• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • eddan
    Chicita skrev 2012-09-12 17:37:43 följande:
    Jag svarade dig i din tråd angående detta.
    Jag har inte hittat någon bättre spets än det jag tipsade om där jag heller.

Tack för dina svar Chicita :) Du märker att jag är desperat som skriver i flera trådar ;) Ska absolut kolla ebay ikväll när barnen somnat!

Och tack för ordet bobbin lace...har som inte vetat vad jag ska söka på där!

• eddan

Jag menar alltså att jag söker en bred spets i ett stycke...ska vara ca 30 cm bred. Smala spetsar hittar jag gått om men inte bredare :(

• Chicita

Det är nog svårt att hitta en 30 cm bred.
    Men det ser ut att vara antingen broderad spets eller knypplad. Troligtvis det senare, så då har du mer ord att googla eller använda på ebay, etsy, tradera mm Glad
    (knypplad spets = bobbin lace)

• eddan

Har faktiskt hittat ännu bredare både på en svensk och en finsk sida...men var inte riktigt mönstret jag vill ha :/ Blir att hänga på ebay en del antar jag..suck :)

• Tokig

Jag fick hem mitt bälte igår. Pärlorna sitter på ett sidenband som är tänkt att knytas bak. Är det någon som har någon idé på hur man kan göra en "snyggare" fästning? Jag vill inte ha en rosett i ryggen. Kan man sätta kardborreband eller finns det finare grejer?

• Tokig
    söt nöt skrev 2012-09-06 17:17:53 följande:
    Någon som vet vart man kan hitta ett spänne? typ dräktspänne. min mamma ska hälpa mig att sticka en sjal men jag är inte riktigt vän med rosetten och vill ha ett metallspänne. silver eller guld. Vilket tror ni blir finast? Den ska vara vit (vanlig vit, inte ivory eller andra nyanser)

Någon som vet var man kan hitta en sån här sjal? Har inte tid att sticka! Nätbutik helst.
  • Chicita
    Tokig: på första frågan - om bälte så är det bara att gå in på en sybehörsbutik och kolla vad dom har för olika fästningsanordningar. Det brukar finnas en del olika spännen som kan funka.
    Annar köper du en eller två snygga knappar och gör knapphål på ena sidan och syr i knappar på andra sidan så det går att knäppa ihop. Då kan du ju ha banden hänga bak om du vill också utan att behöva göra en rosett.

På fråga två så gjorde jag en bildsökning på google och kom fram till att den där är köpt på etsy.com och den finns att beställa här:
    http://www.etsy.com/listing/90591489/bridesmaid-shawlshrug-custom

Två veckors leveranstid står det, och så kanske det är någon tillverkningstid också.
    Men på etsy bör du kunna hitta fler liknande produkter med snabbare leveranstid om inte den här funkar
  • Tokig
    Chicita skrev 2012-09-25 10:27:24 följande:
    Tokig: på första frågan - om bälte så är det bara att gå in på en sybehörsbutik och kolla vad dom har för olika fästningsanordningar. Det brukar finnas en del olika spännen som kan funka.
    Annar köper du en eller två snygga knappar och gör knapphål på ena sidan och syr i knappar på andra sidan så det går att knäppa ihop. Då kan du ju ha banden hänga bak om du vill också utan att behöva göra en rosett.

På fråga två så gjorde jag en bildsökning på google och kom fram till att den där är köpt på etsy.com och den finns att beställa här:
    www.etsy.com/listing/90591489/bridesmaid-shaw...

Två veckors leveranstid står det, och så kanske det är någon tillverkningstid också.
    Men på etsy bör du kunna hitta fler liknande produkter med snabbare leveranstid om inte den här funkar
    Tack!

Ska gå in till en sybehörsbutik och kolla.

Etsy känns tyvärr kört... gifter mig nästa lördag och det är först nu jag börjat kolla väderleken så jag behöver en butik på närmare avstånd :)
  • Chicita
    Tokig skrev 2012-09-25 10:36:59 följande:
    Tack!

Ska gå in till en sybehörsbutik och kolla.

Etsy känns tyvärr kört... gifter mig nästa lördag och det är först nu jag börjat kolla väderleken så jag behöver en butik på närmare avstånd :)
    Varför inte kila in på Glitter och köpa en av deras tubsjalar då? Släta ut den (så den är dubbel, men intakt) och sätt fast ett fint band i varje ände (knyt en knut helt enkelt) så kan du använda den på samma sätt som sjalen på bilden...
  • Tokig

Vi har inte Glitter här :( Men sjukt bra idé annars!

Svar på tråden Sytråden