• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Ninjara

Lite osäker dock på hurvida lösögonfransar klarar av glädjetårar. Någon som vet?

• litenkaka

Behöver lite spar-tips! Vi har en grovbudget på 70000:- men vill ju egentligen inte alls lägga så mycket, men samtidigt vill vi ju ha det fint och ordnat. Bröllopstårta...vill jag ju gärna ha men flera tusen för en tårta?! Kan man skippa tårta eller måste man ha det? Baka själv? Har en kusin som är konditor jag kan låna ställning av. Jag är dock inget ess i köket alls...

Och hur dekorerar ni? Vi ska vara i en hembygdsgård så vill försöka få det så mysigt som möjligt men ändå elegant...

• litenkaka

Btw, har ni en TGR-butik i närheten köpte vi våra placeringskort där: en liten träklädnypa med en liten träbricka med "tavelfärg" på :) kommer skriva namnen med vit penna... 6st för 10:-

• Ninjara

Om man inte vill ha bröllopstårta så kan man ju alltid göra mini cupcakes och ställa på fina fat, eller köpa/baka lite olika och ha ett dessertbord. På kakburken.se finns en mängd olika superfina formar. Inte så svårt att göra cupcakes eller liknande i motsvarighet till hur mycket tid det kan ta att göra en bröllopstårta. Jag rekommenderar inte att man gör en bröllopstårta själv. Köp eller låt någon annan göra. Man kan ju alltid beställa vita princesstårtor och sedan lägga riktiga rosor eller violer på. Supersnyggt och ätbart.

Vi sparar in på allt som vi tänker att det ändå hamnar i papperskorgen. Sedan kan det vara en idé att gå på stan ofta eller kolla rea på internet. Då kan man hitta riktiga klipp till allt som hör till dekorering och pyssel. Har köpt en massa smycken och hårspännen som har varit på mellandagsrean. 

Våra give aways kommer att bli en liten pralinask med 3 olika sorters praliner i. Pralinerna gör jag själv och har man lite sprit i fyllningen så håller dom ett bra tag så man kan göra dem lite innan. Askarna hittade jag på internet på rea, samma med cellofanpåsar jag tänkte ha riset i.

Inbjudningskorten stoppade vi i vita askar som vi fick en hel soppåse av från min väns jobb. Deras företag har haft glödlampor i dem. Sedan pysslade vi ihop själva inbjudningskorten i röd kartong, tårtpapper som vi köpt via Panduro och sedan tryckt på med guldfärg, röda sidenband och själva texten skrev vi ut från datorn. Allt som allt så har vi betalat kanske 600-700 för allt pysselmaterial (inbjudningskort, festprogram, bordsplaceringstavla) och dekorationer till bröllopet.

Så här blev inbjudningarna:

• Sofia2015
    tesselessan skrev 2015-01-25 18:14:08 följande:

Vad ska ni ge era gäster som gåvor, om ni ska det? Hur mycket kommer de att kosta?

Vi ska troligen göra marmelad och pynta burkarna lite fint. Det kostar väl inga jättesummor att göra, även om min marmelad har en vansinnig mängd ingredienser. =P Vill i alla fall ha något hemmagjort, tvål var ett annat alternativ, eller hemmagjorda ljus.
  • litenkaka

Inget alls :) de får en jäkla bra fest förhoppningsvis och en trevlig stund

tesselessan skrev 2015-01-25 18:14:08 följande:

Vad ska ni ge era gäster som gåvor, om ni ska det? Hur mycket kommer de att kosta?

• crs
    Sofia2015 skrev 2015-01-25 21:28:31 följande:
    Vi ska troligen göra marmelad och pynta burkarna lite fint. Det kostar väl inga jättesummor att göra, även om min marmelad har en vansinnig mängd ingredienser. =P Vill i alla fall ha något hemmagjort, tvål var ett annat alternativ, eller hemmagjorda ljus.
    Åh, vilken mysig grej att göra! Marmelad är ju en toppenidé :) 

Jag har nu tillslut hittat vem jag vill ska göra min ring! Efter massa mailande med de som gjorde de där fina så kom jag fram till att jag inte gillar dem. De har fina ringar, men de kändes inte tillräckligt proffsiga för att jag ska vilja köpa från dem. Istället hittade jag en tjej i Finland som gör sjuuuuukt fina ringar, som jag nu frågat om hon vill göra våra ringar. Hon verkar supertrevligt och inte alls lika stelt business som de andra. Och som att hon lägger mycket mer hantverk och passion bakom sina smycken, istället för de andras löpande bandet-mentalitet. 
    Känns också bättre att köpa från någon som är fysiskt närmre. Jag är inte den som brukar dra mig för att beställa grejer från andra sidan jorden, så jag blev lite förvånad över den känslan, men jag antar att det är för att ringen känns som en väldigt viktig grej. 
  • Nightrod
    crs skrev 2015-01-26 07:21:50 följande:

Jag har nu tillslut hittat vem jag vill ska göra min ring! Efter massa mailande med de som gjorde de där fina så kom jag fram till att jag inte gillar dem. De har fina ringar, men de kändes inte tillräckligt proffsiga för att jag ska vilja köpa från dem. Istället hittade jag en tjej i Finland som gör sjuuuuukt fina ringar, som jag nu frågat om hon vill göra våra ringar. Hon verkar supertrevligt och inte alls lika stelt business som de andra. Och som att hon lägger mycket mer hantverk och passion bakom sina smycken, istället för de andras löpande bandet-mentalitet. 
    Känns också bättre att köpa från någon som är fysiskt närmre. Jag är inte den som brukar dra mig för att beställa grejer från andra sidan jorden, så jag blev lite förvånad över den känslan, men jag antar att det är för att ringen känns som en väldigt viktig grej. 
    Kul :)

vi skulle beställa våra ringar från norge, men så hade min fader en kontakt via jobbet som var guldsmed, så vi har frågat honom, och då använder han det guld vi ger honom så vi kommer smälta ner massa arveguld (vigselringar osv osv) och göra våra ringar av det guldet, Då kommer guldet i ringarna att ha en bakgrund det med :)
    Live free, ride free
  • Sofia2015
    crs skrev 2015-01-26 07:21:50 följande:

Jaa, jag tror det kan bli bra! Vi fick honung från familjens egen biodling när vi var på ett bröllop i vintras, det var väldigt uppskattat! Har använt den till frukost bra länge nu. =)

Jag är så kluven vad det gäller ring... har ju en solitär förlovningsring och vill gärna ha något som passar med den. Men jag tycker att de svängda ringarna är så fula... men jag vill heller absolut inte ha nån glipa mellan. Man är ju omöjligt lagd av naturen. =P Det jag har funderar på är om det går att platta till den helt en bit, så den går under förlovningsringen, men då kanske den blir klen? Jag vet inte... Livets vedermödor alltså!
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!