• mingla

Vi får inte för prästen....

Jag har haft en dröm sedan liten att min pappa följer mig fram till min blivande make ine i kyrkan. Vi får inte för prästen. Hon säger att det är som om kvinnan är en ägodel som överlämnas och därfär måste jag och min sambo gå in tillsammans in i kyrkan...Jag vill inte det!!!!! får det vara s¨här<????

• Svar på tråden Vi får inte för prästen....
  • PimPim83
    Just Me skrev 2012-05-19 16:13:06 följande:
    Jag tror många blir så upptagna med sin stora dag att de glömmer att de faktiskt gifter sig i Svenska Kyrkan - Inte "Puttes & Annas Kyrka Bara För Idag". Svenska kyrkan har sina traditioner och principer, och som du skrev  - prästen har ansvaret! Plus att gudstjänsten (med vigsel) är en öppen tillställning dit vem som helst får gå.
  • SkövdeSophie

Det går utmärkt att gifta sig borgerligt med en stor och fin ceremoni. Precis som man själv vill ha det Om man gifter sig i kyrkan måste man självklart respektera prästen och hennes/hans egna regler i sin kyrka.

• sirifredde

läste inlägget, Än om man är gift är man inte någons "Ägodel" .... Byt Präst ... Ja gifter mig borgeligt... Kram o lycka till

• BlomAnna

Ibland undrar jag om man verkligen tänkt till på frågan VARFÖR man vill gifta sig i kyrkan när många inte ens inser att ett bröllop är en gudstjänst som följer en viss ordning. Prästen som utför gudsjänsten ansvarar för att den ordningen följs. Nu är den svenska kyrkan en öppen och relativt fri/nytänkande kyrka som välkomnar personliga inslag i vid både bröllop,dop och begravningar men det är fortfarande en gudstjänst. Vill man inte följa den ordning som svenska kyrkan och dess präster står för får man helt enkelt vända sig till ett annat religionssamfund eller gifta sig borgerligt. 
    Det är precis som när folk blir upprörda över att "vem som helst" kan komma in i kyrkan under vigseln; det är ju en gudstjänst i en kyrka som är öppen för ALLA.

Välj att gifta er i kyrkan om ni delar svenska kyrkans värderingar och seder och om gudsvälsignelse är viktig för er. Är det andra saker som är viktigare så välj att gifta er på ett annat sätt. 

• Kjell Präst

Det är alldeles riktigt att det ingenstans i vår regelbok står att det är förbjudet med brudöverlämning. Det är alltså ingen regel. Däremot är det svensk och svenskkyrklig tradition att bruden och brudgummen går in tillsammans, och det inte minst av de skäl sam angetts - att brudöverlämningen traditionellt anses signalera ofrihet för kvinnan. Eftersom det inte är en regel så lämnar kyrkan alltså ansvaret till den enskilda/e prästen om han/hon vill följa traditionen eller ej. Jag är stolt över att tillhöra en kyrka där prästen - och alla övriga - har stor frihet att själv tycka och tänka. Just i fallet med brudöverlämning hade det dock, kan jag tycka, varit enklare om man skrev in i handboken att bruden och brudgummen ska gå in tillsammans - så slapp den enskilda/e prästen döma i denna eviga diskussion. Som påpekats flera gånger ovan är det alltså den enskilde/a prästen som har det sista ordet. Tillåter han/hon inte brudöverlämning så blir det ingen brudöverlämning om man inte byter präst eller kyrka. Det är ju inte bara i fallet om brudöverlämning som prästen har sista ordet, utan även när det gäller musik, solosånger, diktläsningar eller vad det nu kan handla om. Som också nämnts så har prästen ansvar för vigselgudstjänsten. Sen är det förstås så att de flesta av oss gör sitt allra bästa för att tillmötesgå brudparet eftersom vi ju vill att de ska vara nöjda och få en fin vigselgudstjänst - men vissa saker tillåter vi inte eftersom de kan anses gå emot kyrkans lära. Jag själv har för all del inte vigslar särskilt ofta, men "mina" brudpar har hittills alltid varit nöjda, vi har kunnat resonera oss fram till lösningar som har passat både för dem och mig. Ingen präst sätter sig på tvären för att jäklas.

• Cosy

Beroende på kyrkans storlek kan ni fråga prästen om inte din far leda dig till halva vägen där din man tar över eller att ni han överlämnar dig utanför kyrkan så då ni kan gå in tillsammans. För om du nu vill att din far ska överlämna dig spelar det ingen roll hur ni gör det antar jag och din man kan först se dig då.

Har dock en liten känsla av att du vill att folk ska titta på när ni gör det. Inget fel med det men då är det inte för själva överlämnandes skull ni gör det utan en föreställning du fått genom de amerikanska filmer vi matast med sen vi var små där faddern leder dottern in. 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Nudax
    BlomAnna skrev 2012-05-19 23:58:52 följande:
    Ibland undrar jag om man verkligen tänkt till på frågan VARFÖR man vill gifta sig i kyrkan när många inte ens inser att ett bröllop är en gudstjänst som följer en viss ordning. Prästen som utför gudsjänsten ansvarar för att den ordningen följs. Nu är den svenska kyrkan en öppen och relativt fri/nytänkande kyrka som välkomnar personliga inslag i vid både bröllop,dop och begravningar men det är fortfarande en gudstjänst. Vill man inte följa den ordning som svenska kyrkan och dess präster står för får man helt enkelt vända sig till ett annat religionssamfund eller gifta sig borgerligt. 
    Det är precis som när folk blir upprörda över att "vem som helst" kan komma in i kyrkan under vigseln; det är ju en gudstjänst i en kyrka som är öppen för ALLA.

Välj att gifta er i kyrkan om ni delar svenska kyrkans värderingar och seder och om gudsvälsignelse är viktig för er. Är det andra saker som är viktigare så välj att gifta er på ett annat sätt. 
  • Lommila1

Precis så! Själv kan jag inte omfatta allt som kyrkan står för så vi har valt en borgerlig vigsel.
  • Just Me

Du & Jag 23/3-2013
  • Anneli256

´Håller med Kjell präst.. om det hade funnits gemensamma riktlinjer för alla vigslar så hade diskussionen aldrig behövt uppkomma.. Då hade alla vetat vad som gällt. Prästerna hade inte behövt ta samtalet med besvikna brudpar som har sina drömvisioner hur dom vill ha det. Men eftersom det är olika beroende på vilken präst man har så är det inte konstigt att folk blir besvikna. Vill inte gå in i någon större diskussion angående överlämning eller ej.. men min uppfattning är att dom flesta i dagens läge SOM SJÄLV ÖNSKAR BLI ÖVERLÄMNADE inte ser det som något kvinnoförnedrande utan det är romantiska fina tankar kanske påverkade från media osv.Den ursprungliga betydelsen tror jag har hos många försvunnit.

Persoligen så kommer jag att gå själv. Bakom mig kommer mina tre tärnor, bredvid dom kommer mina tre söner. Min m2b kommer att stå där framme med sin son (bestman)

Vi kommer att ha solosång när vi går in.. Sonja Alden "Du är allt jag någonsin önskat" (m2b vet ej vilken sång jag valt) väl framme vid altaret så kommer mina söner att pussa mig på kinden, skaka hand med m2b och sedan gå och sätta sig.

Betydelsen av detta är för oss är väldigt stark.. förresten så var det mina söner som sa att dom ville överlämna mig.. inte för att jag är deras ägodel.. utan för att dom är så glada för min och m2b skull.. dom spec den äldsta hade en väldigt jobbig period när jag och deras pappa separerade.. Men det är några år sedan.. Dom är helt enkelt väldigt glada för vår skull och vill visa detta såhär..Märk väl mina söner är inga personer som vanligtvis väljer att stå i centrum. Men detta är deras önskemål vilket jag är väldigt glad över.

Svar på tråden Vi får inte för prästen....