• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

Oj goli, jag hade helt missat ditt inlägg om att du mejlat Ulrika Gedin! Sorry. 
    Men varför är du inställd på att avboka dom du redan bokat? För att du känner att dom tar överpriser? Förlåt om jag fick dig att bli osäker, det var inte alls meningen. Jag tycker du ska vara nöjd med dom du bokat, MUS är bra och Karam som du också bokat verkar väldigt duktig. Jag kikade på en blogg där hon lagt upp bilder på hans uppsättningar och alla var jättefina! 
    Och visst, jag tycker fortfarande att många frisörer tar överpriser och jag tycker att 3-4000 är galet att betala för en håruppsättning egentligen, men det har blivit så vanligt att man tycker det är "normalt" nuförtiden! 

Men jag har ett annat tips till dig, många som tipsat och skrivit bra om Maria Strauss. 
    mariastrauss.se/index.html 

Jag kan dock inte säga varken bu eller bä om hon är bra eller inte, jag har ingen aning. Men som sagt, det kanske är värt att kontakta henne och känna efter? 

Det finns även en salong som heter Envyme, som många på BT tipsat om också och skrivit gott om! 
    www.envyme.se/index.html

Och som sagt, tänk inte på att dom flesta brudar i galleriet är väldigt naturligt sminkade så man nästan inte ens ser att dom har något smink, som Ulrika skrev till mig "dom flesta (svenska) brudar vill gärna ha väldigt naturlig sminkning som knappt syns". 

Hoppas du blir nöjd med ditt val, oavsett vad du väljer! :)  

• goli

Hahaha, åh Kitkät, vad gulligt av dig men det är inget att be om ursäkt för! Nej, alltså jag e inte missnöjd med varken Karam eller make-up store, tyckte bara det lät skönt  att hon kommer hem till en, att det e billigare o att hon faktiskt e så duktig. men det har känts bra med make-up store o framförallt karam, vet att de e duktiga på sina grejer. Vilken blogg har du sett med hans uppsättningar? Vill jag gärna se, har helt missat det!

Tycker oxå det e så fruktansvärt onödigt med de priserna. men det sm oroar mig mest e tiden! Jag kommer att gå till karam vid ett-tiden och han verkar vara en pedantisk och noggrann person så håruppsättningen kan ju dröja. Och efter det ska jag sminka mig men e orolig att han kanske drar ut på tiden. och de på MUS sa att de INTE kan sminka mig utanför deras butik fastän det ligger vägg i vägg med Karams salong. SERIÖST??? Blir lite lite arg när jag tänker på hur fruktansvärt löjligt det är. Men om jag går på provuppsättning hos honom innan och kör en provsminkning oxå så vet de ju hur jag vill ha det o då borde det gå fortare? Annars när det gäller deras kompetens är jag inte alls orolig, tvärtom, vet att jag kommer vara i utmärkta händer!

Tack för alla dina tips, Kitkät, ska definitivt kolla upp dem!

• goli

Ja, tjejer. nu kommer en grej som inte har ngt med bröllop att göra men känner att jag behöver skriva av mig lite. Idag tog jag o fästmannen med oss muffins till klassen som jag bakade igår för att dela de goda nyheterna om vår AT osv. Och det var inte alls för att skryta eller så, i Iran har vi det faktiskt som tradition att när något bra händer ska man bjuda på något gott, typ kakor mm, för att fira detta. Och jag kan säga att det var inte många ärliga glada ansikten. En tjejs reaktion var att hon fnös när hon hörde att vi ska till Sollefteå. En annan sa: jaha, var det AT? Trodde det var underläkarvik! En tredje sa: ja, men där hade jag oxå kunnat få men frugan ska plugga i en annan stad så det blev inte av.

VARFÖR ÄR MÄNNISKOR SÅNA? Jag menar inte att de måste vara glada för vår skull men herregud, lite hyfs kan man väl ha?

Känns redan bättre efter att ha skrivit det där... Glad

• kitkät

goli,
    Ja men precis, när du gör provuppsättning och provsmink så kommer du ju få en uppfattning om hur lång tid det tar ungefär allt som allt. Men tänk på att saker och ting tar längre tid än man tror, så att det inte blir stressigt på bröllopsdagen. 

