• MamaJuice

Vem leder er till Altaret?

Spånar och funderar!

Ska man bli ledd av sin far mot Altaret? Personligen tycker jag det är en supermysig grej att föreställa mig hur jag möter min blivandes blick när jag går mot altaret. Kan riktigt föreställa mig känslan av lycka och trygghet i att ha HONOM som mitt mål!

Men samtitidgt har jag förstått att det mest vanliga ialla fall i Sverige är att man går in tillsammans?

Hur ska ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 00:33
    www.calleochjosefins.brollopssajt.se
  • Svar på tråden Vem leder er till Altaret?
  • AndroSid
    MamaJuice skrev 2012-01-11 19:06:43 följande:

Vi har aldrig nekat er eran syn eller påstått att det på något sätt är fel att gå in som par. Jag är villig att föra diskussion, men att bli kallad tioåring eller att jag inte är självständig är omoget!

Ni håller fortfarande hårt i "brudöverlämning" fast att de flesta av oss promotar att gå SJÄLVA utan varken mamma, pappa, faster, brorson - för att möta den vi älskar framme vid altaret. Det om något visar väl styrka och självständighet? Det betyder inte att min gubbe är mindre viktig framme vid altaret. Han är ju min klippa, mitt mål? Ni verkar inte förstå vad vi syftar på, därför är det väl knappt lönt jag skriver det en femte gång egentligen? Detta har INGENTING med jämnställdhet och göra.

Annledningen till mina "SPOT ON" och "WORD" kommentarer innebär att jag tycker precis samma som de som skrev, inte att ni har fel eller vi rätt. Bara att jag håller med dom.

Jag tycker inte om brudöverlämning som idé, true that, men jag fokuserar faktiskt inte på det i mina frågor i den här tråden.
    Jag har istället frågat varför inte mannen kan gå in till kvinnan som står och väntar, om det nu inte har det minsta med könsroller att göra. Kvinnan ska väl vara mannens stöd och klippa likväl som han ska vara hennes?
  • Sebastiána
    sagoprinsessa skrev 2012-01-11 19:36:39 följande:
    AndroSid: visst skulle han kunna göra det, jag ser inga hinder för det.
    Tror aldrig att det har förekommit... och ni som är för brudöverlämning kan ju ta en stund att fundera på varför.
  • Lissie84
    Sebastiána skrev 2012-01-11 20:46:49 följande:
    Tror aldrig att det har förekommit... och ni som är för brudöverlämning kan ju ta en stund att fundera på varför.
    Kommer faktist på att tänka lite på en fundering som min fästman hade när vi hade en liten tanke om att vi skulle gifta oss på en strand i karibien. Då tänkte han att han skulle kunna komma gående mot mig och prästen som stod och väntade i solnedgången, tyckte jag var väldigt gulligt =). Det blev lite Star wars känsla, att bruden står och väntar i en vit klänning a la prinsessan Leia. 
  • Lhasa

Jag har varit gift innan, och har några barn med min ex.  Min blivade kommer jätte bra överens med de.
    Han ska in i kyrkan med mina döttrar ( tonåringar) och sen kommer jag med min lilla pojk som är 10...ser väldig framemot det...min lilla kille i kostym som följer med mig till altaret..

• Aleta
    sagoprinsessa skrev 2012-01-11 16:56:30 följande:
    En liten tanke bara, ni som är gifta och har gått in med era män och aldrig i världen skulle byta bort det, tänk om ni inte hade gått in med era män utan gått in själva eller med pappsen, ni vet ju inte alls hur det hade känts. Om ni hade valt det andra kanske ni skulle sitta här och förespråka det andra. En tanke bara.
    Själv tror jag att de flesta som planerar ett bröllop är tillräckligt mogna för att kunna avgöra hur de ska gå in. Så länge alla parter är med på ingången (hur den än ser ut) så tror jag att det var den bästa ingången för det bröllopet och just de personerna Glad
    Så här är det - som min 4-åriga dotter skulle säga.

Det är sant att jag bara har gått in med den jag har gift mig med och två gånger dessutom. Men i och med att jag faktiskt har gjort detta två gånger så kan jag analysera vad som faktiskt händer med åtminstone mig.

Jag är mycket van att uppträda och stå på scen, så någon scenskräck eller överdriven nervositet blir det inte tal om. Det jag kan konstatera (rent empiriskt) är att så fort man får ögonen på sig, dvs när man väl börjar gå fram till altaret och man har "publik" så kommer man in i ett annat sinnestillstånd. 
    (Tänk nu på att jag är van vid att uppträda.)
    Precis innan portarna slås upp är man bara två, all känsla är fokuserad på varandra och det som stundar.
    När dörrarna slås upp så har man plötsligt en massa folk där. Man kanske inte ens ser dem, som många säger, man skärmar m a o av sig lite. 
    Det är svårt att förklara, men dagen bara flyger iväg, man är lite utanför sig själv kan man säga. Jag kan tänka mig att det blir ännu mer så om man är ovan att stå i centrum.

Den där lilla stunden innan känns i efterhand mycket längre eftersom den är så stark. Man är där med hela sin själ utan något som stör. Själva vigseln, varje annan enskild stund känns suddigare och väldigt kort när man tänker tillbaka. Eftersom den man ska gifta sig med just i det ögonblicket är den enda personen i världen som just då känner exakt likadant så blir det en otrolig känsla. Som att få orgasm exakt samtidigt kanske?  

Brudfölje eller inte spelar ingen roll, jag har testat båda, känslan infinner sig ändå. Dessutom har jag ju testat med två helt olika män och det spelade heller ingen roll.

