Sytråden
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
...och vågar jag ge mig på sånt som ALDRIG sytt in ett plagg i mitt liv så vågar du
Jag tror det blir svårt att ha hel spetsrygg och snörning, du får nog tänka igenom modellen du vill ha en gång till innan du sätter igång.
Hade du kanske kunnat ha en V-rygg (typ pulmonates i kinaklänningstråden, kika där för inspiration) som fortsätter i en V-snörning? det hade kunnat funka
Annars var den båtringade du visade fantastisk men jag tvivlar på att den går att kombinera med snörning.
Och nu har jag fått för mig att även sy västen för m2b. Har ritat av och tagit mått efter en väst han redan har. Ska bara hitta rätta tyget nu. Ljust tyg med diskret paisleymönster eller liknade. Och i på sidorna (där fram och ryggdel sitter ihop) funderar jag på att sätt lite blått tyg, samma blåa tyg som jag har i sidorna på min klänning, så matchar vi varandra (även om det barar syns när han tar av sig kavajen)
Har ni några bra tips som är bra att tänka på när det kommer till att sy västar?
krystal: så coolt med fler som provar!! :) kvinnor kan! det såg jättefint ut på bilderna, var det så att du är klar med den nu?
sara: ja, det blir nog svårt med både spets och snörning. får kanske bara hoppas på att inte gå ner så mycket i vikt. kanske man hade kunnat göra en blandning av den du föreslog och denna:
http://pinterest.com/pin/194147433906863379/
men är det väldigt svårt att sy i spets? jag vill egentligen gärna prova faktiskt. mamma har sytt den själv, och hon dog i våras så jag hade väldigt gärna kunna sytt den själv och gift mig i hennes klänning. hade varit så fint!
det jag är orolig för är hur man får kanterna fint, som på länken här över. har de lagt till olika delar tro?
någon som vet vart man kan få tag i bra spetstyg och borde det vara i nån viss kvalitet?
Den modellen kan nog funka.
Det finns ju olika sätt att sy spets, den du länkade till ser ut att vara ett spetstyg med spetsapplikationer i kanterna.
Applikationer är när man klipper ut fina spetsbitar och syr på dem på ett annat tyg
Du kan säkert googla runt lite på olika sytekniker när det gäller spets.
Och kanske gå en runda i en syaffär och botanisera för inspiration?
Ha framförallt en plan innan du börjar! Så att du förutser lite av de svårigheter du kommer att stöta på och kommer på lösningar på förhand
Schumeline: Nej, det är inte helt klar än. På bilderna så sitter bara det tyg jag hade för att få ett mönster att klippa ut i det riktiga tyget, men det är i samma färg som det slutgiltiga tyget. Sen har jag snörningen i ryggen kvar. Men den behöver jag hjälp med av mamma. För just nu är det bara jag..och ni på BT som vet om mitt projekt
Och den ska kortas, för som det syns är den på tok för lång..men det kan jag inte göra fören den passar i övrigt. Sen ska jag fixa en underkjol...och så ärmarna ska antingen kortas eller göras mindre pluffiga.
Vad som inte syns är att jag har sytt på blåa små pärlor på överdelen, vilket har tagit flera timmar..och jag har barar gjort framsidan för ryggen ska som sagt ha snörning, så där väntar jag med det tills jag vet hur den blir.
Nu under sommaren har det inte blivit mycket pysslat med den, men hösten kommer ju...och mitt mål är ju då att få den klar till maj eller juni nästa år...
Tidigare i tråden syns även den andra klänningen jag först hade tänkt ha som brudklänning, men nu ska användas på den fest vi ska ha ett par veckor efter vigseln. Den är nu klar. Den förlängde jag lite bak med en del av slöjan jag inte behövde och sen har jag gjort om en spetstopp till spetsärmar på den..
Och jag har i övrigt noll i syvana...just nu gör jag detta bara för att har fått för mig att jag nog kan klara det...bara jag har något att gå efter så..
Här är västen jag ska gå efter...känns nu som att det inte ska bli allt för jättesvårt att få till en liknande, i annat tyg.
Den kommer ju inte att bli lika välsyd som denna 1200 kroners historien, men bara den håller ihop en eller två dagar så blir jag nöjd...