• daniiel

"Trashigaste" bröllopet?

Vi prövar en nystart på en tråd från 2009, www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3472620.html

Så kom igen, spy ut alla era fördomar här! Vad tycker du är "trashight" på ett bröllop?

Och kom ihåg, detta är med glimten i ögat ;) Och skriver som i den gamla tråden, det är nog nästintill ingen som kommer undan :P

• Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?
  • Miss L
    daniiel: Det är absolut inte ditt fel. Det är några få personer som jag tycker har skrivit olämpliga saker och jag hade inte öppnat tråden om jag vetat det, men självklart var det mitt eget val. Ibland är det bara lite svårt att veta vad en tråd här på bröllopstorget kommer innehålla, och tonen brukar oftast vara god. Men jag har insett att jag är för känslig. Sorry.
  • Anneli256

Håller med dig daniiel, tror att det är just ordvalet" trashigt" som en del hänger upp sig på (även jag). Jag tog definitivt inte illa vid mig trots snörning i klänningen och kinaklänning, samt att maken hade son som bestman (måste vara ännu värre än brudnäbbar). Men jag bara funderar över hur man som person tänker när man säger att något är trash, bara för att man själv inte tycker om det?.

För mig går det inte ihopa med att alla kan tycka olika.. "att allt som jag tycker är mindre passande, eller som inte jag skulle kunna tänka mig = trash" . I min värld är det ung som att säga att alla som inte tycker som mig är dumma i huvudet..Som du tidigare skrev så ser jag det mer som en lista av vad personen själv anser sig vara "mindre passande" eller "personligen inte skulle vilja ha " och när man tänker så, då får listor en halt annan innebörd för mig... inte att dom som valt några av dom alternativen hade eller plannerar ett trashigt bröllop, vilket annars lätt kan bli tolkningen, tyvärr.

• daniiel

Fast saken är ju just den att det behöver inte vara sånt som man tycker illa om som man tycker är sk. trashigt och man behöver inte tycka att någon är dum i huvudet, konstig eller tycka illa om personen eller bröllopet bara för att de har något som man själv tycker är lite sk. trashigt. I denna tråden har ordet blivit väldigt förknippat med sådant som man anser vara dåligt eller fult, alltså något negativt. Saken är den att ordet kan användas i positiv mening också, man kan tycka att något är trashigt men ändå fint och bra.

• daniiel

Och missförstå mig inte, jag vet att ordet "trash" eller "trashy" (trashigt på svengelska) absolut innebär något som anses vara lite billigt, hålla lite lägre klass och vara lite smutsigt. Jag menade bara att trots att det har en negativ klang, så finns det ju dock de som tycker att det kan vara något positivt i olika sammanhang. Alltså att alla hela tiden i alla sammanhang inte behöver tolka det som något negativt.

• Anneli256

jag förstår det.. men jag tror det är tolkningen av ordet som gör att vissa tar illa vid sig pch reagerar. Har inte hört dock att det andvänd i positiv mening. Det handlar nog helt enkelt om vilka värderingar man lägger bakom ordet.

• moa2012
    Miss L skrev 2012-06-23 13:35:56 följande:
    Jag tycker verkligen att den här tråden bara orsakar tårar och osämja! Jag förstår om trådstartaren inte menade något sånt alls, men jag tycker att vissa personer är lite väl öppna med sina åsikter om vad de tycker är "trashigt". Bara för att man själv är ultrakonservativ, uppblåst och fördomsfull så behöver man inte tala om för andra att man tycker deras bröllop är mindre värda. Det finns folk här som har lagt månader (kanske år) på planeringen, och en buffé behöver inte betyda att man är fattig (vilket för övrigt inte är något att skämmas för!) utan kan vara ett upplägg man tycker bättre om helt enkelt. Att få höra att det man själv tycker är fint/mysigt/romantiskt ses som mindre värt i många andras ögon (åtminstone i denna tråd) gör ju ingen glad. Nä sluta sprida sånt omkring er. Som sagt så är det inte TS fel utan alla andra idioter.
    verkligen bra skrivet !
  • daniiel

Ja, jag menade mer att trots att någon kanske tycker att tex en kortkort brudklänning är trashigt, så betyder det inte att personen i fråga skulle tycka att sin bästa vän iförd en kortkort brudklänning är dålig eller ful. Man kan fortfarande tycka att det tex på vissa personer i vissa sammanhang är fint.

Jag misstänkte att många som skulle ta illa vid sig skulle hitta hit och jag trodde nog också att denna tråden främst skulle bli fylld av just den här diskussionen. Det blir lätt så. Nåja, alla som kan läsa detta och som sagt ta det med en nypa salt och välja att dra på smilbanden åt det komiska, så rekommenderar jag att läsa igenom den gamla tråden (länk i TS) med en bra stämning. Den är jätterolig tycker jag :)

• moa2012
    iSusanna skrev 2012-06-23 13:22:12 följande:
    Vad gör du i tråden om du inte vill läsa om vad andra människor tycker är "trashigt" (vad nu det innebär egentligen)? Som sagt, detta är en tråd som inte handlar om att trycka ned enskilda människor. So what om jag inte gillar converseskor?

Jag kan acceptera om folk tycker att mina gröna diamanter i vigselringen, mina lila skor, vår "snåla" bar osv är supertrashigt. Men man får väl ha lite självdistans?
    gick in här bara av en slump och börja läsa..!! jag tog illa vid mig av vad du tyckte var trashigt... du behöver inte gilla converseskor men om någon vill ha det när dem gifter sig är det upp till dem,då är det rätt sorgligt att det finns folk som tycker det är trashigt..kan poängtera att jag ska inte ha converseskor på mitt bröllopet..
  • daniiel
    moa2012 skrev 2012-06-23 15:37:18 följande:
    gick in här bara av en slump och börja läsa..!! jag tog illa vid mig av vad du tyckte var trashigt... du behöver inte gilla converseskor men om någon vill ha det när dem gifter sig är det upp till dem,då är det rätt sorgligt att det finns folk som tycker det är trashigt..kan poängtera att jag ska inte ha converseskor på mitt bröllopet..
    Saken är ju dock den att personer som tycker converseskor är snyggt och vill ha det på bröllopet har all rätt att ha det och tycka det, men en person som tycker att det är lite trashigt har ju också all rätt att tycka det. En personlig åsikt som den kan ju aldrig vara fel, alla måste inte tycka och tänka lika. Jag kan absolut förstå och hänga med i tankebanan om att vissa kan tycka att converse är trashigt. Och kan poängtera att min make + marskalkerna hade converse på bröllopet.
Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?