Jag har sagt till Ulrika att jag vill att hon kommer hem till mina föräldrar vid kl 8 på bröllopsdagen. Då får hon börja med att först styla mina brudtärnor och därefter mig. Jag vill att vi blir klara till senast kl 13.30 typ, för vid 14-tiden kommer närmaste släkten dit för att uppvakta mig, dansa lite och följa mig ut från föräldrarnas hem. Det är en tradition. Och kl 16.30 börjar vigseln. 
    För att slippa stressa så vill jag börja med hår & smink så tidigt som möjligt. Enligt Ulrika så bör jag räkna med att det tar ca 3 timmar att fixa mig, 1,5 timme var att fixa brudtärnor. Så det blir ca 6 timmar sammanlagt. Så då håller vi tidsplanen ganska precis, om vi börjar kl 8. 

Den bloggen som jag pratar om är gabriellaelio.blogspot.se/. Du kan trycka på Ctrl + F och skriva Karam, så får du upp alla inlägg där Karam nämns. 

Och vad trist med sådana människor, tråkigt att dom inte kan glädjas åt andras glada besked! 

• Lavelii
    kitkät skrev 2013-03-04 23:55:14 följande:
    Lavelii,

Jag ska faktiskt också till Sthlm och leta brudklänning nästa helg. Och eftersom jag ska göra det på en lördag, då det är mycket folk ute på jakt efter brudklänning så har jag valt 3-4 butiker som jag kommer prioritera och försöka hinna med så gott jag kan. Drottninggatan Brud & fest, Stockholm Brud & fest, Bröllopsbutiken samt White Birds. Dom har märken som jag gillar och klänningsmodeller som jag är ute efter!  

Vilket sammanträffande att vi bokat samma bil! :)

Och jo, vad gäller AHA-behandling så har jag faktiskt själv tänkt göra några AHA-behandlingar innan bröllopet. Jag har såkallad "problemhy". Inte så mycket acne, även om det kan dyka upp en eller två ibland, men mest att jag har många porer och har lätt för att bli glansig.
    Ja, det är precis så jag tänker också. Jag har mailat och kontakta vissa av dem också för att se om de har iaf några utav de klänningar jag är sugen på att prova!

Ja, jag har dock släppt AHA-grejset för tillfället efter att jag pratat med min kusin som är hudterapeut. Beskrev så utförligt som möjligt hur min hy ser ut och skickade bilder till henne (plus att hon ju så klart sett mitt ansikte tidigare och bara för några månader sen) och hon rekommenderade starkt att först och främst gå till en läkare! Så nu har jag bokat tid hos en om 1,5 vecka. 
    Men AHA-behandlingar hjälper om problemen främst ligger på ytan så att säga. Och det hade ju hjälpt även i mitt fall men jag vill gärna ta itu med det under ytan också och sen ta hjälp av AHA osv. Ufft blir trött bara jag tänker på det haha...ett helt projekt att tänka på detta också nu. Och jag har aldrig haft problem hy i mina "yngre" dar och så kommer det nu...

Iaf, nu är ju jag också på jakt efter någon som kan göra brudmakeup och håruppsättning... och det är inte det lättaste. Försökte kontakta Gabriella Elio... någon av er som har någon erfarenhet av henne? Vill ju också gärna ha någon som kommer till mig och har ingen lust att ta mig till varken frisör eller make up artist på MIN dag!

Goli vad tråkigt att höra! Jag fick ungefär samma respons av en del när jag berättade att jag fixat min PTP-tjänst (ungefär som AT, fast för psykologer). Jag fick min efter knappt 2-3 veckor efter avslutad utbildning och det är inte så vanligt. Många får vänta väldigt länge på PTP-tjänster (tror det är likadant med AT). Men stort grattis iaf! Det är nog väldigt mkt blandade känslor, plus stressen över att själva hitta AT-tjänster, som ligger bakom deras reaktioner på er framgång. Lycka till med AT!!!
  • kitkät

Lavelii,

Jag har ingen personlig erfarenhet av Gabriella Elio, men jag vet att hon är väldigt duktig och eftertraktad! Hon sminkar ju bland annat en del kända ansikten. Jag kontaktade henne tidigare för att fråga om prisuppgifter etc, men jag bestämde mig till slut för en annan makeupartist/hårstylist som sagt.
    Gabriella Elio kommer hem till en om man så vill, men då gäller det att du hittar en frisör som också kan komma hem till dig på bröllopsdagen. Om du tittar på hennes blogg, så kan du få tips om olika frisörer och om du mejlar dig så kan hon även tipsa dig om frisörer som kommer hem till en på bröllopsdagen.  

