• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

Pagnie, förstår att du börjar bli nervös. Det e ju snart allt händer för din del! Jag börjar oxå bli lite smånervös. Saken e den att det har tagit lite tid för mig att inse och smälta det faktum att det är 2013 nu. Först gick det upp för mig att vi tar examen i år o sen att vi gifter oss i år... och det var inte förrän efter att jag skrev till dig att vi ska börja försöka i sep el okt som jag insåg att det är ju oxå i år!!! Yikes! Får fjärilar i magen när jag tänker på det! Glad

• kitkät

Haha, ska vi ha mamma-träffar sen? :) Ni kommer säkert hinna få tre, fyra, fem barn innan jag ens börjat fundera på att skaffa det första barnet. 

Jag börjar också bli nervös, även fast det är över 8 månader kvar till vårt bröllop. Men jag börjar också känna att jag måste sätta igång ordentligt med planeringen. Jag har ännu ingen klänning och andra tillbehör, ingen tårta är bestämd, kameramannen har vi ännu inte träffat och diskuterat med, inbjudningskorten är inte beställda, florist har jag inte ens funderat på (hur vet man vilken florist man ska till?), brudtärneklänningar måste införskaffas, hår- och makeup måste bokas, såpbubblor och andra pysselgrejer måste ordnas, festprogram måste vi pyssla med och beställa, jävlar.. det är mycket som ännu inte är klart! Detta är bara vad jag kommer ihåg just nu. Det är säkert MASSOR som jag inte tänkt på ännu. Vilken tur att jag har över 8 månader kvar!

Ikväll ska vi ringa till Djn. Det har inte blivit av ännu. Vi har ju preliminärbokat honom, men nu ska vi bekräfta bokningen så det är klart.

Jag måste ringa till Klippotek1 i SKHLM och fråga lite, funderar faktiskt på att boka tid för bruduppsättningen hos dom. Makeup-store ligger ju också där, så det blir smidigt. Och Klippotek1 verkar riktigt grymma... 
    Det finns ju en makeup-artist och hårstylist som jag kontaktade förut i Sundbyberg, hon kan komma hem till en på bröllopsdagen om man vill. Hon verkar jätte duktig, men jag blir lite orolig för i hennes portfolio så är brudarna väldigt naturligt sminkade, det syns knappt att dom är sminkade. Och det är inte riktigt vad jag vill ha, så även om det vore smidigt att boka någon som kan komma hem till en, så tror jag att jag kör på det säkra före det osäkra faktiskt. Dessutom ligger inte SKHLM långt ifrån där mina föräldrar bor (där jag kommer vara på bröllopsdagen), så det är inga problem att ta sig dit egentligen. Men visst vore det bekvämast med någon som kan komma hem till en!

Hur går det för er då, brudar? Med bröllopsplaneringen alltså, inte barnalstrandet!  

• goli

Kitkät, floristen som samarbetar med Danny är Sakos blommor o ligger i Södertälje. Vet inte om de har ngn hemsida men de har en fb-sida iaf där du kan titta på deras dekorationer med blommor osv. Danny e oftast väldigt noga med detaljer o det e i princip bara Sakos han samarbetar med, så bra tycker han att de är.

Men du kanske oxå kan kontakta Panorama o fråga vilka de brukar anlita för blommor? Var förresten inte blommor med i paketet som ni fick?

Ja, i februari kommer min fästman upp till sthlm och då ska vi fixa bil bl a. Sen har jag mailat Danny oxå för att se om vi kan passa på att fixa blommor, tårta, diskutera lite färgteman och även försöka träffa kocken och bestämma buffé-menyn. 20 rätter ska vi välja ut! Den biten ser jag mest fram emot, tjockis som jag e! Sen ska jag då även kolla in Fadi Och Hannas salong, men allt det får bli i februari. Haha, ska försöka hinna tentaplugga oxå, förresten! Skrattande

Men Kitkät, jag börjar bli nervös över din klänning alltså! Om det blir så att du ska beställa från Kina så får du nog ta tag i det snart, alltid bäst att ha extra tid om du skulle vilja göra förändringar! Ser fram emot att se vilken klänning du väljer, om det blir en som du tänkt dig eller ngt helt annat!!!

• Pagnie
    goli skrev 2013-01-10 12:19:22 följande:
    Pagnie, förstår att du börjar bli nervös. Det e ju snart allt händer för din del! Jag börjar oxå bli lite smånervös. Saken e den att det har tagit lite tid för mig att inse och smälta det faktum att det är 2013 nu. Först gick det upp för mig att vi tar examen i år o sen att vi gifter oss i år... och det var inte förrän efter att jag skrev till dig att vi ska börja försöka i sep el okt som jag insåg att det är ju oxå i år!!! Yikes! Får fjärilar i magen när jag tänker på det! Glad
    exakt det jag menar. det är helt galet. giftemål och barnverkstad på samma år. inte illa. med mannen i ens liv också.
    jag är sjukt nervös men jag vill börjar försöka nu ju. men som sagt det går ju inte riktigt. och jag vill inte ha decemberbarn. helst vår. helst april typ. men man får ta det man får i och för sig.
    men nu skulle jag lätt kunna snabbspola till april faktiskt. eller juni ännu hellre.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-01-10 14:29:22 följande:
    Haha, ska vi ha mamma-träffar sen? :) Ni kommer säkert hinna få tre, fyra, fem barn innan jag ens börjat fundera på att skaffa det första barnet.

