• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • afturelding

Nu börjar min klänning bli klar. Nålade upp fållen igår, så nu ska den bara sys också. Och sen ska chiffongen fållas för hand, men det kan man ju ta lite närsom när man inte har något speciellt att göra :) På lördag är det tre veckor kvar till bröllopsdagen, och det känns inte lika omöjligt längre, haha.

Men. Jag ska också försöka få ihop en till klänning att ha på sena kvällen när vi ska röra oss mot hotellet (opraktiskt med stor klänning i liten bil) och dagen efter. 

Heobea, Jag skulle sy foderklänningen först med samma mått som ytterklänningen. På så sätt kan du kontrollera passformen en sista gång innan du syr i det fina tyget. Och sedan klippa bort lite i kanterna för att få en snygg insida :)

• Chicita

Vad spännande afturelding. Ska bli kul att se bilder sen när det är helt klart (med hela stylingen och allt Glad)

En enklare klänning slänger man ju i hop på en dag om man inte ska vara supernoga. Så det fixar du Glad 

Jag är klar med struthättan till maken nu och det blev jättebra. Fick bli samma ylletyg i kanten, men jag fodrade bara just kanten då.
    Har varit hemma hos en jobbarkompis som ska med ner till Gotland i sommar och sytt en klänning till hennes dotter i dag (en prinsess-medeltids-klänning). Ska slänga ihop en tunika till hennes sambo och sonen också. Hon har en uppsättning som hennes mamma sydde till mitt bröllop + att jag har en uppsättning som jag kan låna ut till henne också Glad
    Sen ska jag ju sy en underklänning till mig, en överklänning, en skjorta och en tunika åt maken och en struthätta åt mig med. Tur att det går rätt fort när man sätter fart Glad

• afturelding
    Chicita så roligt att sy historiska kläder... Det finns inte riktigt utrymme för det hos mig längre. När jag var yngre sydde jag en del medeltidsinspirerat själv faktiskt, med handbroderade snörliv och allt. 

Men visst går det fort när man sätter igång! Och de är ju ofta av väldigt tacksamma material också. Det är brist på tunna tyger som flyger omkring och bråkar med en ;) 
  • Chicita

Ja det är jättekul Glad
    Och eftersom man inte behöver vara extremnoga med passformen (om man inte syr adelskläder då) så går det ju fort att få till grunden, och sen kan man pynta med band och broderier för att få till den där känslan Glad

• afturelding

Jo men precis, och snitten är enkla också. Syr du för hand eller på maskin? Glad Det är ju lite olika, beroende på hur fanatisk man är, haha.

• Chicita

Jag sicksackar och syr ihop våderna på maskin, men gör alla fållar, dekorationer och sånt för hand Glad
    Vi har inte varit så jättenoga tidigare. Vi har kört linne till allt, men nu har vi skaffat yllemantlar och så håller jag på med struthättor i ylle och vi ska få varsitt ytterplagg i ylle också (tunika för maken och surcot för mig) så då blir jag ju lite mer noga också. Man vill ju inte lägga ner massa pengar på något som sen ser massproducerat ut liksom... Glad

• afturelding

Lite lagom då :) Sömmarna på insidan ser ju ingen mer än man själv oftast ändå. Men visst blir man mer försiktig och noga med bättre/finare tyger! Det vet man ju, man är ju betydligt mer försiktig med ett dyrt sidentyg än bomullsväv liksom. Och det är roligare att sy för hand i fina tyger också, känns mer värt det.

Jag brukar faktiskt fålla för hand, och kantband sys ofta på med en dekorsöm för hand. Tycker det är så tråkigt att handsömnaden blir allt ovanligare, så jag tar på mig ansvaret för att hålla den vid liv, haha.

• Chicita

Nej precis, dom ser ingen annan, och det sparar mig flera veckors jobb per plagg. Så det är nog något jag fortsätter fuska med Flört
    Där sömmarna syns försöker jag nu sy med handsöm - allt annat är maskinsytt.
    Våra "underkläder" (alltså min underklänning och makens skjorta) kommer att sys på min nya overlockmaskin till och med. Bara för att det går fort och det syns ändå inte Glad 

• Heobea
    afturelding: kul att klänningen snart är klar. Vi gifter oss samma dag tror jag allt. Jag är också en av dem som försöker bevara handsömnad. Fållar ofta fina klänningar/kjolar för hand. Har fått mina sykunskaper från den gamla skolan då min mammas mormor var sömerska (så även min pappas morfar, men där har tekniken inte vandrat vidare på samma sätt....). Men denna gång, med brudklänningen blir det nog bara handsytt på insidan tyvärr. Fick en fin och ny maskin i födelsedagspresent och jag måste erkänna att sömmarna blir så galet snygga och tidsbristen gör att jag är lite lite lat. hehe! Dessutom ska den ju bara användas en gång....

Jag har äntligen fått ihop både foder- och fintyg, ska bara sy det på riktigt och inte tråcklat. Sedan är det bara trixet med att få dit kjolen snyggt. Men det är min blivande make rätt bra å att hjälpa mig med. Inte första gången han får nåla, hålla osv.
    Bara tre veckor kvar nu, men det ska nog ordna sig!!! Jag är bara mest nervös för att det ska bli skevt, snett oh fult. Har dock en reservklänning i skåpet att ta fram.
  • Chicita

Det blir säkert jättebra Heobea Solig

Många saker som man ser själv (eftersom man har varit så fokuserad på alla detaljer) är ju sånt som ingen annan skulle se om man inte satte en blinkande neonskylt där som pekade titta på den här skeva sömmen / fållen  Flört

Det är jättespännande att kunna få se era alster sen när ni är klara Glad

Svar på tråden Sytråden