Jag hoppar in här lite jag med.. Vi gifter oss 28 juli i sommar och det kommer nog landa på 35-40 000:- för oss. Det är nog mycket på grund av att vi drog ner på gästlistan till 40 pers.
Men sen har vi kunnat dra ner kostnaden på grund av:
Vi fått tag på en bra restaurang som caterar maten och hyr ut glas och proslin för 350:-/pers, det är 3-rätters (tror det är ett bra pris?) Min klänning syr min mormor gratis och tyget kostade 600kr
:) Vi fick rabatt på ena ringen för vi känner en som äger en smyckesaffär Min mamma kommer fixa buketter till borden från sin trädgård Vi får låna dukar och tygservetter och så har vi skramlat ihop likadana vaser av olika personer ("Vasen" från Ikea, den finns nästan i allas hem) Min bror kommer baka tårtan gratis En kompis till mig ska sjunga på vigseln Vi inhandlar all alkohol i Tyskland Vi hittade en florist som fixar brudbukett, två tärnbuketter och corsage för 850:- (till skillnad från andra som skulle ha över 2000:- för samma sak) Vi kommer anlita en tjej som gått ett gymnasieprogram med inriktning fotografi så vi betalar 2000:- för henne Vi kommer använda Spotify till festen och låna högtalare av en kompis Vi har struntat i festprogram som ändå kostar några kronor och ska göra triangelkort till borden istället och skriva menyn och lite där på Jag hittade en make-up artist/hårstylist som fixar både smink och hår för 1800:-, dom är oftast billigare än riktiga frisörer. Sen fixar jag naglarna själv med Depends gelkit, så är man lite händig så kostar det 150:- Skor tänkte jag köpa framåt maj när alla studentskor kommer, då finns det massor fina vita skor till billigt pris. Min sambos skor köpte vi på Skopunkten för 349:- (dom kommer säkerligen bara användas vid ett par tillfällen till efter vigseln för han bär sällan finskor).
Så mycket handlar ju om kontakter, hjälpen man får av andra och att jämföra olika t.ex. fotografer, florister och frisörer.
Det som vi dock måste lägga en del pengar på är hyra av lokalen vi ska viga oss i (ett slott, kostar 3000 , sen lokalen för middagen (4000 och organist på vigseln eftersom det är borgerligt (1500
Sen ett tips till dig Angie2012: Vi har tema vitt och silver och jag har köpt silverbrickor på återvinningen (finns säkert på loppis med) för typ 20:- styck som jag putsat upp och så ska vi ha vita blockljus på. Sen har vi köpt silvriga organzaband från Panduro som vi ska knyta runt servetterna ihop med små vita papphjärtan (också från Panduro) som vi använder som namnskylt.