MamaJuice skrev 2012-01-13 10:14:04 följande:
Tycker det är tragiskt att det är den synen du har på ett äktenskap. För mig är det i huvudsak ett bevis på evig kärlek till min partner, att jag lovar att stå vid hans sida i vått och torrt, inte pga att jag ska få mer pengar om han eventuellt dör i en olycka eller liknande. Dom praktiska sakerna är isf mest för barnens skull.
Annledningen till att vi beslöt oss för att gifta oss, var för att hylla och fira vår kärlek, inget annat!
Hade gjort det likagärna utan ring och i ett källarförråd...
Och jag tror att det är MÅNGA brudar som känner precis så.
Tragiskt? Du läser ju uppenbarligen inte vad jag skriver... Äktenskapet är i allra högsta grad heligt för mig, och absolut inte något jag tar lätt på. Jag skriver att den PRAKTISKA delen av livet efter ett äktenskap nuförtiden sällan innebär en förändring av det utan det sitter MENTALT. Det praktiska livet påverkas oftast mycket lite eftersom vi redan lever under äktenskapliga former i de flesta fall.
FÖRR I TIDEN när bruden faktiskt bodde hemma och de facto stod under faderns beskydd (som på den tiden var den som styrde familjen) så fanns det en logik i att fadern LÄMNADE ÖVER bruden till sin nya beskyddare. Hon LÄMNADE sin pappa och FLYTTADE IN med sin nya man. Hon lämnade sitt gamla liv för sitt nya liv. Så är det oftast inte längre.
Nuförtiden förstår jag därför inte varför JUST PAPPAN är en symbol för DET GAMLA LIVET som man tydligen lämnar, och varför just han då ska gå med mig in i kyrkan då det liv jag delade med honom (och min mamma, mina syskon och familjens hund) är lämnat bakom mig för över tio år sedan.
Sedan tycker jag det är nedvärderande av dig att skriva att det är tragiskt om man har "den synen" på äktenskap som du inbillar dig att jag har. Nu är det för mig främst en kärlekshandling, men det finns ju faktiskt de som inte tror på äktenskapet utan gör det enbart av juridiska skäl, kanske med en underskrift i rådhuset för att det är en säkerhet om man har barn t ex. Varför ska man tycka att de är tragiska? DET är väl en tragisk syn på människor om något...