• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

Japp, inbjudningskorten e fixade! Kom på det försent, att ta ett kort o lägga upp det här, har redan gett bort de vi har här! Men kan göra det när jag kommer tillbaka till Sthlm igen, där har vi fler!

Funderade mkt fram o tillbaks vilket språk det skulle bli, till slut blev det både svenska o persiska! En sida e uppdelad på två, ena halvan har den formella inbjudan på svenska med adress o mail-adress att OSA till o på andra halvan står det på persiska med vacker stil. Det e en dikt som handlar om att vi ska påbörja vårt liv tillsammans, närmare bestämt segla ut på vårt livs äventyr, o att vi inbjuder gästerna att närvara vid det som blir början på denna resa. Jättefin dikt o vi e som sagt jättenöjda. Hur går det med era kort?

• kitkät

Goli,
    När tänker ni åka på smekmånaden? Direkt efter eller väntar ni ett tag?
    Vi är lite osäkra på det.. Vi vill ju åka till Filippinerna, men det är bäst väder i mars, vilket innebär att vi i så fall måste vänta med smekmånaden i 6 månader efter bröllopet. Det känns trist. Så vi har inte bestämt oss.
    Men det kan nog vara en bra idé att gå runt till olika resebyråer och få lite tips och råd. Det ska nog vi också göra. 

Vad fint med en dikt i inbjudningskorten. Vilken OSA-datum blev det till slut? Du och din mamma var ju oeniga om det... Så ni har angett era mejladresser bara, inga telefonnummer? Anledningen till att jag frågar så mycket är för att vi själva inte vet hur vi ska göra. 
    Vi har ju hittat inbjudningskort som vi gillar, som vi ska beställa. Men vi har inte gjort det ännu. Det är ingen stress med det. Dessutom vet vi inte riktigt vad vi ska skriva i korten, hur vi ska formulera oss. Men vi har inte suttit och klurat på det på riktigt, så det blir nog bra när vi väl tar oss an det. Hur har ni formulerat er i den formella inbjudan på svenska? Kan inte du skriva här, hur ni har skrivit och formulerat er? Låtsas att inlägget är inbjudningskortet och så skriver du så som ni skrivit på korten! Jag behöver tips! 

• MA1
    kitkät skrev 2013-01-07 12:25:59 följande:
    Pagnie, 
    Haha, jag undrar också vad som har hänt med mig? Allt är ert fel! Från och med nu  förbjuder jag barnprat i tråden! Jag blir ju smittad!

MA1,
    Vad kul att du tittat in igen! Visst ska du gifta dig med en syrian? 
    Hoppas detta år börjat bra för dig och att du får en god fortsättning. Visst känns det härligt att kunna säga "I år ska vi gifta oss"? :) 
    Vilken sångare har ni bestämt er för? Jag funderade också på dawol & zurna, men det är inte så viktigt egentligen. Vi har bokat Bashar Yuhanon, om du vet vem det är... Min idol när det kommer till syriansk musik, typ! Vi ska ha en Dj också som ska spela västerländsk/svensk musik. Ska ni ha Dj också?  
    kitkät,
    Precis ska gifta mig med en syrian. Tack snälla, god fortsättning till dig med :)

Vi har bokat Josef Özer som sångare. När vi satt och kollade runt med svärföräldrarna så hade jag inte så många förslag att komma med på syrianska sångare (inte så konsigt kanske) men då sa jag från ingenstans "Jag har hört att Bashar Yuhanon ska vara bra".... alla kollade på mig som frågetecken, hur vet hon? Jag viskade till min fästman, som var det största frågetecknet, "Bröllopstorget!" ;) bara för att jag mindes att du sa att du tyckte han var så bra. Kändes kul att kunna bidra med ett förslag! :D Det slutade sedan med att det blev Josef Özer. Många tycker olika om honom men jag har hört honom en gång på ett bröllop och jag gillade hans röst skarpt och han bjöd på bra show så jag känner mer jättejättenöjd :)

Vi skippar nog DJ och ber dem köra en playlist under tiden. Ska be Josef ta kanske lite mer pauser eller så så vi hinner spela lite annan musik också. Han som vi bokade via lät väldigt förstående så jag hoppas det blir bra :)
  • MA1
    goli skrev 2013-01-07 17:43:12 följande:
    hej igen allihopa! åh vad kul när vi e så många helt plötsligt! trodde det skulle vara bara jag, Kitkät o Pagnie här men startade den här tråden för att samla alla orientaliska brudar här ju! So spread the word, hahaha! Men jag måste säga att jag e väldigt stolt över hur många inlägg vi tre har lyckats producera! Skrattande

Nu har jag lite att ta igen känns det som! Först o främst: YAY! Kitkät har kommit över to the dark side, hahaha! Kanske ska ta o bomba lite med en massa gulliga bebisbilder??? Tycker du ska utveckla din barnlängtan lite, Kitkät o berätta hur det började... spännande att höra!

