MalinLarsson skrev 2012-01-11 10:23:14 följande:
Min första tanke var absolut att min pappa ska lämna över mig! Nu måste jag nog kolla med prästen om vad han tycker om det. Tycker inte alls att det är kvinnoförnedrande utan mer symboliskt att min far, min beskyddare, litar på att en annan man kan kan vara den personen när inte han finns i livet längre. Pappa har alltid varit min klippa. Att sedan få gå fram och möta min man där framme, se honom i ögonen på vägen in medan man närmar sig varandra, det tror jag blir underbart!
Rosi skrev 2012-01-11 07:36:37 följande:
Jag kommer bli framförd av min bilvandes morfar.
Då jag inte har någon annan man som jag inte har någon bra kontakt med. Och när jag frågade min sambo fick han tårar i ögonen. =)
TS: Nej, du har inte pratat om att gå in med din pappa utan att gå in själv. Det är antaglien inlägg liknande de ovan som får exempelvis Syrinx att gå igång. Finns fler exempel. Och jag förstår henne! Det låter så himla märkligt i mina öron. Så....... fånigt. Och det har jag ju rätt att tycka att det är, eller hur?
Att du vill gå in själv har då iaf jag bara bemött med argumentet att det är en himla häftig känsla att gå in med sin blivande också. Att det också känns skönt o tryggt, för båda. Bara som ett alternativ att fundera över. Inget annat. Självklart är det väl ingen som försöker få dig att ändra dig, bara fundera o reflektera över andra alternativ. Möjligen prästen i din församling kan försöka sätta stopp för dina planer.
Däermot vet jag att för många, även för mig, så är det lite svårt att förstå vad som är så romantiskt med att gå in själv och om det egentligen inte är WOW-effekten man är ute efter, att få stå ensam i centrum för ett ögonblick. Inget fel med det, men inte alla erkänner att det är just det. Hur det är i ditt fall vet jag inte och det får vara hur det vill med det. Du tycker det ska bli jätteromantiskt och vi är alla olika. Jag tycker det är jätteromantiskt att gå in tillsammans.
Var bara beredd på att prästen kan opponera sig. För vi har en tradition i Svenska kyrkan att brudparet går in tillsammans.
Lycka till med bröllopet och hoppas ni får en fin dag