Josefin521 skrev 2012-01-12 14:13:51 följande:
Så för att man varit mer aktiv på BT så har man mer rätt i sina argument?? Ett argument om att "det är fint" "så har jag alltid tänkt mig" räcker inte? Vem bestämmer det? Väldigt okunnigt att skriva att "Om du lär dig att vidga dina vyer och sätter dig in i frågan lite (och gärna kommer med något hållbart argument FÖR överlämning förutom de ovan nämnda) så är jag beredd att prata vidare". Alla har rätt till sin åsikt och det är inte upp till dig att bestämma om den åsikten/orsaken är adekvat eller inte. Som sagt, lite respekt och höjd på denna diskussion hade inte varit fel!
Jag tror knyttan försöker motivera varför man lägger fram sina argument om och om igen. Det är inte särskilt ovanligt att man hör "kan ni inte bara acceptera att jag vill gå in med pappa, alla tycker olika" eller liknande. Jag tycker att man både kan acceptera att alla har en egen vilja och ifrågasätta samtidigt. Sedan kan både sidor uttrycka sig klumpigt ibland. Ingenting blir bättre av att kalla kvinnor "kossor" som leds fram till altaret, eller att säga "det är MIN dag så JAG gör som JAG vill" när symbolikfrågan kommer på tapeten.
Det är tyvärr lätt att förlora tålamodet när den triljonte kvinnan kommer och säger "jag vill gå in med pappa för att det är fint och tradition", eftersom man har hört det så många gånger tidigare. Tyvärr går det ut över någon "oskyldig" som inte varit med om diskussionerna innan. Ett enkelt inlägg där man upplyser bruden om vad som är tradition i svenska kyrkan hade varit snällt och upplysande, men istället kanske man går igång med hela artilleriet på en gång och drar fram den mer subtila symbolik-diskussionen vilket mycket väl kan kännas hotfullt.
Symbolikfrågan har nämligen en tendens att handla om symboler som gör att många kanske tar illa vid sig. Brudar som är för brudöverlämning brukar säga något i stil med "Men det viktiga är vilken symbolik det har för mig. Jag ser det som att jag lämnar ett kärleksfullt hem för ett annat!. Och då kontrar motståndarna med att solkors är ett exempel på att man inte själv kan bestämma vilken symbolik någon har. Även om solkors har en fin betydelse för många kan man inte helt ostört brodera dem på sin brudklänning och skrida in.