• mingla

Vi får inte för prästen....

Jag har haft en dröm sedan liten att min pappa följer mig fram till min blivande make ine i kyrkan. Vi får inte för prästen. Hon säger att det är som om kvinnan är en ägodel som överlämnas och därfär måste jag och min sambo gå in tillsammans in i kyrkan...Jag vill inte det!!!!! får det vara s¨här<????

• Svar på tråden Vi får inte för prästen....
  • Aniara4
    Chicita skrev 2012-05-24 20:46:18 följande:
    Jag skrev en tråd om sånt förut faktiskt Tungan ute
    Folk som startar trådar och sen ser man dom inte igen...

När det händer så är det ofta brännbara ämnen.
    Ska inte säga att det är så här, men det luktar "troll" för mig såna här gånger. 
    Tanken har föresvävat mig också.
  • passionsblomman
    Emma84 skrev 2012-05-24 21:12:22 följande:
    Konstigt!
    Vår präst frågade hur vi ville göra (jag vill gå in med min blivande och inte "överlämnas").
    Men det är konstigt att det är så olika överallt, som sagt: vår präst frågade OSS hur VI ville göra för att, som hon verkligen poängterade flera gånger; det är VÅR dag - ingen annans!
    Det kan man ju vid en första reflektion tycka, eftersom man ju dessutom ofta talar om Kyrkan som en enhet och där man kan förvänta sig en viss ordning osv. Men, egentligen är det ju inte så konstigt, om man tar med i ekvationen, just att det inte finns någon absolut angivelse i kyrkohandboken-antgligen helt enkelt för att det aldrig förut varit en fråga ens. Så, det blir ju upp till varje enskild präst och församling att ställa sig på ett eller annat sätt i saken. Och eftersom präster sinsemellan är lika olika som lärare, butiksbiträden eller läkare, så blir sättet att hantera frågan väldigt skiftande.

Som resultat av det, blir ju intrycket utåt ganska splittrat, och man förstärker dessutom inställningen att "det är bara att byta präst om svaret inte passar". Därför vore det bra med en inskrivet förhållningssätt som man inom kyrkan kommit överens om tycker jag.

-Och i min värld ligger det nära till hands att hoppas att man isåfall sätter lite eftertryck på hur väl det passar in i dagens sätt att se på äktenskapet, att vi värnar just seden att de som gifter sig går in sida vid sida, som en symbol för frivillighet och jämlikhet i en jämnställd relation. Inte minst som en markering i ett samhälle där det långt ifrån är självklart idag att en ung kille eller tjej faktiskt får välja sin partner själv. En liten markering, visst, men i ett viktigt sammanhang, som är väl synligt och något för nya generationer att peka på för de släktingar som med tvång vill föra vidare seder vi faktiskt inte ställer upp på i vårt land.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anneli256

Det jag har sagt ända från början är.. att inte alla uppfattar brudöverlämning som kvinnoförnedrande.. fakta..

Jag tycker att om brudparet önskar detta och det är ok med prästen så har just detta inte den betydelsen för mig att jag anser att jag vill lägga någon energi på att motarbeta detta.. jag lägger inga värderingar i det....

Argument kan jag ta.. inga problem.. har skrivit vid flera tillfällen om ni läser..att detta är en fråga som vi inte kommer att bli överens i.. inte ens prästerna är överens inom kyrkan .. det finns inget konsensus.

jag har försökt ta fram andra saker som kyrkan varit emot tidare som numera tillåts.. fakta!

folk som har glidit snett har faktiskt vid flera tillfällen framfört att struktur riktlinjer..konsekvens efte handlingar många gånger kan hjälpa att komma tillbaka..

Vet inte exakt vem som skrivit vad.. just nu har jag en dag kvar till mitt bröllop..så jag har varken tid eller lust att läsa igenom allt igen..Men om man citerar mig och skriver bla.. att man bara tänker på sig själv.. att man inte bryr sig .. mm så anser inte jag att det är sakargument.. utan då är det personliga påhopp.. av männsikor som inte vet ett dugg om mig..eller vad jag varit med om eller gör. Eller när man skriver.. Skrämmande att en sådan person med den åsikten jobbar inom skolan.. hmmmmm Att jag inte tycker att just brudöverlämning är kvinnoförnedrande.. eftersom jag förutsätter att dom som önskar det här i Sverige att dom gör det av egen fri vilja..precis som med huckle.. det finns dom som bär det av egen fri vilja.. men andra som tvingas till det. Det är min åsikt att dom som vill ha det.. varför inte? men jag tycker inte att någon ska tvingas till det.. . Om man ska argumentera så kan det vara bra att hålla sig till saken inte kritisera personer för att dom inte tycker samma...Vart har jag skrivit att jag är den viktigaste av alla på världskartan.. eller det var inte heller menat till mig??? Bara för att jag inte delar eran uppfattning.. Sen undrar ni varför jag tycker att ni inte håller er till saken.. utan jag framhäver mig själv???? Ganska tråkigt tycker jag och även kränkande.

