• Lisa1982

Raka sig i underlivet

Är det någon som vet om det är vanligt att raka sig i underlivet inför bröllopsnatten. Pratade med kompis och hon säger att bland dagens tonåringar rakar sig nästan alla (?) och att en stor del av de yngre kvinnor som ska gifta sig gör detta i någon utsträckning (alltså mer än det vanliga "trimma bikinlinjen")inför bröllopsnatten.

Hade inte haft en tanke på detta men det kanske är något jag ska fundera på?

• Svar på tråden Raka sig i underlivet
  • Plastgroda

Vem har pratat om Gud? Vad som är perfekt beror väl på vad man vill ha?

En Corvette är perfekt om du vill impa, men inte svänga.
    En Volvo kan man krocka med älgar OCH svänga med, men knappast impa.
    En Mini är bra att tjuvköra på gångvägar med, men blir man påkörd av en cykel blir den mos
    I en buss får man plats fler, men kan nog inte köra på cykelvägar

Perfekt finns inte, men man kan, om man är så mogen och belevad som jag, låta folk göra som de behagar. Så det så.

• Plastgroda

Fattar intre ett inlägg högre upp:
    Vad gör bakterierna med håret? Krockar? Jag hoppas att andra saker skyddar mer mot hår än eventuella näshår, annars borde gamla farbröder vara friska nästan jämt, ha ha!

• Pöjk

Plastgroda, jag pratade om Gud på ett skämtsamt sätt. I själva verket tror jag på evolutionen. Faktum är att jag tycker det är lite sött att man i efterhand försöker hitta orsaker till att alla kroppsdelar är där de är. Funkar bra oftast, ibland funkar det dåligt. Blindtarm, tex.

Okej, jag är ingenjör och det var ett ingenjörskämt. Förlåt.

Jag gratulerar dig till din mognad och belevelse/belevnad/belevit.

• marian

Fast evolutionsteorin stöder väl ändå bara att vissa kroppsliga företräden faktiskt finns där av en anledning (ok, ok, blindtarmen undantaget). Evolutionen har ju rationaliserat bort en jädra massa hår på resten av kroppen. :) Som sagt, var och en får göra som de vill men jag tycker att man ska vara medveten om att det *kan* leda till problem om kvinnor renrakar sig. Med kunskap kan man ta övertänkta beslut. Och det finns ingenting som är värre än myter!

Självklart har vi hår på kroppen av anledningar. Anorektiker får exempelvis dunigt lanugohår, precis som bebisar, för att kroppen skyddar sig själv mot kyla. Går det för långt blir den behåringen kraftigare. Håret kring pung hjälper att hålla området svalt och luftigt, liksom på fuktiga kroppsområden som armhålor och kvinnans underliv och skyddar därmed mot exempelvis svampangrepp som är vanliga i varma och fuktiga områden. Blodkärlen på huvudet kan inte dra ihop sig på samma sätt som på övriga kroppen, därför släpper vi ut mycket kroppsvärme där - och under vintern hjälper det med en rejäl hårman. Kraftig ansikts- och huvudbehåring på män signalerar testosteron och fruktsamhet.

Så SJÄLVKLART har det hår vi har kvar på kroppen - som inte försvunnit genom evolutionen - sin (evolutionära och kroppsliga) funktion. There you go, pöjk. Som ingenjör borde du ta till dig vetenskapliga argument, tycker man.

• brudkronan

...jag tycker det är ganska fint när man är lite lagom hårlös där nere, men att raka gör mig galen när stubben växer tillbaka, kliar och svider och rakar jag varje dag så får jag garanterat irritationer. Jag har använt min epilator och resultatet blir super, men AAAAAAAAAJJJ!!! Det gör ju BAMSEont!!! ...och man kan ju inte precis ge upp halvvägs... Jag har aldrig provat att vaxa proffessionellt, det känns som att det skulle vara pinsamt att ligga där med benen i vädret, men jag antar att det funkar eftersom de är proffs. Så för det mesta får jag, och min pojkvän, leva med min orakade, men något nedklippta fluffpuff, även om jag (och han) föredrar lite naknare hud. Däremot gillar jag INTE när män är rakade, inte ett dugg. I övrigt anser jag att det är lika attraktivt med eller utan hår egentligen. En expojkvän älskade variationen, ibland gillade han det släta, men lika mycket gillade han den lummiga mustiga regnskogen, fulla av mysterier och dofter (hans ord, inte mina, ganska poetiskt tycker jag). SÅ killar gillar inte nödvändigtvis bara det helt släta och hårfria. Hygienmässigt tror jag, som den sjuksköterska jag är, att det säkert är bättre att lämmna underlivet ifred förutom den mest nödvändiga hygienen. Det är säkert en större risk att hålla på att raka eller annat, än att låta det vara som det är. Men som sagt, ibland är det andra behov som går före, och då tar man vissa risker, så är det med allt. Så länge ingen känner sig tvingad eller pressad så får man göra precis hur man vill, men jag tycker att BÅDA är lika OK. Jaha, det var mina två cent så att säga... om det gav nåt'... vet jag inte, jag bara svammlar, men ändå... :)

• brudkronan

...och jag stavar illa också...

• Pöjk

marian,

Självklart har evolutionen inte alls hållit jämna steg med vår sociala utveckling. Att vi ser ut som vi gör beror inte på att varje del är nödvändig eller bästa lösningen, utan det faktum att vissa genetiska defekter av någon anledning ökade antalet barnabarn.

Andelen kroppshår har säkert minskat sedan vi gick ner från träden. Det säger mig att det inte tycks vara någon förutsättning för att få många barnbarn, snarare tvärt om.

• NokGroda

Pöjk: vad har du läst för bok?

"Självklart har evolutionen inte alls hållit jämna steg med vår sociala utveckling. Att vi ser ut som vi gör beror inte på att varje del är nödvändig eller bästa lösningen, utan det faktum att vissa genetiska defekter av någon anledning ökade antalet barnabarn."

Evolution och social utveckling påverkas enbart av varandra i de fall där det i ett samhälle anses att något är sexigt och personer med den egenskapen får ha sex oftare och får fler barn. Svårt att applicera på vårt samhälle där alla som vill faktiskt får barn.

med mera. men fel forum.

• Pöjk

Här känner man sig inte välkommen direkt.

NokGroda, spotta ur citronen och tänk till.

I hur många generationer har det varit så att alla som vill ha barn får det och att barnen får lika många barn och så vidare, och hur mycket tror du att människan har evolverat under den korta tiden?

Som du säger har den sociala utvecklingen lämnat evolutionen långt efter sig. Vilket var vad jag sa också. Därför är vår kropp inte evolutionärt anpassad till vårt samhälle.

• NokGroda

Pöjk: och i hur många generationer har vi rakat oss?

Svar på tråden Raka sig i underlivet