• Juliette

"Har någon av er gått ner i vikt SNABBT" , flyttad:-)

Hej!
    Jag har skrivit min tråd i skönhet & hår, visste inte att det fanns ett speciellt forum för hälsa / bantning då.
    Min tråd heter "Har någon av er gått ner i vikt SNABBT?" Men nu börjar jag den här eftersom flera kan hitta den och dela med sig av sina viktnedgångar osv. För nu ska jag börja gå ner i vikt, inte imorgon eller nästa vecka, utan NU ska jag börja

• Svar på tråden "Har någon av er gått ner i vikt SNABBT" , flyttad:-)
  • Juliette

Jag är så motiverad idag så jag måste skriva av mej lite om det!

Igår funderade jag mycket på mitt liv, och känner att jag ABSOLUT ska kämpa med viktnedgången, det behöver inte bli till maj- utan istället kan jag ha ett delmål till maj. Spela roll om det tar ett par år att gå ner, huvudsaken är at man gör det.

Dom senaste 4 åren har jag gått upp ca fem kilo om året ungefär...det låter inte mycket, men tillslut blir det JÄTTE mkt.

Jag vill gå ner för min skull, för min dotters skull. Jag tror att om jag går ner i vikt så kommer jag att våga vara den jag är, för nu känns det som att min övervikt skärmar av min personligehet- jag vågar inte vara lika öppen som jag var förr när jag var normalviktig.

I flera år har jag velat gått ner i vikt, gått med i vv, cambridgekuren, atkins mm, men sen har jag gett upp för att motivationen har spruckit och så har jag tänkt att "nästa måndag ska jag börja igen" och så har jag tänkt i flera år nu. Det har varit många måndagar sen jag tänkte så först, men jag har då inte gått ner nått- utan gått upp!. Vill man gå ner så ska man börja på en gång, inte vänta tills nån speciell dag eller tänka att tills jul eller midsommar måste jag gå ner 20 kg. Visst kan man se det som peppning men det viktigaste är trots allt att det går neråt. Att man äter rätt och rör sig mycket.

Idag har jag varit ute o gått samt tränat aerobic och det känns jätte bra! Nu ska jag ALDRIG ge upp, visst kan jag unna mej nånting nångång, men helst inte de heller. För när jag "fuskar" fallar jag oftast för tanken att "nu när jag redan har fuskat kan jag lika gärna äta det här också och börja om från början imorron- eller på måndag"

Jag hoppas att ni alla som verkligen vill gå ner i vikt börjar NU, inte imorgon eller nästa vecka, utan NU Om ni nu verkligen vill gå ner i vikt alltså.

Vissa dagar känns det som att jag alltid kommer att se ut såhär, som om jag inte kan gå ner i vikt och bli nöjd med mej själv. Men alla kan gå ner om man verkligen vill, det tar bara lite olika lång tid o så. Jag brukar alltid tappa motivationen efter nån vecka, men nu VÄGRAR jag tappa motivationen, även om jag blir ledsen eller arg eller deppad.
    Jag blir ju inte direkt gladare av att sätta mej och vräka i mej chips,dipp och dricka. Jo kanske för stunden, men sen då?

Nu får det vara nog helt enkelt, jag kommer att skriva mina viktresultat varje söndag. Om det är några flera som vill hänga på med att dela med sig om hur mycket man går ner och hur man känner sig så är ni hjärtligt välkommen att skriva här! Jag har blivit väldigt peppad av en massa snälla här inne på bt. Tack!

• Juliette

(mitt senaste inlägg i förra tråden)

• lelise77

Juliette:

va skönt att höra att du är så motiverad just nu!!
    Precis så känner jag också just nu, jag vet att jag kommer att klara det...det kanske kommer att ta lång tid med jag VET att jag kommer att bli smal!
    Jag har varit ute och gått flera dagar innan frukost och vilken härlig kick det ger!!
    I morgon ska jag äntligen få väga mig igen och jag tycker för en gångs skull att det ska bli roligt att stå på vågen!

• Juliette

lelise: Va bra! Det får ta så lång tid det tar, men jag kommer att kämpa hårt tills den dag jag når min målvikt. Jag har även vissa delmål, så att det inte ska kännas så tungt på en gång. Jag brukar också gå ut och gå innan frukost, det värsta är att jag ibland inte hinner äta nått före lunch pga det. Och det är väll inte så bra.
    Berätta gärna imorron hur det gick med vägningen, det här kommer vi att klara!
    Jag skulle vilja veta hur lite man kan äta utan att kroppen ställer in sig på svält, vill inte förlora mina muskler. Men vissa påstår att om man tränar när man bantar så innser kroppen att man behöver musklerna och gör av med fetter istället. Vet du hur det är?