Pagnie, vad roligt att ni trivs i lägenheten! Jag själv längtar ngt så otroligt tills vi ska skaffa eget. Nu e det bara 169 dagar kvar tills vi tar examen o kommer härifrån. Skönt!

Mandis, kul att du e tillbaka! Började undra om du övergett oss, hahaha! Men välkomna tillbaka till Sverige o hoppas ni haft en skön semester. O grattis till 6 månader som gifta! Ja, har funderat lite på Sthlm men har hört att så många blir utnyttjade som vikarier o får vänta länge på AT o det känns inte så bra eftersom vi e redo att börja AT så fort som möjligt, gärna till hösten! Men om vi ångrar oss ang Sthlm vet jag vem jag ska fråga. Så tack! O förresten så väntar vi på fler historier från ditt bröllop!

MA1, välkommen tillbaka! Hur går det med allt annat då? Har du fixat klänning t ex? Ska du ha tärnor? Hur är programmet under dagen? O när är det ni ska gifta er? Får förlåta, det har du säkert berättat innan... Och du har så rätt så, I ÅR SKA VI ALLA GIFTA OSS! Längtar!
    goli,
    Tack så mycket! Ni är så snabba här på att skriva så jag ska försöka hinna med er så gott jag kan :)
    Allt går faktiskt rätt bra. Sångare och lokal är fixad. Kyrkan är mitt magsår just nu. Vi väntar på att en säkting som känner prästen ska hjälpa oss att boka, det ska tydligen vara lättare då. Och släktingen har varit bortrest så det känns tungt att behöva vänta på besked om sånna här stora saker. Vill ha svar gärna igår! Ni vet hur det är.. Så håller tummarna att allt löser sig bra med kyrkan annars vet jag inte vad jag tar mig till.

Vi gifter oss den 24/8, inte satt något program för dagen ännu, det kommer nog lite längre fram. Klänning är jag nooog klar med. Har förälskat mig i en som jag vill visa mina tärnor och mamma så dom får godkänna. Två av tärnorna är bortresta så när dem är hemma nästa vecka ska jag nog beställa förhoppningsvis :) Jag har sammanlagt 4 tärnor, på gränsen till för många men jag kunde inte välja bort någon. :p

Hur många tärnor ska du ha? Vad har du för färgteama?
  • Pagnie
    goli skrev 2013-01-10 22:45:54 följande:
    Pagnie, din e-bay junkie!!! hahaha! varje gång det står still o du blir otålig tar du till e-bay! Ja, passa på nu för när dina 5 ungar kommer du inte ha ngn tid!

Glömde berätta för er att vi vart så otåliga o har redan delat ut inbjudningskort till några av våra vänner här, hahaha! svårt att veta vad man ska göra av korten när de ligger framför näsa på en, liksom. O korten blev riktigt fina, så otroligt nöjda!
    haha ja jag vet men vad ska jag göra. bara att gilla läget och inse att jag är en ebay junkie som du så fint uttrycker det. köpte för övrigt lite bebisskor därifrån också och dom var jättefina. så ebay is the shit. och etsy så klart. inte mycket att klaga på där inte.

haha här var vi snabba. men varför inte liksom. dom ligger ju bara där annars ;)
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-01-10 22:46:16 följande:
    Pagnie, 
    Haha du och din jävla ebay. Vad ska du beställa nu då? Har du beställt paraplyt ännu? Jag vill också beställa det paraplyt... Men vill veta först om det är vattentätt eller inte, vill ju inte ha ett ihåligt paraply.  Kan inte du berätta när du fått hem det? 

För mig står det också rätt still, men om du läser i mitt inlägg ovan, sista stycket så ser du att vi idag har bekräftat bokningen med Djn. Så NÅNTING går framåt ändå... 

ja jag ska ta och beställa hem det nu tänkte jag. är liiiiite seg bara. :D men jag låter dig veta när det kommit.
    det är bra att någon av oss får något gjort vad det gäller bröllop. Som sagt jag är laaaaat.
  • Pagnie
    goli skrev 2013-01-10 23:18:12 följande:
    Japp, inbjudningskorten e fixade! Kom på det försent, att ta ett kort o lägga upp det här, har redan gett bort de vi har här! Men kan göra det när jag kommer tillbaka till Sthlm igen, där har vi fler!

