JosefinHA skrev 2012-05-21 21:55:14 följande:
Jag gifter mig nu på lördag och jag blir inledd av min far=) Vår präst gillade väl inte heller det till 100% först men jag sa att jag vet vad det står för men att jag INTE ser det på det sättet, så så länge det var okej för mig och min blivande så var det helt okej för honom också!!
Förstår inte varför prästerna sätter sig emot ngt sådant...om man har som dröm att gifta sig i en kyrka o bli inledd av sin far, vad är problemet??
Vi lever på 2000-talet, tider förändras och går framåt....Tycker det är tråkigt att er präst inte vill uppfylla din dröm.
Kram
Problemet är den solkiga symboliken som inte kan tvättas bort genom att endast säga "för mig betyder det något annat". Du kanske inte håller med om symboliken, men att inte förstå problemet låter faktiskt lite blint.
I Sverige har man haft bra och dåliga traditioner. En av de bra är att Svenska brudpar sen 1300-taler har gått in tillsammans i kyrkan för att visa att man går in tillsammans i äktenskapet. Eftersom kyrkan är en tradtionsbunden plats förstår jag att man vill hålla kvar i de fina traditionerna, eftersom man slänger ut så många dåliga (förbud mot kvinnliga präster, avlatsbrev, osv).
Sedan är prästen inte någon serviceinrättning som är till för att uppfylla brudparets drömmar. Visst kan brudpar och präst ha en kommunikation för att finna en gemensam lösning, men det är ändå Svenska kyrkans gudstjänst.