Sytråden
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Tanken med denna tråd (yes, fun intended ) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.
Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter
Ok, för det ser ut som om dom går in i maskinen på undersidan på något sätt och sen upp genom metallplattan "under pressarfoten".
Men jag kanske förstår om jag typ klipper av tråden och sen drar den försiktigt igenom maskinen och tittar vart den tar vägen
Jag satt och googlad i går men hittade inget
Kom precis på att kanske någon här inne använde en overlock och kunde hjälpa mig
Tack för tipset i alla fall, det kanske inte är så svårt som jag tror...
Jag kan ju ta något av alla tyger jag fick också och bara testa helt enkelt (jag fick en hel flyttkartong med tyg. Allt från mindre stuvbitar till 4-5 meter av varje)
Jo, de ska ju upp genom stygnplattan, och det ser lite olika ut beroende på vad det är för maskin. Man brukar behöva pincett.
Jag för min del borde verkligen sy. En månad kvar till bröllopet och eländet är inte fållat än (7 meter ska fållas för hand, och 7 meter på maskin). Dessutom har bystvidden blivit för stor
ojoj... ja då är det nog dags att sätta sig och börja fålla
Och fixa bystvidden.
Just ja stygnplåten heter det ja
Jag kände hur jag blev helt blank där och inte mindes vad det hette Men det var ju bra att du visste vad jag menade ändå
Åh nu kliar det i sy-fingrarna
Jag var på medeltidsmarknaden med maken i dag och vi köpte ylletyg till nya medeltidskläder. Så nu vill jag sätta igång och sy.
Måste dock städa först så jag har något bra ställe att vara på, och det är ju mindre roligt
Jippie
Jag råkade pilla loss någon tråd tydligen, så maskinen funkade ju inte längre så jag blev tvungen att trä om den om jag skulle kunna sy mer (min plan A var tidigare att jag skulle prova att klippa av trådarna och skarva i med annan tråd och helt enkelt "sy igenom" den nya tråden. Jag läste nämligen om en som gjorde så varje gång hon skulle byta tråd, för hon visste inte hur hon skulle trä sin maskin.
Men nu gick ju inte det...
Så jag letade fram flera instruktioner på youtube och lyckades klura ut (trots att min maskin inte ser riktigt likadan ut) hur principen var. Och nu funkar den igen
Chicita: Gött att du löste trådproblemet. Fuskigt med en overlock, hade gott gärna velat ha en själv. Men det får bli i 30års present eller nått. Eller när vi får barn, så att jag kan sy barnkläder lite enklare.....
Här har jag total klänningspanik. Eller snarare. Jag har en arm som inte fungerar som den ska vilket gör att jobbet tar all kraft och armen är helt död när jag kommer hem. Dessutom är det rätt psykiskt tungt på jobbet, lite väl många tragiska händelser och med jävligt dålig utgång. Unga patienter som inte alls har en pneumoni som man först trott utan lungcancer etc. Det gör inte tröttheten bättre.
Har tusen små klänningsdelar liggandes på golvet. Men i morgon är jag ledig så då jävlar. Dessutom är jag lite fundersam kring det där med foder och så.
Jag tror det var kanske 12år sedan jag sydde nått med foder på det sättet (klänningen finns inte ens kvar att tjuvtitta på...) och då var mamma med typ 24/7. Iof finns hon fem mil bort. Men ändå.....
Jag tänker att jag borde sy foderklänningen först, klippa den lite mindre kring ärmhål etc. för att kunna vika in någon cm av yttertyget så att fodret inte sticker upp, men jag kanske tänker fel? Att man bara gör så i kjollfållen.
Dessutom har jag begåvats med två olika stora bröst (diffar 1,5kupstorlek ungefär) och en tokigt sned axel. Jävligt surt att försöka få ett mönster att passa utan en massa jäkla ändringar hela tiden.....
Oj, ja det låter lite pilligt Heobea. Det där med passform är aldrig enkelt. Ingen är ju helt symmetrisk. Men det blir ju extra svårt om det är allt för osymmetriskt
Jag har precis klippt till makens struthätta och ska försöka sätta igång och sy den snart.
Han vill ha en liten krenelering i nederkanten (det ska jag också ha på min hätta) men det blir så tjockt om man fodrar med samma ylletyg. Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet. Jag har ju vanligt fodertyg. Men det passar liksom inte in. Man använde ju inte syntetfoder på 1300-talet