• goli

Kitkät, precis! vill ju gärna undvika stress på själva bröllopsdagen. Karam sa att han kan behöva upp till 3 timmar medan hon på MUS sa att det kan ta mindre än en timma att sminkas på b-dagen eftersom man har gjort en provsminkning innan. Så det kan bli på håret men jag håller tummarna. Problemet e ju att vi ska vigas i Edsbersgs slott men om det e fint väder kan man vigas ute. Men om det skulle regna t ex så måste man ju ha det inomhus och det kan tidigast göras kl 12. Så frågan är om jag vågar ändra till kl elva o då vigas utomhus och ta risken med vädret? För då kan jag boka hos Karam kl 12 o slippa stressen... Tack för tipset, har sett de bilderna innan men inte lagt märke till att det var Karams uppsättnngar!

Lavelii, skönt att du fick din PTP-tjänst så fort efter utbildningen. Vet att det inte är det lättaste och att många måste vänta länge. Jag e glad för din skull iaf! Hur långt har du kommit nu? Har du avslutat din PTP-tjänst?

• Pagnie
    goli skrev 2013-03-05 22:57:34 följande:
    Ja, tjejer. nu kommer en grej som inte har ngt med bröllop att göra men känner att jag behöver skriva av mig lite. Idag tog jag o fästmannen med oss muffins till klassen som jag bakade igår för att dela de goda nyheterna om vår AT osv. Och det var inte alls för att skryta eller så, i Iran har vi det faktiskt som tradition att när något bra händer ska man bjuda på något gott, typ kakor mm, för att fira detta. Och jag kan säga att det var inte många ärliga glada ansikten. En tjejs reaktion var att hon fnös när hon hörde att vi ska till Sollefteå. En annan sa: jaha, var det AT? Trodde det var underläkarvik! En tredje sa: ja, men där hade jag oxå kunnat få men frugan ska plugga i en annan stad så det blev inte av.

VARFÖR ÄR MÄNNISKOR SÅNA? Jag menar inte att de måste vara glada för vår skull men herregud, lite hyfs kan man väl ha?

Känns redan bättre efter att ha skrivit det där... Glad
    sorry men svenskar är i alla fall rent genrellt så. kan inte unna någon annnan något alls.
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-03-06 00:20:39 följande:
    Ja, det är precis så jag tänker också. Jag har mailat och kontakta vissa av dem också för att se om de har iaf några utav de klänningar jag är sugen på att prova!

Ja, jag har dock släppt AHA-grejset för tillfället efter att jag pratat med min kusin som är hudterapeut. Beskrev så utförligt som möjligt hur min hy ser ut och skickade bilder till henne (plus att hon ju så klart sett mitt ansikte tidigare och bara för några månader sen) och hon rekommenderade starkt att först och främst gå till en läkare! Så nu har jag bokat tid hos en om 1,5 vecka. 
    Men AHA-behandlingar hjälper om problemen främst ligger på ytan så att säga. Och det hade ju hjälpt även i mitt fall men jag vill gärna ta itu med det under ytan också och sen ta hjälp av AHA osv. Ufft blir trött bara jag tänker på det haha...ett helt projekt att tänka på detta också nu. Och jag har aldrig haft problem hy i mina "yngre" dar och så kommer det nu...

Iaf, nu är ju jag också på jakt efter någon som kan göra brudmakeup och håruppsättning... och det är inte det lättaste. Försökte kontakta Gabriella Elio... någon av er som har någon erfarenhet av henne? Vill ju också gärna ha någon som kommer till mig och har ingen lust att ta mig till varken frisör eller make up artist på MIN dag!

Goli vad tråkigt att höra! Jag fick ungefär samma respons av en del när jag berättade att jag fixat min PTP-tjänst (ungefär som AT, fast för psykologer). Jag fick min efter knappt 2-3 veckor efter avslutad utbildning och det är inte så vanligt. Många får vänta väldigt länge på PTP-tjänster (tror det är likadant med AT). Men stort grattis iaf! Det är nog väldigt mkt blandade känslor, plus stressen över att själva hitta AT-tjänster, som ligger bakom deras reaktioner på er framgång. Lycka till med AT!!!
    nu vet inte jag hur mycket du vill betala men jag har ju också bokat en som kommer hem till en och hon verkar verkligen jättebra.
    hon tar 3995 för både uppsättning och make-up plus en konsultation och hon kommer hem till dig.
  • goli
    Pagnie skrev 2013-03-06 16:25:49 följande:
    sorry men svenskar är i alla fall rent genrellt så. kan inte unna någon annnan något alls.
    det roliga e att alla är utlänningar förutom en som är svensk. Och han var en av de som blev uppriktigt glad. Glad
Svar på tråden Orientaliskt bröllop