Bobbo skrev 2012-05-22 10:16:59 följande:
Och OBSERVERA ordvalet "kvinnans val"... eller är hon så omyndigförklarad att hon själv inte får välja om hon vill ekorteras den hon vill? Jag tror på den egna viljan iaf och är trött på trångsynta pekpinnar som lägger näsan i blöt om hur andra faktiskt vill ha det.
Oj detta har jag kommenterat massvis av gånger... Jag som skulle hålla mig utanför den här tråden, men det gick visst inte!
Bara för att en
kvinna väljer någonting så blir det automatiskt jämnställt, självständigt osv. Vi lever alla under påverkan från kulturen som vi växer upp i och formas av. Väljer man en brudöverlämning så väljer man att ingå i en berättelse om ofria kvinnor som lämnas bort av sina pappor, och jag tycker inte det är något fint i det, lika lite som jag tycker det är "fint" att man
väljer att ta på sig slöja för att vara anständig och ärbar och så vidare. Många kvinnor som bär slöja väljer det helt frivilligt, därför att det är en del av kulturen som de är uppvuxna i och påverkade av.
Valfrihet innebär i stort sett att man väljer det man är uppvuxen och uppfostrad med, det är därför som kvinnor fortfarande tar största delen av föräldraledigheten och fortfarande har lägre snittlön än män. Idag. I Sverige.
Om man verkligen menar att man vill ha jämnstäldhet och kvinnors absolut fria val, då måste man också acceptera att det innebär ett ständigt frågasättande och kämpande MOT vad som på ytan ser ut som valfrihet...
Till syvende och sist så ja - man får välja själv, OM man kommer överens med prästen. Ingen av oss brudöverlämningsmotståndare här kommer att storma in under vigseln och mota bort pappsen. Men på samma sätt som yttrandefrihet inte innebär att man får säga vad man vill
utan att bli emotsagd så är brudöverlämning en sådan grej som man visst kan välja att göra...
men man kan inte bestämma över vad andra tycker om det, och hur de uppfattar människor som väljer sådana saker... Några tycker det är fint med brudöverlämning, kul för er, jag tycker det är trashigt och våpigt. Så nu har jag sagt min åsikt, lika mycket värd som någon annans.
Slutligen ifrågasätter jag också STARKT de som försöker få detta med brudöverlämning till att vara något progressivt och nymodigt, i stil med att tillåta kvinliga präster eller samkönad vigsel. Det är ungefär som att börja göra reklam för kyskhetsbälten och säga att det är en hipp och ny trendig grej. Tack men nej tack.