Eller nån annan som vet?

• lelise77

Juliette:
    Om man äter mindre än 1300 kalorier på en dag så ställer kroppen tydligen in sig på svält...

• Richita

Har testat allting!!!

Fettsugit hela kroppen kan väl vara ALLT? eller hur?

Nu har jag tagit BANTNINGTABLETTERNA REDUCTIL på 15 mg. OCH DEM ÄR BÄST!!!
    Tar ner suget, känner mig mätt hela dagen och har ätit det man ska,aldrig svälter.

Jag rekommenderar dem verkligen, har 3 kompisar som tar dem och vi 4 har gått mycket ner i vikt.

• Ellte

Nu är väl ett Reductil inget man lagligt kan få tag på "bara sådär"... Dock ska det vara ett bra läkemedel för väldigt kraftig övervikt. Det får endast tas i samråd med läkare och under samtidig annan behandling... Det är roligt att du är nöjd "Richita" men jag tycker inte att det är lämpligt att rekommendera ett receptbelagt läkemedel som man själv fått på annan väg... Sorry för mitt moraltantiga inlägg men jag är allergisk mot felaktig användning av mediciner eftersom det främjar den olagliga handeln med sådana! //Linda

• Ellte

Juliette: Det vanligaste felet vi svenskar gör är att vi äter för sällan! Detta gör dels att vi äter för mycket och fel saker när vi väl är hungriga... Har man inte ätit på massor av timmar är det lätt att slänga i sig nåt snabbt, som ger energi snabbt eftersom det är det kroppen skriker efter. Nackdelen med detta är att fettinlagringen i kroppen ökar... Det bästa är alltså att äta 5-6ggr per dag och då äta "långsamma kolhydrater". Alldeles för många svenskar hoppar över frukosten och detta har till stor del lett till vår stora övervikt i Sverige idag...

Jag äter själv inte frukost hemma utan går till jobbet först men ser alltid till att ha med mig mat eller att ha mat på jobbet så att jag kan äta frukost direkt när jag kommer dit. Äter sedan ett mellanmål innan lunch, sedan lunch, sedan 1-2 mellanmål och slutligen middag ;) Massa ätande blir det...men det funkar och det är bra för kroppen i längden :)

"Trickset" med att gå ner i vikt är ju att förbruka mer energi än man får i sig UTAN att sätta kroppen på svält... Bli medlem i viktklubben eller netdoktors liknande sajt på nätet så får du koll på kalorierna. Eller bli kund hos t.ex ITrim som hjälper dig att både gå ner i vikt snabbt OCH komma igång med träningen OCH lära dig mer om hur kroppen och hjärnan funkar i förhållande till mat och motion. Lycka till!

//Linda, 19 kilo lättare sedan september :)

• lelise77

Juliette:
    Det var faktikst en fröjd att väga sig i dag...hel 2 kg har jag tappat sedan förra veckan och jag är sååå stolt!!
    Jag har varit ute och gått 1 timme i dag också...det var jätteskönt och jag känner mig såå duktig!
    Hur går det för dig?

• Juliette

lelise: GRATTIS Bra gjort!
    När jag var och handlade idag fick jag ett stort sug efetr choklad eftersom jag var hungrig, men jag tänkte att NU ska jag gå ner i vikt och köpte en frukt istället och åt. Så motivationen är fortfarande på topp
    Däremot är jag rädd att min kropp ställer in sig på svält, för jag hinner inte äta frukost på morron och eftersom jag går i skola så blir det lunch ganska sent, och sen blir det middag till fem ungefär. Men jag ska börja att ta med frukt åtminstone.
    Hur räknar viktklubben på frukt? Med vv så räknas vissa frukter som nån enstaka points och vissa inget alls. Men viktklubben kanske inte har något sånt räknesätt?

Ellte: Jo jag vet hur man ska äta rätt egentligen, men det är svårt att hålla sig till det. Tror jag äter för lite och sällan Men jag ska som sagt börja att ta med frukt iallafall.

Svar på tråden "Har någon av er gått ner i vikt SNABBT" , flyttad:-)