Funderade mkt fram o tillbaks vilket språk det skulle bli, till slut blev det både svenska o persiska! En sida e uppdelad på två, ena halvan har den formella inbjudan på svenska med adress o mail-adress att OSA till o på andra halvan står det på persiska med vacker stil. Det e en dikt som handlar om att vi ska påbörja vårt liv tillsammans, närmare bestämt segla ut på vårt livs äventyr, o att vi inbjuder gästerna att närvara vid det som blir början på denna resa. Jättefin dikt o vi e som sagt jättenöjda. Hur går det med era kort?
    åh vad ni alla skickar inbjudningskort. vad nervös jag blir nu. men å andra sidan vet jag ju tiden för vigseln så det borde inte vara jätte svårt.
    Goli tack för iden med att skriva på båda språken på samma inbjudningskort.
    men du vad är det för dikt ni har? skulle jättegärna också vilja ha något sådant så du får jätte gärna hjälpa oss lite här om du vill.
  • Pagnie
    MA1 skrev 2013-01-11 11:22:29 följande:
    goli,
    Tack så mycket! Ni är så snabba här på att skriva så jag ska försöka hinna med er så gott jag kan :)
    Allt går faktiskt rätt bra. Sångare och lokal är fixad. Kyrkan är mitt magsår just nu. Vi väntar på att en säkting som känner prästen ska hjälpa oss att boka, det ska tydligen vara lättare då. Och släktingen har varit bortrest så det känns tungt att behöva vänta på besked om sånna här stora saker. Vill ha svar gärna igår! Ni vet hur det är.. Så håller tummarna att allt löser sig bra med kyrkan annars vet jag inte vad jag tar mig till.

Vi gifter oss den 24/8, inte satt något program för dagen ännu, det kommer nog lite längre fram. Klänning är jag nooog klar med. Har förälskat mig i en som jag vill visa mina tärnor och mamma så dom får godkänna. Två av tärnorna är bortresta så när dem är hemma nästa vecka ska jag nog beställa förhoppningsvis :) Jag har sammanlagt 4 tärnor, på gränsen till för många men jag kunde inte välja bort någon. :p

Hur många tärnor ska du ha? Vad har du för färgteama?
    åh vad roligt ni gifter er på min födelsedag. hade jag inte fyllt år då så hade jag också valt den dagen faktiskt. för helgerna innan i augusti så är det massa andra opassande saker men då fick det bli juli istället.

Vad har du för färgtema på ditt bröllop?
    sorry om du kanske skrivit det och jag missat det men jag har varit liiiiite off nu de senaste dagarna. :P
  • Pagnie

jag lovade ju er att se mina vigselringar. här är dom ;) lite oputsad förlovningsring och så men det får ni allt ta ;)

• kitkät

MA1, 

Haha, kan förstå att dina svärföräldrar och din fästman blev förvånade när du nämnde Bashar Yuhanon. Vi har bokat honom nu, så det är klart. Känns stort, för jag har alltid sagt att när jag gifter mig så vill jag att han ska sjunga på mitt bröllop.  
    Vad skönt för er att ni också bokat sångaren nu. Varför valde ni bort Dj?

Hur många gäster kommer ni bli, och hur många av dom gästerna blir dina? I vårt fall så har vi ca 200 personer på gästlistan, varav 70 av dom är min fästmans gäster. Så liiiiite ojämnfördelning Tungan ute 

Visst är det Olles krog ni ska hålla bröllopsfesten på? Hur långt i förväg bokade ni? När vi skulle boka festlokal i september/oktober, så var nästan alla festlokaler helt fullbokade i augusti. Och det var väl lite tur det kanske, för jag ändrade mig när alla fina höstfärger dök upp och insåg att jag hellre vill ha ett höstbröllop. Så jag hoppas verkligen att alla fina höstfärger hinner komma fram till 27 sept. Visst brukar det göra det? 

Vad ska ni ha för färgtema? Jag älskar färgen aprikos, men det är ju lite en sommarfärg. Så för att göra det lite mer höstigt, så har vi (läs: jag) valt aprikos, brunt och vitt som färgtema! Jag tror att dom färgerna blir fina ihop. En ljus färg, en mörk och en neutral! Min blombukett tänker jag ska vara en blandning av olika nyanser av aprikos/orangea samt vita blommor.

Bor ni i Stockholm/Södertälje? Får jag fråga vart du tänkt fixa hår och smink? Jag har inte bestämt mig ännu, skulle bli glad om du har tips att ge! Glad 

Ska ni gifta er i svensk eller syriansk kyrka? 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop