• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • knyttan
    Charlie13 skrev 2012-04-02 23:24:19 följande:

den här ska nog mina tärnor ha, ena vill ha lång och ena vill ha kort och det finns en kortare modell i samma färg så det är ju tur! :) den längre kostar 499 kr och den kortare 399 kr på halens!
    Hehe ja den hade vart perfekt till vårt bröllop, har precis den färgen som temafärg... "problemet" är att jag inte har några tärnor Skrattande
  • EmilyMattias

Hej igen på er!

Här går det ganska sakta framåt i planeringen men lite har vi fixat iaf=)
    Inbjudningskorten har skickats ut med sista svarsdatum 30e april, så snart vet vi hur många som kommer!
    Vi gifter oss inte förrens 4e augusti i år så vi har gott om tid. Vi ville vara ute i god tid eftersom vi gifter oss mitt i semestern plus att vi ville veta i tid hur många som kommer så att man lättare har koll på budgeten.

Vi bor också i Göteborg så bara hojta till om någon vill byta tjänster=)

Det som är klart för oss är:

Inbjudningskorten: 1000kr för 35st kort, 35 kuvert samt 35 st informationsblad. En kompis som gör sånt och ställde upp med handgjorda superfina kort! Hon är även med under förberedelserna, en timme innan vigseln och en stund efter för att få kort på gästerna.

Fotograf: 2000kr inkl 15 färdigredigerade bilder samt alla original på skiva. Samt provfotografering som sker nu den 14e april.

Smink: vän till fotografen som pluggar till makeup artist. 500kr inkl  provsminkning.

DJ: ev då vi inte skrivit kontrakt än, men 4h speltid, musikanläggning, ljus, riggning innan festen och fotografering  under de 4h spelande. 2700kr.

Sång och komp av gitarr under vigseln: 500kr var. Via en kontakt på Facebook.

Hår: ca 1000kr inkl klipp, löshår samt insättning av löshår. En gammal arbetskollega till mig som nu har en egen salong.

Dekorationer till bröllopslokalen: Storhandlade och fyndade på Ikea för ett tag sen. 20st ljus i glashållare med lång brinntid. 6par tunna vita gardiner. 200 värmeljus. 15st små vaser för rosor till borden. Ljushållare får jag låna 200st gratis av en kompis. Totalt 300kr för allt!

Såpbubblor till efter vigseln: 150kr för 60st på Ebay.

Sen har mina föräldrar berättat att de kommer att sponsra oss med lite pengar men vi vet inte hur mkt så vi får väl se vart budgeten slutar till slut. För oss är det iaf 40000!

Vi kommer fråga runt bland bekanta om någon vill ställa upp och servera och ta hand om den delen under festen. I gengäld får de 500kr, mat och får festa med oss när det är färdigt i köket. Hoppas på att hitta 4st som vill ställa upp=)

Tycker ni ska fortsätta hålla den här tråden vid liv, den är guld värd! 

• EmilyMattias

Och där kom lite text med under inbjudningskorten som skulle stått under fotografdelen. Men skit samma=)

• hagelstorm

Oj, (+ moms ska inte stå där, aja).

• Wirre 81

vet inte om det är fler av er som är inne i "ge mig bilder! på ert pyssel..."

Jag skrev om save-the-date kort vi tänkte göra inom en snar framtid.
    Vi gifter oss inte fören dec -13 så vi ska skicka ut save-the-date kort (så fort kyrka och lokal är bokad)
    Men man vill ju inte att den kortet försvinner bland alla andra papper så vi ska göra megneter.
    visst kan man göra på vistaprint eller andra sidor men där får man betala från 25:- styck
    Vi ska köpa magnetpapper på Kjell och Co. Kostar 40:- för 5 st 10x15 cm papper. Det räcker till typ 20 stycken save-the-date magneter... 

http://www.kjell.com/sortiment/kontor/papper/ovrigt/plexgear-magnetpapper-p25777 

• reebec

Trevlig tråd! Vi försöker dra ner priserna en del, men kanske inte på allt. Totalt 90-100 gäster blir det.

Syster fixar brudbukett och lite annat pyssel. Jag har tre syskon som gift sig tidigare, förhoppningsvis finns lite ljuslyktor och vaser kvar sedan dess. Blommor till bordsdekoration samt lite av blommorna i brudbuketten ska jag så själv i trädgården (funderar på röda solrosor till borden, sammetsröda luktärter m m)
    Kinaklänningar drar ner priset rejält (brudklänning för 2000 kr som kommer om en vecka, sitter nu och kollar tärnklänningar)
    Alkoholfritt hela festen, men vi ska be nära och kära att göra saft (fläder, rabarber osv) så det ändå blir lite extra.
    Ber några att göra blåbärspajer till efterrätt (enkelt att göra några långpannor)
    Letar efter någon som kan fixa hår, smink borde jag klara själv, men man kanske vill lyxa lite just då, har inte bestämt ännu.
    Kökspersonal hoppas vi hitta några bekanta eller så, kollegor eller liknande.
    Musiker har vi gott om i vänskapskretsen, både kantorer, folkmusiker, sångerskor, ja vi tänkte faktiskt ha en hel liten gospelkör!
    Ingen förlovningsring, utan enbart vigselringar till mig och sambon (halléns guld, få billigaste ringen för halva priset)

Det som kostar mest: mat (caterar från en kock på min sambos skola), ringar (10 000 för honom och mig), lokalhyra (3500 festlokal, kyrka 1400 (inte medlemmar i Sv Kyrkan)

Men det känns som att småsakerna lätt kan dra iväg.

Fler tips? Hörde om att mycket finns på ebay, har inte kollat där ännu

• Rosi

Jag har pysslat ihop en kuvertbox.

Själva boxen är från ikea. Och den kostade 2 för 29kr. =) Sen kostar ett ark med en massa fjärilar å blommor 20kr på panduro även det röda bandet är därifrån å det ligger på 9 meter och kostar 29kr.

• Angie2012

Vilken bra tråd! Många sidor tips att gå igenomSkrattande

Vi ska gifta oss 11 augusti och vår budget ligger på 50000:- men därav är ringen på 15 000 så 35000 för resten är det vi ska lyckas med. 60 personer är beräknat.

Hittils har jag fixat följande:

10 svarta löpare = 160kr inkl frakt.
    60 jättefina servettringar, kostade egentligen 650:- men prutade till 250:- = Grymt nöjd!!
    Bröllopsskor 350:-
    Fotograf : en kompis till oss som inte vill ha betalt men vi kommer ändå ge honom en peng.
    Tält 72 kvm = 1900:- (tur hade jag att jag hittade så billigt)
    Stolar & bord = 1500:-
    Solist= 1500:-
    Inbjudningskorten kostade ca 300 22 st)
    Porslin = 1800:-
    Catering och tårta har jag en vän som gör pris ej färdigt.

Sen kommer min syster fixa hår och smink.

Ja det var väl det jag lyckats med hittils.

Skulle behöva tips på bordsdekorationer, ska ha 6 fyrkantiga bord med 10 pers runt varje.
    Mitt färgtema är svart, vitt & silver.

• LillaAnna

Jag hoppar in här lite jag med.. Vi gifter oss 28 juli i sommar och det kommer nog landa på 35-40 000:- för oss. Det är nog mycket på grund av att vi drog ner på gästlistan till 40 pers.

Men sen har vi kunnat dra ner kostnaden på grund av:

Vi fått tag på en bra restaurang som caterar maten och hyr ut glas och proslin för 350:-/pers, det är 3-rätters (tror det är ett bra pris?) Min klänning syr min mormor gratis och tyget kostade 600kr :)  Vi fick rabatt på ena ringen för vi känner en som äger en smyckesaffär Min mamma kommer fixa buketter till borden från sin trädgård Vi får låna dukar och tygservetter och så har vi skramlat ihop likadana vaser av olika personer ("Vasen" från Ikea, den finns nästan i allas hem) Min bror kommer baka tårtan gratis En kompis till mig ska sjunga på vigseln Vi inhandlar all alkohol i Tyskland Vi hittade en florist som fixar brudbukett, två tärnbuketter och corsage för 850:- (till skillnad från andra som skulle ha över 2000:- för samma sak) Vi kommer anlita en tjej som gått ett gymnasieprogram med inriktning fotografi så vi betalar 2000:- för henne Vi kommer använda Spotify till festen och låna högtalare av en kompis Vi har struntat i festprogram som ändå kostar några kronor och ska göra triangelkort till borden istället och skriva menyn och lite där på Jag hittade en make-up artist/hårstylist som fixar både smink och hår för 1800:-, dom är oftast billigare än riktiga frisörer. Sen fixar jag naglarna själv med Depends gelkit, så är man lite händig så kostar det 150:- Skor tänkte jag köpa framåt maj när alla studentskor kommer, då finns det massor fina vita skor till billigt pris.  Min sambos skor köpte vi på Skopunkten för 349:- (dom kommer säkerligen bara användas vid ett par tillfällen till efter vigseln för han bär sällan finskor).

Så mycket handlar ju om kontakter, hjälpen man får av andra och att jämföra olika t.ex. fotografer, florister och frisörer.
    Det som vi dock måste lägga en del pengar på är hyra av lokalen vi ska viga oss i (ett slott, kostar 3000 , sen lokalen för middagen (4000 och organist på vigseln eftersom det är borgerligt (1500

Sen ett tips till dig Angie2012: Vi har tema vitt och silver och jag har köpt silverbrickor på återvinningen (finns säkert på loppis med) för typ 20:- styck som jag putsat upp och så ska vi ha vita blockljus på. Sen har vi köpt silvriga organzaband från Panduro som vi ska knyta runt servetterna ihop med små vita papphjärtan (också från Panduro) som vi använder som namnskylt.

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)