Säg att jag hade delat den lilla stunden med någon annan, t ex en manlig släkting som givetvis inte hade varit i samma sinnesstämning, då hade inte spänningen kunnats bygga upp på samma sätt. Utan man skulle bara stå och vara nervös och förväntansfull, no big deal.

Och visst är man mogen att göra sina egna val, men man kanske inte har ställt sig frågan varför man gör vissa val och om de verkligen är de bästa för en själv?
    Det är väldigt många som aldrig har sett bröllop annat än i amerikanska filmer och väldigt många som beskriver varför de vill gå fram till sin man använder nästan samma ord som i dessa filmer.
    Och det är väl i och för sig inget fel i att bli påverkad på det viset - om man bara vågar/orkar/kan vara lite kritisk också.
    Vad är det som man har blivit påverkad till. Vad betyder det? Finns det alternativ?
    Påverkar mitt val i förlängningen någon annan och i så fall hur?
    Det är lite som reklamfilm. Man kan köpa det med hull och hår, men det kanske finns en baksida som man borde kolla upp också.
  • knyttan
    Sandris86 skrev 2012-01-11 16:53:39 följande:
    Tycker att om man har så himla svårt för att acceptera att folk tycker olika så kan man lika gärna låta bli att disskutera.. Eller åtminstone låta bli att överdriva och göra narr av folks åsikter, tankar och känslor så som jag tycker att Syrinx gör i sitt inlägg. Man kan tolka det hur man vill, det finns inte alltid bara ett sätt att se på saken. Lär er att vidga vyerna och se saker ur ett annat perspektiv, så ska ni se att det bli lättare att förstå folk som är av en annan åsikt än er själva.
    Sandris86, vi som har varit aktiva här på BT längre och mer aktivt än du har fått mycket rikliga möjligheter att sätta oss in i "pro-överlämnings-brudarnas" perspektiv och det är, kort uttryckt: "för att JAG vill det och det är MIN dag, och för MIG betyder det bara att gull gull gull" och "för att det är så romaaaaantiskt".

Anladningen till att många av oss blir rätt sarkastiska är att vi har sett detta upprepas många många gånger om. Vi har försökt att argumentera, plädera och diskutera, men vi har ändå inte fått något vettigare ur "pro-överlämningssidan" än ovanstående. Bara en massa "men JAAAAG tycker..." och inga hållbara argument.

Om du lär dig att vidga dina vyer och sätter dig in i frågan lite (och gärna kommer med något hållbart argument FÖR överlämning förutom de ovan nämnda) så är jag beredd att prata vidare.

För övrigt har jag redan sagt vad jag tycker om överlämning i tidigare trådar, flera andra har uttryckt det bra i denna (Aleta, Synrix mfl), och jag pallar inte mer av "jamen för MIG så betyder det inte att jag inte har valt själv", diskussioner om medeltida bröllopstraditioner och diverse referenser till nazisymboler som det brukar urarta i. Tack o Godnatt.
  • TheD
    knyttan skrev 2012-01-12 00:01:05 följande:
    Sandris86, vi som har varit aktiva här på BT längre och mer aktivt än du har fått mycket rikliga möjligheter att sätta oss in i "pro-överlämnings-brudarnas" perspektiv och det är, kort uttryckt: "för att JAG vill det och det är MIN dag, och för MIG betyder det bara att gull gull gull" och "för att det är så romaaaaantiskt".

Anladningen till att många av oss blir rätt sarkastiska är att vi har sett detta upprepas många många gånger om. Vi har försökt att argumentera, plädera och diskutera, men vi har ändå inte fått något vettigare ur "pro-överlämningssidan" än ovanstående. Bara en massa "men JAAAAG tycker..." och inga hållbara argument.

Om du lär dig att vidga dina vyer och sätter dig in i frågan lite (och gärna kommer med något hållbart argument FÖR överlämning förutom de ovan nämnda) så är jag beredd att prata vidare.

För övrigt har jag redan sagt vad jag tycker om överlämning i tidigare trådar, flera andra har uttryckt det bra i denna (Aleta, Synrix mfl), och jag pallar inte mer av "jamen för MIG så betyder det inte att jag inte har valt själv", diskussioner om medeltida bröllopstraditioner och diverse referenser till nazisymboler som det brukar urarta i. Tack o Godnatt.
  • daniiel
    sagoprinsessa skrev 2012-01-11 16:56:30 följande:
    En liten tanke bara, ni som är gifta och har gått in med era män och aldrig i världen skulle byta bort det, tänk om ni inte hade gått in med era män utan gått in själva eller med pappsen, ni vet ju inte alls hur det hade känts. Om ni hade valt det andra kanske ni skulle sitta här och förespråka det andra. En tanke bara.
    Det kan man ju vända på, alla ni som vill gå in själva eller med pappa eller någon annan, tänk om ni hade gått in med er blivande istället? Det vet ni ju inte hur det känns. Om ni hade valt att göra så, så kanske ni skulle sitta här och förespråka det istället. En tanke bara.
  • sagoprinsessa
    daniiel skrev 2012-01-12 01:35:15 följande:
    Det kan man ju vända på, alla ni som vill gå in själva eller med pappa eller någon annan, tänk om ni hade gått in med er blivande istället? Det vet ni ju inte hur det känns. Om ni hade valt att göra så, så kanske ni skulle sitta här och förespråka det istället. En tanke bara.
    Jo absolut, men jag har inte gift mig än så kan inte sitta och säga att "den stunden skulle jag aldrig byta bort för allt i världen" om du förstår?  Så jag förespråkar vad jag tror är bäst för mig men det känns som att en del andra förespråkar vad som är bäst för alla. En väsäntlig skillnad enligt mig.
Svar på tråden Vem leder er till Altaret?