Vart någon stans har jag sagt att jag är den enda som arbetar med människor som lever i förtryck..??? Det är din tolkning. Det finns många som gör det.. Jag har inte framställt mitt arbete som unikt på något sätt..Däremot har jag sagt att jag är en av dom som stöter på problem dagligen i mitt arbete. Vet ej om ni gör de.. inte att jag är unik på något sätt..Även här är det inte en sakfråga utan ett personligt påhopp.. där vederbörande vill ha det till att jag framhäver mig själv och mitt arbete.. vilket är totalt felaktigt.

Jag tycker som jag tidigare skrivit att det är viktigt att arbeta med att ändra attityder.. Men däremot tycker jag det är ännu viktigare att lagstifta för att visa att det faktiskt inte är lagligt här i sverige. Det ena utesluter inte det andra. Det enda jag vill säga är att mångårig tradition kan vara svåra att ändra på .. därmed anser jag inta att man ska sluta försöka. Traditioner som tex.. könsstympning, tvångsgifte, månggifte, barngifte, osv..inte julgranar och moskeer eller annat som vissa kanske lägger vikt vid.

För att avsluta .. nu ska jag fokusera på mitt kommande bröllop..

Jag anser att jag blivit påhoppad .. att vissa (orkar som sagt var inte gå tillbaka och referera till exakt vem) skrivit att jag inte gör vad jag borde för att arbeta för jämnställdhet.. Nä kanske inte.. kanske jag borde prioritera vissa saker.. Men hur jag än vrider och vänder på just den här frågan..Så kan jag inte trots era argument .. få denna fråga till att ha samma betydelse som ni tycker. Är det så fel??

Varför jag tog upp mitt dagliga arbete var inte att framhäva mig själv som någon så snällt säger...som bäst i världen..hmmmmmm.. sakfråga..eller hur?? .utan bara att visa på att jag faktiskt träffar människor dagligen som upplever förtryck av något slag. Och då pratar jag inte bara kvinnligt utan männskliga rättigheter. Det finns faktiskt personer som inte har en aning om vad som händer i dagens samhälle.. ( o märk väl jag påstår inte att ni är en av dom) men ibland när man berättar om saker som man hört talas om..eller upplevt..då tror vissa männikskor inte att det är sant.

Om man blir utpekad för att vara egoist... vilket är det sista dom som känner mig skulle säga..(tyvärr kan det skrivna språker tolkas på många sätt , se bara på biblen eller koranen :) o nu försöker jag lätta upp stämningen ..precis som med mitt uttalande om att bränna bhn och sluta raka sig under armarna...så snälla börja inte om det oxå..då går jag i försvar.. För en del uttalande uppfattas faktiskt av mig som direkta personangrepp.. Men det kanske inte är menat så.. Det innebär inte att saken blir bättre för det... eller?? är det inte sååååååå... ni som arbetar med människor..att det handlar om hur mottagaren uppfattar situationen....?? Hade ni bara skrivit.. tex.. jag håller inte med.. på vad grundar du dina argument osv.. då hade jag kunnat köpa det.. men tyvärr så uttrycker en del personer här sig som jag upplever på ett nedvärderande sätt.

När jag skriver att jag inte behöver kämpa.. menar jag att jag personligen inte känner mig förtryckt..(det finns dom som verkligen brinner för den här frågan och går igång på minsta lilla.. inte sagt att ni gör det..) Däremot menar jag inte att jag inte arbetar för jämställdhet eller männskliga rättigheter.. bara inte just i den här frågan.. vilket jag förklarat med att om det görs av egen fri vilja.. både från prästens håll o brudparets.. (kanske fel inställning enligt er) men som sagt var... den fria viljan tycker jag är viktigast oavsett vad frågan gäller..

Och förresten ..nu arbetar jag inte bara i Landskrona.. men vadå skulle problematiken med förtryck vara större i Malmö bara för att där är högre antal invandrare?? Tror inte det. Den blir Mer Påtaglig kanske.. men problematiken kan vara stor oavsett antalet personer.. invandrare eller ej. Varför vi hamnade i den frågan var att jag tog upp arbetet kring den tragiska händelsen i Landskrona.

