• Liza77

~~Min viktdagbok~~ 86,2 kg - 64 kg

Lägger ut min viktdagbok för att både få stöd & press på mig!
    Vill väga 64 kg på min 29-års dag 21/3 -06!

Metod: Äter enligt VV, dvs 21 points/dag
    Motion: Minst 45 min promenad/dag
    Mål: 64 kg

Startvikt: 86,2 kg
    Vikt just nu: 81,9 kg
    Viktnedgång: -4,3 kg

~~Viktdagbok~~

Vecka 38: STARTVikt: 86,2 kg
    Vecka 39: -1,0 Vikt: 85,2 kg

Vecka 40: -0,6 Vikt: 84,6 kg
    Vecka 41: Ingen vägning = mens

Vecka 42: -1,8 Vikt: 82,8 kg
    Vecka 43: -0,9 Vikt: 81,9 kg
    Vecka 44: Ingen vägning = stängt på VV
    Vecka 45: Ingen vägning = stängt på VV
    Vecka 46:
    Vecka 47:
    Vecka 48:
    Vecka 49:
    Vecka 50:
    Vecka 51:
    Vecka 52:
    Vecka 1:
    Vecka 2:
    Vecka 3:
    Vecka 4:
    Vecka 5:
    Vecka 6:
    Vecka 7:
    Vecka 8:
    Vecka 9:
    Vecka 10:
    Vecka 11:

• Svar på tråden ~~Min viktdagbok~~ 86,2 kg - 64 kg
  • Ann-ie

Imorgon fortsätter jag med strikt kombikur à la Cambridgekuren och Atkins. Har haft julen och nyårshelgen på mig att förbereda mig mentalt, vilket jag gjort. Men har samtidigt varit lite försiktig med att gå ut för hårt på det här.. Vill inte ha för höga krav på mig som jag står ut med. Tanken är bara att jag inte ska ge mig. Jag ska försöka varje dag tills det sitter i ryggmärgen.

Jag önskar det fanns typ Atkins-möten likt det VV har. Tyckte det var det bästa med VV: att träffa andra viktväktare, motiveras, inspireras och ha lite press på sig. Visst skulle jag kunna fortsätta att gå på VV-möten, men vad är vitsen när jag inte räknar points eller går efter deras koncept. Nåja, får väl göra mina måndagsvägningar till en liten motivations-ceremoni för mig själv..

Hur gick nyårsfirandet för er????

• LizaGBG

GOTT NYTT ÅR vännen!!!
    Anni-ie, jag förstår precis vad du menar när du skriver "Jag känner mig, helt ärligt, som 25. Att JAG blir 30 känns inte som jag! Och jag tror faktiskt att det beror på att jag "förlorat" 5 år av mina år pga min övervikt.."
    Så kännner jag oxå! Vad skönt att ha dig att "prata" med här i bland. Helt utan krav på att vi måste skriva varje dag. Det var du som föreslog att vi skulle göra så *klokt*
    Sorligt, jag vet, men vi vill ju båda göra något åt det eller hur?
    Tyvärr tror nog många i min omgivning (inkl min sambo) att det är "ännu en bantning" som kommer resultera i ett sannolikt frossande om några månader & göra mig FETARE på lång sikt.
    Oj, vad jobbigt att man berättat om varje bantnigskur. Jag känner mig liksom så misslyckad och dömd att vara tjock hela livet då

Det är nog som en del hävdar, man måste jobba _inifrån_ för att bli smal. JAG har en hel del att ta itu med som hänger över mig & som gör att jag tröstäter periodvis.
    Min jobbiga situation med min lillasyster t.ex. Låååång historia...
    Hon föreslog att vi skulle gå till ngn och prata närhon kommit hem till Sverige igen. "Varför" frågade jag...
    "Det finns saker jag vill säga dig, fást under ordnade former". Det gjorde mig LIVRÄDD... Å "räddningen" blev kladdkaka !!!

Jag vill vara stark och säga "i morgon börjar jag mitt nya liv" - men jag kan INTE det just nu!
    Samtidigt som jag mår jättedåligt över min övervikt.
    Vilket dilemmma.

• charlie06

Känner också igen mig i det ni skriver. Känner att jag inte riktigt är mig själv när jag är så här tjock. Tycker inte om att gå ut och ha
    kul eftersom alla kläder känns för små. Så då väljer jag hellre att stanna hemma. Men måste säga att det redan känns bättre, bara för att jag har bestämt mig att göra något åt min vikt.
    Har haft en supertrevlig helg, med god mat men normalt ätande och bra val hela tiden, känns skönt. Och när jag nu sitter här och funderar så tror jag inte att jag ska gå till VV mötena utan sköta det själv. Anledningen är att jag blir stressad av vägningarna. Känner att jag slarvar med maten den dagen som jag ska väga mig och dricker för lite vatten etc. och det funkar ju inte i längden... Ja, jag vet inte, men just nu ska jag inte gå på mötena iaf, kanske känner att jag vill det om ett tag, vem vet?

Däremot ska jag köpa ett träningskort idag och det känns så bra!!

Ställde mig föresten på den där vågen jag fick... hmm 86,5kg blev invägningsvikten några dagar innan nyår.
    ha det bäst//charlie

• LizaGBG

Visst är det skönt att veta att det finns fler som känner sig sådär "skygga" eller vad man skall kalla det pga sin vikt. Jag vet _verkligen_ vad du pratar om... Beskrev tidigare i tråden hur jag undvikit stranden & att visa mig lättklädd HELA sommaren. Snacka om att missa en hel årstid...!
    Jag vill precis som Anni-ie skriver några inlägg tidigare; inte gåmiste om mer tid nu pga min vikt/storlek. Jag känner liksom att jag missat såååå mkt pga att jag helt enkelt skämts för att visa mig i min "nya kropp" ! Missade roliga fester, bjudningar & t.om bröllop ! Dax att göra nått åt vikten för gott med andra ord!!!!

I dag har jag iallafall _börjat_ med VV lite smått. Skrivit i min checkkalender... Jättebra att köpa en sådan om man inte vill/kan gå på VV-möten varje vecka.
    Charlie06>> Jag håller med dig om att det är stressande med vägingen. Jag äter och dricker heller inte "normalt" VV-dagen. Inget bra alls ju... Skall nog gå varannan vecka i stället. Jag gillar guldstjärnor alldeles för mkt för att låta bli mötena alls, hihi!
    Och jag hoppas på en hel del sådana framöver !

Mår MKT bättre i dag & kan se FRAMÅT!
    Sommaren 2006 - här kommer jag!!!!

• charlie06

Hej!
    LizaGBG, jag håller med om att guldstjärnorna är lockande!Hur har det gått för dig?

Själv räknar jag fortfarande inte points, men jag kämpar på utan dem...:) Och det har gått bra! Vill bara komma igång ordentligt med motionerandet också. Har dock gått ner 2,5kg! Känns inte så himla mkt men tänker man i smörpaket så blir det ju genast mer!

Startvikt: 86,5 kg
    Vikt v.2: 84 kg
    Viktnedgång: -2,5kg
    Mål: 65kg?

• LizaGBG

Hej själv "Charlie06"!
    Vad duktig du är... 2,5 kg är ju tokbra ju! I den takten kommer du väga 65 kg snart !
    Det är dit ner jag vill oxå - vägde det för ett par år sedan... *saknar*
    När jag började med VV i vintras vägde jag in mig på 86,2 kg.

Jag har däremot haft en super-onyttig helg med pizza, godis & ingen motion... Bläää!
    Men i dag så storhandlade vi så nu är skafferiet fyllt med nyttigheter igen!
    Till lunch i dag så gjorde jag VV-pastasås (skogssvamp) och hade i rökt skinka, broccoli & coktailtomater. Till det hade jag fullkronspasta - jättegott! Har du provat VV-såserna?
    Carbonara-såsen rekommederar jag _verkligen_!

Jag vägde mig i morse... Tyvärr! Vågen visade nämligen 81 kg. Deppigt värre då jag vägde 78,9 kg innan jul! Men det är bara att ta nya tag!
    Tråkigt att få ett + i VV-häftet, men nu skall jag gå ner!!! Satsar på 0,5-1 kg/vecka. Du då?

Nu ska jag laga middag... Det blir ett nytt recept ur VV-kokboken, köttfärspaj med ajvar relish & champinjoner i... Vad ska du äta ikväll? Vore kul att byta recept eller iaf få ny matinspiration...

• charlie06

Hej igen!
    Har inte testat VVs pastasåser, har faktiskt inte ens sett att det finns några. Men det ska kollas upp. Låter gott med köttfärspaj! Du får återkomma med omdöme... Själv har jag gjort en vegetarisk lasagne som ska ätas till lunch imorgon. Innehållande bl.a. keso och spenat, hittade receptet i Topphälsa. Annars är jag lite lat med att laga mat, men försöker verkligen skärpa mig.

Kan tipsa om ett kanongott bröd som finns på arla.se (eller kanske ica.se) och heter hurtbulle, himla gott med russin, hasselnötter och linfrön bl.a. Vet inte hur många points det är däremot....

• LizaGBG

Mmmmm... Brödet du tipsade om låter jättesmarrigt! Jag kan räkna ut points på det om du vill?! Har du bakat det själv??
    Ska strax kolla länkarna du la in...
    Och pajen jag lagade blev tokgod & var jättelätt & gick snabbt att göra! Jag är heller inte så bra på att laga mat varje dag... Har ju blivit en hel del hämtmat som sagt - men det är slut nu! Här ska lagas nyttig mat !!!

Hur många points äter du varje dag?
    Jag har precis ätit kvällsmat, fiberhavregrynsgröt med banan och kanel & lite linfrö... Hela fyra (!) points då den görs på mjölk - så nu har jag ätit upp mina points för i dag! Mätt & glad !

Vi hörs! Kram & go´ natt!
    //Liza

• LizaGBG

Dag 2 sedan jag "omstartade" VV! Känns jättebra - och jag är mkt piggare än vad jag varit sedan jag började slarva i julas...
    Visst blir man väl piggare av att äta mkt grönsaker & frukt och allmänt nyttig mat?
    Är det samma för er?? *nyfiken*

Nytt år... och nya viktmål:
    Startvikt: 86,2 ton
    Vikt just nu: 80,5 kg

Delmål 1: 82 kg --> Uppnått den 27/10
    Delmål 2: 78 kg
    Delmål 3: 74 kg
    Delmål 4: 70 kg
    Delmål 5: 66 kg

• charlie06

Hej!
    Jag räknar inga points för tillfället, försöker bara käka nyttigt. Tänkte att göra det tills viktminskningen börjar stanna upp då får jag väl ha lite bättre koll på mina points. Vill du lägga in receptet på pajen, låter så gott ju!

Jag bakar brödet själv och det är superenkelt. Har du hittat receptet?Annars kan jag lägga ut det.

Va bra med delmål, ska fundera ut några själv...
    kram charlie

Svar på tråden ~~Min viktdagbok~~ 86,2 kg - 64 kg