Egentligen är det ett gardintyg, men mönstret är lagom diskret och det räcker gott och väl till framsidan av västen. Och priset är helt ok, 179:- för 1,4 x 2,4 m. (skulle räcka till två stycken t.o.m) Blir det bra så skulle allt funka med den på bröllopet, men m2b måste ju få bestämma i slutändan, det är ju han som ska ha det på sig. indiska.com/Inredning/Gardiner/Curtain/Curtain/140x240-NAYELI/p/1000001940113

• Heobea
    KrystalHeja heja! Kolla vad ohlssons.se och stofochstil.se (kan vara .com) har, brukar köpa mycket av mina tyger där.

Gah, håller på att sy en klänning som är så strulig. Själva kjolen sitter som en smäck och min platta rumpa ser nästan rund ut! Men så kommer vi till själva överdelen, den är hopplös, eller så är det jag som är sed. det veckar sig och håller på från arhålan upp längs bröst och till axeln. Hr tagit in bystvecken mer än vad som man "ska" och gjort själva armhålet (eller vad det nu heter) större. Men problmet består........
    Hjälp någon? Kameran är död så därför så har jag ritat i paint istället, där de röd sträcken är uppstår problemet. (ursäkt fför mina dåliga ritskills.....)
Svar på tråden Sytråden