Hur går det för er då, brudar? Med bröllopsplaneringen alltså, inte barnalstrandet!  
    haha okej så många ska vi nog inte ta så nu får du ta det lite lugnt ;) haha.
    ja lätt att vi ska ha. en gång i veckan minst. ;) som sagt jag har ju inte så långt till örebro och goli kommer ju bo här någonstans också.

det står rätt still nu men fan jag blev pepp på att beställa lite saker. ;) måste kolla ebay nu när vi flyttat då jag faktiskt får beställa lite.
  • kitkät

Goli, 
    Jo, det ingår blombukett till både mig & mina tärnor i paketet på Panorama, men jag valde bort det.
    Jag gick in på Sakos fb-sida nu och kikade... Det är nog dom som Panorama också samarbetar med. Dom är säkert duktiga och det är nog dom som sköter dekorationen av Panorama på bröllop, men jag vågar inte överlämna just brud- och tärnbuketterna till dom. Jag vill hellre gå till en svensk florist. Nu kanske jag är fördomsfull, men jag är själv syrian så det är inget rasistisk. Men jag går hellre till en svensk än en invandrare. Av någon anledning så litar jag mer på att en svensk kan förstå mina önskemål, invandrare har en tendens att överdriva allt med krimskrams och glitter! 
    Min väninna gifte sig på Panorama (det var en annan ägare då) för några år sedan och valde att beställa blombuketten från deras samarbetspartner, och hon blev jätte besviken! Så jag vågar faktiskt inte. 

Har ni inte fixat bil ännu? Men ska ni redan träffa Danny och bestämma maten etc? Vi kommer nog inte göra det förrän minst tre månader innan bröllopet. Är det inte för tidigt att göra det redan nu? Men förstår att det kan vara rätt skönt att få det gjort...

Haha, bli inte nervös över min klänning. Då kanske jag blir nervös. Jag känner att det är lugnt. Det är över 8 månader kvar och jag vet precis hur jag vill att klänningen ska se ut! Om jag inte hittar den så ska jag sy upp den och det kan inte ta 8 månader, max 3 kanske? Så det är luuuuuuuuuuugnt! :) 

Nu har vi också bekräftat bokningen med Djn. Så det känns skönt. Han verkade jätte trevlig på telefon och tillmötesgående. Vi berättade att vi även ska ha ett live-band som ska spela syriansk musik, så han frågade hur stor andel av bröllopsgästerna som är svenskar resp. syrianer och om vi vill att även han ska spela arabisk/syriansk musik. Men det vill vi ju inte, vi anlitar han just för att han ska spela allt annat än syriansk musik haha. Vi bestämde att vi ska träffas några månader innan bröllopet och prata om spelschema, vilken musik vi vill att han ska spela etc. Så det känns tryggt. 
    Det första jag gjorde när vi hade lagt på telefon (min fästman skötte samtalet), så tog jag fram "Check-listan" och bockade av "Boka festens underhållning". Jippi :) 

• goli

Pagnie, din e-bay junkie!!! hahaha! varje gång det står still o du blir otålig tar du till e-bay! Ja, passa på nu för när dina 5 ungar kommer du inte ha ngn tid!

Glömde berätta för er att vi vart så otåliga o har redan delat ut inbjudningskort till några av våra vänner här, hahaha! svårt att veta vad man ska göra av korten när de ligger framför näsa på en, liksom. O korten blev riktigt fina, så otroligt nöjda!

• kitkät

Pagnie, 
    Haha du och din jävla ebay. Vad ska du beställa nu då? Har du beställt paraplyt ännu? Jag vill också beställa det paraplyt... Men vill veta först om det är vattentätt eller inte, vill ju inte ha ett ihåligt paraply.  Kan inte du berätta när du fått hem det? 

För mig står det också rätt still, men om du läser i mitt inlägg ovan, sista stycket så ser du att vi idag har bekräftat bokningen med Djn. Så NÅNTING går framåt ändå... 

• kitkät

Vad kul! Nu är alla tre inne på BT, för första gången på superlänge ju. Jag som precis tänkte sätta igång ett avsnitt av Greys anatomy. Nu är jag på säsong 3, avsnitt 10. 

Har ni fått hem inbjudningskorten, goli? Nu blir jag nyfiken, kan inte du lägga upp bild på ett inbjudningskort, så vi får se hur dom ser ut? Har ni skrivit på svenska eller på persiska? Vad exakt har ni skrivit i inbjudningskorten? Det tycker jag är jättesvårt... Att veta vad man ska skriva exakt. 

• goli

Kitkät, förstår att du e osäker iom att din vännina haft dålig erfarenhet av blommor från invandrare. Men kolla upp det själv så att du får en egen personlig erfarenhet. o sen beror det väl på vilken florist det är. Själv tycker jag att det verkligen kan variera. Så vi kommer att ge Sakos en chans och om jag inte gillar det jag ser så kommer jag fixa min brudbukett från ngt annat ställe. Får nog måste man väl få chansen att välja blommorna själv? Eller har jag missat något?

Jo, det e ju tidigt att fixa allt det där men vi har en ganska klar bild av vad vi vill ha för mat. Dessutom är det väldigt osäkert när min fästman kan komma till Sthlm igen o då vill vi passa på att fixa det mesta medan vi kan. Sedan om vi ändrar oss om ngt kommer det nog vara smådetaljer så det kan man nog alltid bara meddela kocken.

När det gäller bil så tänkte vi hyra en vanlig bil, dvs ingen limo eller veteranbil. O det ska vi passa på o göra tillsammans oxå nu. får se vad det blir för ngt. O så ska vi gå runt till lite olika resebyråer o samla på oss en massa info om resmål o hotell osv. sen ska vi kolla upp alla priser på nätet oxå innan vi bokar ngt.

Svar på tråden Orientaliskt bröllop