SaraJoakim skrev 2012-05-26 14:09:02 följande:
Kjell Präst skrev 2012-05-23 09:34:40 följande:
Den präst som tjänstgör i gudstjänsten.
Men jag tycker att alla ska få välja själva utan att omgivningen ska hojta om vad det betyder där eller där eller då.
Hade inte en blekaste aning om att detta var en så känsloladdad debatt, men det är kul och intressant att läsa hur alla tycker och tänker :)
Jo, fast huvudfrågan för TS var ju om
"det får gå till så här", alltså att prästen faktiskt får bestämma -oavsett vad brudparet vill. Och svaret på det är ju att
Ja, det får prästen. Det inte bara får vara så, utan det ska vara så. Och det innebär ju att
"nej, du får inte göra som du vill-i kyrkan, utan isåfall är en borgerlig vigsel att rekommendera, där friheten i upplägget kan vara lite större".
Övriga åsikter och tyckanden, är ju egentligen mest inlägg som bidrar till varför man kan tycka att det är en dålig idé-eftersom väldigt många brudar uppenbart inte alls kan förstå vad det skulle göra eller spela för roll. De kommer ju eftersom frågan kommer upp, inte för att någon springer runt med blåslampa och jagar folk som vill ha överlämning. Åsikter i saken är ju helt på sin plats i en sådan här tråd.
Talar man då ifrån olika håll om
varför man tycker som man gör om företeelsen, så får ju bruden på fötterna för vad åsikterna kan tänkas vara, och utifrån det, så har man blivit lite upplyst i just den saken inför sitt beslut. Inte så att man skulle vara korkad i allmänhet, men man kanske faktiskt inte i synnerhet har tänkt på just den här saken så mycket ur andra perspektiv än sitt eget "jag och min pappa".
Jag vill tillägga, apropå Chicitas exempel påpå damer som inte gillade brudöverlämningen de såg, att det inte rörde sig om några gamla "rödstrumpor", utan om helt vanliga damer i byn som inte kunde begripa varför den där trevliga flickan gjorde ett sådant spektakel istället för att gå med sin brudgum. Råkar jag veta, eftersom jag känner tjejen som gav det exemplet.