• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

Föresten, vi har ju pratat lite om Bröllopsmässan och nu är det klart att jag INTE ska gå. Vi är bjudna på bröllop den 26/1, så då kan jag ju inte. Det är ett syrianskt bröllop vi ska på. Det blir fästmannens första syrianska bröllop. Spännande för honom! Det blir säkert kul för honom att se hur det går till på syrianska bröllop. Och i februari ska vi på ett svenskt bröllop. Det blir mitt första svenska bröllop. Så det blir lite kulturutbyte!

• Pagnie

fan vad roligt. :D
    ja i morgon flyttar vi tjejer. önska mig lycka till

• goli

Kitkät, låter som ett bra pris med det paketet på make-up store. Ska till Stinsens köpcentrum idag och se vad de har att säga, vill ju gärna se lite bilder på brudsminkningar. Kan ju bli så olika beroende på vem det är. De tidigare make-up artister jag har kollat in här på BT har inte riktigt varit min stil. Vill att det ska bli fint och absolut inte översminkat men vill inte att det ska bli för naturligt heller! Det är ju ändå ett bröllop och vill ju synas som brud. Klänningen kommer självklart göra sitt, hahaha, men känns viktigt med en bra sminkning som man blir nöjd med. Tänk så blir man inte nöjd med provsminkningen alls? Kan man bara be om en annan make-up artist då? När det gäller håret så tänker jag precis som dig. Finns en salong precis bredvid make-up store, tänkte gå dit o snacka med dem med och se om de har bilder på håruppsättningar. Ni kasnke tycker jag e lite kräsen men jag vill gärna veta vad jag får innan jag betalar en massa pengar..! Glad

Ja, jag saknar honom så fruktansvärt mycket! Inte alls roligt att vara ifrån honom men det här året blir sista gången vi är ifrån varandra o det känns skönt. vi pratar ju med varandra på telefon o skypar men det e helt enkelt inte tillräckligt! Åker tillbaka den 6e januari och det gör han oxå, så det ser jag fram emot!

Låter kul med två bröllop snart! Det är ju perfekt! Då kan du få massa tips på vad du bör och inte bör göra, hahaha! Samtidigt är det bra för din fästman att han får se hur det går till på ett syrianskt bröllop, så är han förberedd på ert!

• goli

Pagnie, lycka till med flytten! Håller tummarna och hoppas det ska gå bra!

• kitkät

Pagnie, 
    Lycka till med flytten! Må ni leva ett fortsatt lyckligt liv i nya lägenheten.

Goli,
    Jag förstår precis vad du menar angående sminkningen, jag tänker exakt likadant - jag vill ha jordnära färger, men det ska inte vara en alltför naturlig sminkning, det ska synas på bilderna att jag är sminkad. Och det tror jag att Make up Store kan lyckas med! Hon som jag pratade med igår där var själv jättefint sminkad! 

Är du inte nöjd med provsminkningen så får du tala om det för hon som sminkar dig. Då får man säga att det inte alls blev som man hade tänkt sig. Jag ska boka en tjej som heter Ritta på Make up Store i Skärholmen, hon ska tydligen vara grymmast där! Så om du vet någon speciell där som är extra duktig, så kan du ju be om att få oka just henne när du ringer/går dit. 
    Jag tycker inte alls att du är kräsen, jag är likadan! Smink & klänningen är typ det viktigaste. 

Haha, jag tänker också så, att det är bra att gå på bröllop innan vårt, så man kan sno idéer och se vad vi bör/inte bör göra. Sedan för jag det vidare till er! 

• kitkät

På tal om smink... Jag träffade min kusin på juldagen och hon berättade om en bruds värsta mardröm, som hände henne! Hennes makeup-artist åkte in på BB samma dag som bröllopet! Så när min kusin ringer till makeup-artisten för att höra varför hon är sen, så svarar hennes man och talar om att hon åkt på BB! 
    Fy fan, vilken panik jag skulle få! Och min kusin som annars aldrig sminkar sig, hade ju knappt något smink hemma för att ens kunna sminka sig själv. Alltså jag hade nog dragit ett täcke över huvudet och ställt in bröllopet haha!

• goli

Nej vad hemskt! Hur gjorde din kusin sen då? Löste det sig? Usch, fyfan för sånt!

