Bmw skrev 2012-05-19 14:22:51 följande:
Jag tycker att du ska förklara din syn på saken och vad det betyder för dig. Oavsett vad prästen tycker och har för syn på det så är det ju din som ska räknas. Om inte annat byt präst, eller så frågar du denne hur hon (eftersom det verkar vara en kvinna) hur hon kan själv vara präst när kvinnor inte ens fick yttra sig inne i kyrkan förut!
Du får ursäkta men jag blir så förbannad över dessa präster. Det känns som en sådan dubbelmoral att det oftast kommer från kvinnliga präster dessutom.
Jag hoppas att det löser sig för dig!
Nu kanske jag är lite trög här men jag förstår inte vad du syftar på med dubbelmoralen här?
Prästen kan välja att inte tillåta symbolhandlingar i kyrkan (som inte tillhör de svenska traditionerna) som han/hon upplever som kvinnofientliga. Detta eftersom en kyrklig vigsel är en allmän gudstjänst som PRÄSTEN ansvarar för.
OM du nu skulle vilja ha en gudstjänst där inga kvinnor fick yttra sig så skulle ju prästen (förhoppningsvis) säga nej till detta också.
Svenska kyrkan har förändrats och utvecklats en hel del och synen att man borde få göra precis vad man vill (i deras namn som det faktiskt är) och hämta vilka traditioner som helst från vilken tidsperiod och vilket land som helst utan att ge prästen veto-rätt tycker jag visar på väldigt lite respekt för prästen och i förlängningen även svenska kyrkan.
Om man istället väljer att se det ur prästens perspektiv så kanske det kan ge en tankeställare.
Då står du som ansvarig inför hela din församling och svenska kyrkan för allt som görs under dina gudstjänster. Eftersom många (framförallt äldre) förknippar brudöverlämning med den ursprungliga symboliken så måste prästen ta hänsyn även till dessa medlemmar av församlingen.
En kyrklig vigsel är som jag skrev en allmän gudstjänst och det är inte brudparets gudstjänst, alla som vill komma är välkomna om det sen är hela PRO eller alla kommunens dagisklasser så måste prästen även inför dem kunna stå för de symbolhandlingar han/hon låter brudparet utföra under gudstjänsten.
Bara något att tänka på...