MamaJuice skrev 2012-01-11 14:52:32 följande:
Ni fokuserar så starkt på att fadern ska lämna över. Sen tycker jag ni är lite väl agressiva, folk har väl rätt att tycka som dom vill? För vi är just starka vuxna kvinnor som kanske väljer att gå in med vår pappa, ensamma eller tillsammans med vår partner. Inte ska vi väl välja pga hur ni skäller och förespråkar annat?
Vad ger er rätten att säga att andras syn på saken är fel syn?
Har skrivit flera gånger att jag vill gå in SJÄLV för själva symboliken i att MÖTA min man där framme är något som JAG tycker är fint! Det är MITT drömcenario!
Jag är inte tio år, och jag ta egna beslut. Men ni verkar inte tycka att jag är kapabel till det bara för jag inte väljer er version?
Alla gäster som kommer på vår dag vet mycket väl att jag valt min man själv, och han mig. Att jag är självständig och stark. Inte ändras fan deras uppfattning pga hur vi väljer att utföra vår ceremoni?
Det är snarare i min mening, svagt att inte våga göra som man alltid drömt, pga vad alla ska tycka!
Och som jag sagt tidigare, tror inte att min blivande blir ETT DUGG förnärmad om jag råkar få lite mer uppmärksamhet än honom ett par minuter!
Det är fritt fram att debattera och lägga fram argument för och emot. Men ni skäller och underminerar bara för folk inte är av er uppfattning. Det om något är väl varken vuxet eller starkt?
"Vi" har inte skällt och varit aggressiva. Det var många som före mitt inlägg skrev väldigt sansat och nyktert om varför just de tycker illa om brudöverlämning. Ingen av dem har varit det minsta aggressiva. Då är det schysstare att vända sig direkt till mig och inte anklaga alla som liksom jag är mot symboliken i brudöverlämning.
Det jag argumenterade mot så väldigt häftigt var inte brudöverlämningen i sig. Jag ber om ursäkt om jag var för otydlig i mitt sätt att uttrycka mig där. Min retoriska fråga om det handlar om tioåriga flickor istället för vuxna kvinnor utgick från de argument om att pappan godkänner blivande maken och att pappan som varit beskyddare nu lämnar över bruden till sin nya beskyddare.
Det tycker jag är kvinnoförnedrande. Varför ska just kvinnan behöva beskyddas? Vi lever inte på 1800-talet där kvinnor inte skulle arbeta - att anstränga antingen kropp eller huvud kunde förstöra livmodern och reproduktionsförmågan. (Herregud, så befängt.) Nuförtiden anses kvinnor här i Sverige vara jämställda männen, även om vi fortfarande har en bit kvar.
Jag anser att argument enligt ovan, att det är så romantiskt att pappan a.k.a. beskyddaren ska lämna över till den nya beskyddaren eller att det är så fint att pappan lämnar över bruden och därigenom godkänner sin dotters val av make, riskerar att underminera det arbete som generationer av kvinnor har gjort för att kämpa sig till en jämställd position vid sidan av männen, istället för bakom. Varför ska just en kvinnas val av make behöva "godkännas"? Varför ska just en kvinna behöva en "beskyddare"?
De argumenten gör mig ledsen, arg och upprörd. Jag anser inte att det är vad våra (framtida) döttrar ska växa upp med och få sig till livs genom olika bröllop!
Sandris86 skrev 2012-01-11 16:53:39 följande:
Tycker att om man har så himla svårt för att acceptera att folk tycker olika så kan man lika gärna låta bli att disskutera.. Eller åtminstone låta bli att överdriva och göra narr av folks åsikter, tankar och känslor så som jag tycker att Syrinx gör i sitt inlägg. Man kan tolka det hur man vill, det finns inte alltid bara ett sätt att se på saken. Lär er att vidga vyerna och se saker ur ett annat perspektiv, så ska ni se att det bli lättare att förstå folk som är av en annan åsikt än er själva.
På vilket sätt tycker du att jag gör narr av folks åsikter, tankar och känslor?
Jag är tämligen övertygad om att jag har ett brett och fint panoramafönster till vy. Menar du verkligen att man ska förbjuda alla diskussioner i hela världen för att folk inte tycker lika? Det finns så vansinnigt många olika åsikter bland människor världen över - många som faktiskt är direkt fel och farliga, men som ändå anses som rätt av de som tror på dessa åsikter. Ska man inte få argumentera mot sådana saker då? Eftersom allt kan tolkas "hur man vill"?
Jag anser, som jag skrivit ovan, att det inte är helt
din ensak hur du vill göra på ditt bröllop. Åtminstone inte om du gifter dig i en kyrka; där önskar jag, som Norrskensflamman också skriver, att man skulle visa respekt för den svenska traditionen som faktiskt symboliserar och står för att mannen och kvinnan går in frivilligt som två jämlikar till äktenskapet. Många bäckar små, no man is an island - det finns många uttryck som visar på att allt man gör ger ringar på vattnet. Inte bara du påverkas av det du gör.
Därför tycker jag att det är fullt rimligt att man argumenterar emot en sak som brudöverlämning, framför allt om argumenten för brudöverlämning går ut på att kvinnan behöver en beskyddare och att det är en så "vacker" symbol att pappan godkänner maken genom att lämna över bruden.