Men det är klart.. alla dom här sakerna som ni sagt..där ni refererat till mig..egoist osv.. om det tillhör sakfrågan.. om det är ett konstruktivt sätt att säga.." jag håller inte med dig"..ja då får väll jag be om ursäkt..Men jag upplever det faktiskt inte så. Jag respekterar att ni har en annan åsikt.. ni kan även tycka att jag är helt ute och reser. Men det är inte ok att säga att det är skrämmande att en person med mina åsikter arbetar inom skolans värld..att jag är egoist osv..( även om det formuleras på så sätt att det är egistiskt att skriva på det viset ) Inte ok någon stans faktiskt. som jag sagt tidigare vad vet ni om mig egentligen.. inte ett jota... Kom med konstruktiv kritik istället för personangrepp.. för det är så jag upplever det. Inte att ni bara har en annan uppfattning än vad jag har.

• darkHorse
    Chicita skrev 2012-05-24 20:46:18 följande:
    Jag skrev en tråd om sånt förut faktiskt Tungan ute
    Folk som startar trådar och sen ser man dom inte igen...

När det händer så är det ofta brännbara ämnen.
    Ska inte säga att det är så här, men det luktar "troll" för mig såna här gånger. 
    Njae, tråden startades i lördags och jag tror inte alla är inne på BT flera gånger i veckan

Däremot tycker jag inte att man är ett troll (vare sig det är så i detta fall eller inte) bara för att man startar en tråd om ett hett ämne, även om det inte berör en själv. Man kanske tycker att brudöverlämning/kuvertavgifter/barnfria bröllop inte har diskuterats på ett tag och att det finns nya brudar på BT som kan dra fördel av att veta att det är heta potatisar?
  • snowstars

Kan ju bara kommentera sådant jag själv sagt och skrivit. Och jag har skrivit det där om att man jobbar i skolan med de åsikterna. För det första vill jag be om ursäkt för nej, det var inte riktigt relevant i diskussionen. Men jag kan också förklara hur det kommer sig att jag skrev det.

Jag utbildar mig till lärare och har nyss skrivit en text där man citerar väldigt mycket från värdegrunden i läroplanen. Tänker inte gå in på det så noga för jag utgår från att du vet vad som står där när du jobbar med det varje dag :) Det jag reagerade på var ordvalet kring att inte raka sig under armarna och bränna bh:n då jag anser att detta är nedvärderande mot feminister. I stort kan man ju säga att värdegrunden går ut på att alla har rätt att finnas och det var den åsikten jag tyckte var skrämmande. Dina åsikter om brudöverlämning hörde inte dit. Men som sagt, jag ber om ursäkt, särskilt om det var menat som ett skämt :)

I övrigt tycker jag faktiskt att alla här inne hållit sig väldigt sakliga och argumenterat. Sen tolkar man ju skriven text olika och det kan ju leda till missförstånd. Lycka till med bröllopet

• passionsblomman

Anneli, kanske jutst för att det är dagen före ditt bröllop, men jag tycker det verkar som om du läst de senaste inläggen som fan läser bibeln.

Du säger tex flera gånger att du aldrig sagt att du är viktigast på världskartan tex. Det uttrycket använde jag i min text helt bortkopplat från dig. Mina inlägg handlar inte ett dugg om din person. På det stora hela så bryr jag mig i just det här sammanhanget väldigt lite om just dig öht. Du är bara en av alla oss andra som skrivt. Jag har bara sagt att "även om frågan om brudöverlämning inte är viktigast på världskartan, så kan man ändå få diskutera den"

Det är, åtminstone för mig så, att man kan hitta en intressant eller brännande rad i ett inlägg-både på forum och i talade samtal, som man hakar på och lyfter och sedan diskuterar man vidare. Dvs, jag kan citera din lilla lilla bit om att du inte behöver jobba för jämställdheten-som du faktiskt skrev-och sedan tala vidare om hur viktigt jag tycker det är -allmänt- att vi alla är medvetna om att det aldrig är färdigjobbat. Varenda ord jag säger efter det, hänger inte ihop med dig och ditt inlägg. Det jag allmänt uttycker är inte en personlig diskussion med enbart dig. Så går samtal och diskussioner för det mesta till.

För övrigt, så vore det fortfarande befriande om du ville göra dig besväret att styckeindela dina texter med luft emellan, för ärligt talat orkar man knappt läsa det du skrivernär det kommer i ett enda flöde.

• Sara 120707

För att spinna vidare lite på det vi faktiskt höll på att diskutera så tror jag att en viktig vinkling är det som Anneli tog upp, och hur man ställer sig till det. Att så länge alla gör det av fri vilja så är det okej.

