• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • annapanna88

Hej!
    Tänkte bara höra om det är någon här som har handlat alkohol från tyskland över internet, på typ spritovin.se?
    I så fall, vad kostade frakten och vilket bolag använde ni? Antar att det blir billigare än bensin, broavgift och färja, för att inte tala om all tid man sparar :) Men som sagt, ungefär vad kostade frakten?

• Pernillaaa

Beroende på var du bor så brukar det ändå löna sig att åka över till Tyskland. Åk från t.ex Helsingborg/Helsingör till Puttgarden. Biljetten kostar max 895:-. Man får ju lägga lite på bensin osv också men som sagt det blir billigt ändå. Jag har själv beställt från Spritovin.se och det tog 2månader för leverans, något som skulle ta en vecka. Frakten då låg på 5kr/kg, nu ligger det nog på 7-8kr/kg tror jag.

MEN vad jag förstått det som så är det rätt ofta just deras transporter stoppas i tullen och då åker man dit på att betala tullavgifter, moms och skatt.

annapanna88 skrev 2012-04-08 18:28:44 följande:
    Hej!
    Tänkte bara höra om det är någon här som har handlat alkohol från tyskland över internet, på typ spritovin.se?
    I så fall, vad kostade frakten och vilket bolag använde ni? Antar att det blir billigare än bensin, broavgift och färja, för att inte tala om all tid man sparar :) Men som sagt, ungefär vad kostade frakten?
  • annapanna88

Aj då, det var ju inte bra att det tog så lång tid
    Ja det är sant, inte bra om det fastnar i tullen förstås... Synd, vi har verkligen inte tid att åka... får bli systemet i alla fall då! :(

• Pernillaaa

Vad synd!
    Jag tjänade många tusenlappar på den resan och det tog ca 12h, utan att stressa, från Halmstad och ner.

annapanna88 skrev 2012-04-08 19:08:08 följande:
    Aj då, det var ju inte bra att det tog så lång tid
    Ja det är sant, inte bra om det fastnar i tullen förstås... Synd, vi har verkligen inte tid att åka... får bli systemet i alla fall då! :(
  • Styrka
    Pernillaaa skrev 2012-04-08 18:50:02 följande:

Jag har själv beställt från Spritovin.se och det tog 2månader för leverans, något som skulle ta en vecka. Frakten då låg på 5kr/kg, nu ligger det nog på 7-8kr/kg tror jag.

MEN vad jag förstått det som så är det rätt ofta just deras transporter stoppas i tullen och då åker man dit på att betala tullavgifter, moms och skatt.

Aj då. Det där med fraktkostnaden hade jag missat. 7-8 kr/kilo blir ju svindyrt om man ska köpa alkohol till ett helt bröllop! Förvånad *överväger plötsligt en tysklandsresa med brorsan som är lastbilsförare*
  • Pernillaaa

Ja visst blir det det!

Jag beställde ett flak med cider = 9kg samt 4st 12pack glasflaskor á 0,25cl = ca 15kg. Betalade då 119kr i frakt vet jag, men då var det som sagt extrapris på frakten, men med det så sprang ju leveranstiden iväg =/. Annars var det nog helt okej. Rätt billigt om man bara ska beställa en flaska starksprit t.ex. Jag har faktiskt 119kr i frakt tillgodo hos dom bara för att det tog så lång tid ;).

Men som sagt, jag rekommenderar hellre att åka ner till Tyskland och själv handla. Vill man vara tidseffektiv och vet vad man vill ha kan man förbeställa så det bara står ihoppackat för upphämtning :). Tar gaaanska lång tid att gå igenom 4våningar som det är på Bordershop. Det är så bra uppbyggt att man verkligen mååååste gå igenom hela stället med.

Vi tog en liten buss när vi åkte ner, där kan man lasta ca 1ton :P. Och eftersom bilen då var mindre än 6m så fick vi biljetten till bara 745:- då :)

Styrka skrev 2012-04-09 09:04:29 följande:
    Aj då. Det där med fraktkostnaden hade jag missat. 7-8 kr/kilo blir ju svindyrt om man ska köpa alkohol till ett helt bröllop! Förvånad *överväger plötsligt en tysklandsresa med brorsan som är lastbilsförare*
  • Pernillaaa

Har förresten ett jääättebra tips angående kostymer till männen :).

Ni som har nära till Ullared eller tänkt sig dit överhuvudtaget, köp kostym där!
    Jag och min blivande var där i lördags och tittade lite. Hittade en jättesnygg kostym i grått, vi vill inte ha svart mitt i sommaren. Väldigt stilren och snygg!
    Kostade endast 548:-

• drömmer
    Pernillaaa skrev 2012-04-09 09:51:11 följande:

Har förresten ett jääättebra tips angående kostymer till männen :).

Ni som har nära till Ullared eller tänkt sig dit överhuvudtaget, köp kostym där!
    Jag och min blivande var där i lördags och tittade lite. Hittade en jättesnygg kostym i grått, vi vill inte ha svart mitt i sommaren. Väldigt stilren och snygg!
    Kostade endast 548:-

Har du bild? Vi var där i mitten på mars och var ute efter en grå men då fanns det bara trista och inte särskilt billigt heller. Vi kommer köpa på Hm .
  • Pernillaaa

Jag har ju dessvärre packat ner den nu, vi börjar flytta imorgon :). Men har en bild där min sambo har bara kavajen på sig ute i varuhuset, ska locka till mig den och lägga in den :).

Nä vi kollade också för ett tag sen och då fanns inte denna där heller men nu så. Ja men HM har ju också snygga :).

drömmer skrev 2012-04-09 16:40:13 följande:
    Har du bild? Vi var där i mitten på mars och var ute efter en grå men då fanns det bara trista och inte särskilt billigt heller. Vi kommer köpa på Hm .
  • Sirenne

På bara 1½ vecka har det rasat in massa bra tips - härligt!

Vi har just varit på IKEA och köpt 35m svart tyg (19:-/m) som jag ska sy 18 dukar och ett fotobåsdraperi av. Det kommer landa på ca 700:- inklusive tråd och andra sytillbehör, men vi tror att vi kommer ha nytta av dukarna i andra sammanhang också.
    Mamma har letat i alla sina gömmor och kommit fram till att jag slipper sy linneservetter! Hon har så pass många att vi kan köpa det fåtal som fattas på Tradera.

Bestämde idag med min rara tärna att hon och hennes dotter (11 år) ska komma över på pysselkväll om några veckor. Då  viker vi askar till alla gästerna (har just gått pralinkurs, så jag vill göra praliner till gästerna som de kan ta till kaffet eller när blodsockret känns för lågt), bygger ihop inbjudningarna och festprogrammen, samt för över logga till blockljus som ska stå på bordet. Har hittat 5-pack med blockljus på IKEA för 59:-

Jag byter gärna tjänster! Bor i Stockholmsormådet, men gifter mig i Enköping 1/9.
    Kan erbjuda mina tjänster som servitris, "kock" (alltså bra på att laga mat, men inte proffs) och bartender. Behöver själv hjälp med servering den 1/9 i Enköping.

/Sirenne 

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)