Anneli256 skrev 2012-05-23 11:25:06 följande:
Jag behöver inte propagera för att vara jämställd.. jag behöver inte jobba för det..
Det var just det. Det är precis det som är poängen ur jämställdhetssynpunkt.
När vi tror att vi inte behöver jobba för det längre-det är då vi riskerar att slarva bort något som kvinnor före oss faktiskt offrat både rykte, anseende , och tyvärr i många fall , livet för.
Och , bryr man sig inte om det lilla, så är det väldigt svårt att förändra det stora.
Dessutom, så kanske det man visar upp i fråga om symbolladdade handlingar vid sina stora dagar i livet, inte är alldeles så litet när allt kommer omkring.
Det går isåfall inte riktigt ihop, för hur kan det å ena sidan vara så viktigt att man i stort sett ser sig kränkt och får sin bröllopsdag förstörd, som många ger uttryck för, om de inte får genomföra just den här symbolhandlingen, samtidigt som vi ska svälja argument som att det inte gör något om det inte är kyrkans egentliga ordning, eller om det kommer från en tid då kvninnan var omyndigförklarad, eftersom "bara lilla jag gör på min dag" inte spelar någon roll egentligen.
Dessvärre så är tvångsgifte som företeelse alldeles för aktuell för att det ska gå att ignorera som en liten grej som bara sker i något mörkt hörn i världen. Det var på nyheterna alldeles häromdagen att man planerar att lagstifta mot att barn förs ut ut Sverige för att giftas bort. I det perspektivet, ser jag större anledning än någonsin att vi verkligen inte borde göra något annat än att stärka varje symbolhandling i våra svenska vigslar som visar på jämställdhet, jämlikhet och frivillighet.
Kärleken och tacksamheten gentemot våra föräldrar, kan visas på många andra sätt under dagen än att de ska blandas in i själva vigseln.