Det var ju några år sedan jag dödade en brudöverlämningstråd med torra historiska inlägg så jag kör en repris.
Lite mer om den svenska historien när det gäller äktenskap i den svenska kvinnans äldre historia:
Det är naturligt, att kyrkan inte med en gång kunde omvandla det germanska giftermålet (#140) med giftomannen (pappan) som förrättare av brudens överlämnande till brudgummen till en kyrklig akt, där prästen övertagit giftomannens roll. Kyrkan följde sin sedvanliga taktik för att inte stöta bort folket: ta upp sådana hedniska sedvänjor som inte direkt stred mot kyrkans lära och omvandla dem i kristen anda. Resultatet blev att särskilt de äldre vigselritualen har inslag av germanska seder. Det visar att kyrkan under de första århundradena av sin tillvaro accepterade den gällande folkliga sedvanerätten.
Enligt den katolska kyrkans ordning bestod vigseln av två delar; den ena ägde rum framför kyrkdörren, den andra inne i kyrkan. Det var ursprungligen endast den sistnämnda som var utpräglat religiös och innefattade
brudmässa med välsignelse av de nyförmälda. Akten framför dörren övertog det gamla germanska giftermålets funktioner och var trots prästens närvaro en borgerlig stadsfästelseakt.
Brudgummens och brudens ömsesidiga förklaring att han/hon av fri vilja önskade ta den andre parten till sin hustru/äkta man utgjorde det centrala momentet i akten framför kyrkdörren. Konsensusförklaringen var enligt
kanonisk rätt nödvändigt för ett sant äktenskap.
Efter konsensusförklaringen följde prästens välsignelse av ringen. Sedan prästen välsignat brudparet var akten framför dörren avslutad och prästen förde brudparet och brudfölje in i kyrkan. Även om man inte kan dra
några säkra slutsatser av det material/källor som finns så förefaller det sannolikt att brud och brudgum också i Sverige under katolsk tid brukade bära ljus i handen under den högtidliga processionen in i kyrkan efter akten framför kyrkodörren.
Enligt kyrkans rätt gavs bruden inte längre till brudgummen, hon är en självständigt handlande person och hennes samtycke är nödvändigt. Inför den borgerliga rätten var hon dock alltjämt omyndig och på djupet kvarlevde också inom kyrkan den ålderdomliga föreställningen att rätten att ge bort dottern tillkom hennes far.
http://www.ddb.umu.se/digitalAssets/81/81059_kyrkbinneh091214.pdf
Om vigsel se sid 5 och om giftoman sid 6 i det länkade dokumentet. Jag tror författaren av detta dokument använder samma källmaterial som jag gör.