Jag kan hålla med om att i grunden är det en bra riktlinje att ha men däremot tror jag inte att man kan säga att det fungerar i alla situationer.(Nu pratar jag om handlingar och jämställdhet i allmänhet och inte bara brudöverlämning)

När många beslut som tas av fri vilja är grundade på en mångårig uppfostran med skeva och kvinnoförtryckande normer så är frågan om fri vilja ska gå före värderingar som samhället i allmänhet har.

Men jag tror som sagt det är en känslig fråga för det har ju att göra med att lagstifta vad som är rätt och fel för personliga åsikter. Nu är det här ett extremt exempel men jag använder det för att illustrera vad jag menar. Det finns ju kulter som avgränsar sig ifrån omvärden och lever med helt egen uppsättning av värderingar. Jag tror att den största anledningen att vi reagerar så mycket på dessa situationer är för att det går så tvärtemot våra värderingar, något att fundera på är ju dock att vi inte är mycket annorlunda, vi har också normer och roller i samhället vi blir uppväxta med och som vi tar för självklara med tiden. Det är dessa normer vi behöver analysera för att förändra saker.

När jag tänker på dessa frågor så associerar jag alltid det till citatet "Lagen är ett trubbigt svärd"

Bara lite tankar så jag ber om ursäkt för att det kanske inte blev så tydligt och sammanhängande

• knyttan
    passionsblomman skrev 2012-05-25 11:40:11 följande:
    Anneli, kanske jutst för att det är dagen före ditt bröllop, men jag tycker det verkar som om du läst de senaste inläggen som fan läser bibeln.
  • knyttan

Anneli; jag har inte EN ENDASTE GÅNG kritiserat dig som person, däremot så har jag gått emot dina åsikter och bemött dem. Jag har inte heller skrivit att det är "skrämmande att en person med den åsikten arbetar i skolan" jag skrev att du uttryckte dig på ett sätt som var problematiskt ur ett värdegrunds och mångfaldsperspektiv och jag hoppades att du insåg det. Nu gjorde du ju inte det vad det verkar... synd. Över huvud taget så handlar min argumentation ganska lite om DIG. Jag har inte alls uttalat mig om din ekonomiska situation, om du är egoistisk eller ej och så vidare. När man argumenterar så generaliserar man oftast. Visst är det mottagaren som äger frågan men i det här fallet så har du ju faktiskt inte ens läst vad vi skriver, utan vad det verkar, bara ögnat igenom det? Det är inte bara jag som tycker att du faktiskt har missförstått större delen av dem som har svarat dig.

Och jag håller också med passionsblomman, det vore snällt mot oss andra som tar oss tid till att sätta oss in i vad du tycker och tänker, om du ville styckeindela och kanske tom. läsa igenom dina inlägg innan du postade dem.

Och om en sak verkar vi i alla fall vara överens: nej jag tycker inte att brudöverlämning är den mest brännande jämnställdhetsfrågan. Däremot så tror jag på att man inte ska luta sig tillbaka och tycka att vi i Sverige är så jämnställda så vi behöver inte göra något mer, det finns inget mer att jobba med...

• SaraJoakim
    Chicita skrev 2012-05-22 23:27:02 följande:
    Visst får du se det hur du vill. Men det betyder inte att inte dina släktingar ser det på ett helt annat sätt.
    Det finns trådar här där det berättas om släktingar som tog illa upp. Så kallade "rödstrumpor" som kämpat för kvinnans rättigheter i samhället och så kommer deras barnbarn (eller annan släkting) och i deras ögon tar ett steg tillbaka och river ner deras livsverk...
    Det är inte så enkelt att ändra symbolik som att bara "göra som man vill".

Församlingen tillhandahåller en präst.
    Om du vill ha en annan så är det upp till dig att ordna det. Men då ska du veta att den präst som hoppar in istället gör det på sin fritid och utan lön. Så det är inte alltid så lätt att bara byta präst.
    Jag tror att man bland sina släktingar ofta har väldigt bra koll, och som sagt, det är bara att snällt och vänligt förklara sin syn på saken. Om en "rödstrumpa" ska få kämpa för de hon tror på ska väl jag få göra vad jag tror på? Jag svarar inte argt eller surt, jag menar bara att sålänge man kan kommentera/förklara varför man gör som man gör om någon skulle fråga så ser jag inte så stora problem med saken. Jag tror detta beror en del på vart man bor också. Likaså detta med prästerna, vår församling fungerar inte på ovanstående vis då vi har en ganska stor församling (inom sv ky) med flertalet präster.
Svar på tråden Vi får inte för prästen....