Jag var oxå inne på make-up store igår o pratade med en jättetrevlig tjej där. De har bilder på tidigare brudsminkningar på sin fb-sida och det var mycket varierande. Vissa hade överdrivet smink o andra nästan inget alls så det är nog helt upp till brudarna själva. Men det såg bra ut o priset var mycket bra. Problemet är att när jag skulle kolla upp frisörsalongerna som finns där i stinsen så blev jag lite besviken. Det var jättekonstig info! Det finns två salonger som hör ihop men de har olika priser eftersom de frisörer som jobbar på de två salongerna har olika erfarenhet dvs det ena stället är dyrare eftersom de har mer erfarenhet. Iaf, på det billigare stället kostar uppsättningen från 985 kr och på det andra från 1800 kr. Men det konstiga är att det dyrare stället har ingen med erfarenhet av bruduppsättningar... WHAT??? och när jag frågade om detta så fick jag jätte vaga svar tillbaka. Jag frågade vad som  var skillnaden o det enda de sa var: det e svårt att säga hur mkt det kommer kosta beroende på vad du ska göra med håret. Ja, men det fattar väl jag oxå! Men varför från 985 kr på ena stället och från 1800 kr på andra för det e ju ändå stor skillnad? Ja, jag blev ganska missnöjd iaf. Sen kommer tjejen som jobbade där fram till mig o viskar: gå till salong Hanna i Tensta istället. De e jättebra där.

Okej?? Ja, det var schysst med ett tips iaf! Så nu funderar jag på att kolla in den salongen där o se vad de har för erbjudanden men känner på mig att det kommer att bli dyrt. O sen blir det lite strul med att fixa sminket o håret, hade varit så mkt smidigare om det vart i samma byggnad åtminstone.  Fast jag har fortfarande kista galleria kvar att kolla oxå för frisörer men de har tyvärr inte make-up store där. Vet inte vad jag ska göra!

• kitkät

Haha, ja du... Hennes syster fick sminka henne, så det löste ju sig till slut, men jag vet inte om det blev så bra. Jag var ganska ung när hon gifte sig, så jag minns inte hur hon var sminkad. Men jag kan tänka mig att det inte alls blir lika bra som när en professionell sminkar en.

Ja, det är helt upp till en själv hur man vill bli sminkad, så jag tror inte man ska gå för mycket på bilder på tidigare brudsminkningar. Man har olika smak och stil. Så länge det är en makeup-artist som är duktig, så kan hon säkert sminka en så som man själv vill.
    Frisörsalongerna du varit inne på låter väldigt underliga. Om tillomed frisören kommer fram till dig och tipsar om en annan salong så är det något som är väldigt fel! Jag hade sprungit åt andra hållet, så håll dig borta därifrån!

Jag kan faktiskt tipsa dig om en frisör. Det finns en väldigt duktig frisör som heter Fadi och har en frisörsalong i Rinkeby Centrum. Låt dig inte avskräckas av att salongen ligger i Rinkeby. Han är otroligt duktig och väldigt känd bland syrianer. Många väljer att göra brud- och festuppsättning hos honom.
    Nu var det längesedan som jag själv var hos honom, men jag hör fortfarande om honom och att han fortfarande är lika grym! Du kan kontakta han om du vill och höra? Kanske kan du åka dit och få se lite bilder? Du kan även höra med honom om han har någon på salongen som gör brudsminkningar. I så fall har du båda under ett och samma tak. Om jag bodde i närheten av Rinkeby så hade jag lätt låtit honom göra min bruduppsättning.

• kitkät

Jag googlade på frisören och såg att han har en hemsida: www.rinkebydamherrfrisering.com.
    Och dem goda nyheterna är att det jobbar en makeup-artist där också! Bruduppsättning kostar 1500 kr, och smink kostar 1500 kr. Jag kan inte säga något om makeup-artisten, eftersom jag inte vet alls om hon är duktig eller inte!
    Jag gick in och kikade på portfolion på hemsidan och herregud vilka "invandrar-uppsättningar", gå in och titta så får du se. Men som sagt, han gör ju uppsättningen precis som du vill. Du får tänka på att dom flesta av hans kunder är just invandrare och tycker om den stilen (dvs. ALLT SKA ÖVERDRIVAS), så det är inte konstigt att han kanske gör mest gör såna uppsättningar. Men han är duktig som sagt.

Men lita inte på mina ord, om du vill så kan du ju åka förbi dit och se om det känns bra eller inte! Utifrån hemsidan och portfolion så hade jag själv känt njaaaaaa, om jag inte hade vetat vem han är och hur duktig han är.

• goli

Tack för tipsen, Kitkät! Kollade in deras hemsida och ja... det var ju inte riktigt min stil, så att säga. Det var, precis som du säger, herregud vilka invandraruppsättningar! hahaha! Tänkte jag skulle åka förbi salongen i Tensta någon gång nästa vecka och kanske kan passa på att åka förbi Fadis salong också. Som du säger, de där uppsättningarna är väl för att de kvinnorna själva valt dem. Och nejdå, blir inte avskräckt av att det ligger i rinkeby. Kommer själv från ett område minst lika "slummigt". Plus att vår lokal ligger i Tensta, hahaha, och Tensta har inte heller så pass bra rykte.

Hur går det för dig? Vad händer med all planering?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop