Anneli256 skrev 2012-05-19 18:07:18 följande:
Flera här i tråden har skrivit att man ska respektera Svenska kyrkans regler och seder samt att prästen har ett ansvar inför hela församlingen. Men då ställer jag mig frågan hur det kan vara att vissa präster tillåter denna sk "kvinnoförnedrande" ritual.. eller har inte dom församlingarna äldre personer som kanske tar illa vid sig om dom råkar uppleva detta.. Nej detta handlar om en personlig uppfattning som just den präsen inte kan stå för eller vill ha i sina gudstjänster..Vilket jag kan respektera och förstå..Jag gör inte heller saker som jag upplever som obehagliga i mitt yrke. Men uppenbarligen så är det INTE en regel i Svenska kyrkan eftersom en hel del präster tillåter både det och musik som avviker från dom vanliga.
Enligt min uppfattning så är det stor skillnad på en persolig åsikt och en REGEL.. bara en liten reflektion
Jag kan inte se någon här ovan som sagt att det är en regel i svenska kyrkan poängen är väl snarare att prästen sätter gränserna i "sin egen" kyrka.
Om prästen känner att den personligen inte kan stå för denna symbolik inför sin församling så tillåter den inte att brudparet gör så och då får man respektera detta och inte försöka övertala/lirka eller köra över prästen. Brudparet är "gäster" inte arbetsgivare.
I så fall får man istället byta kyrka, för gift skulle man ju bli ändå så de har ingen skyldighet att erbjuda en annan präst.
Det påminner ju om upplägget som finns med samkönade vigslar(säger inte att det är exakt samma scenario) där det är upp till varje enskild präst om de känner sig okej med att viga samkönade par. Här kan man däremot be kyrkan i fråga om en annan präst eftersom det annars sätter stopp för hela vigseln.