• Svar på tråden Bilder från vårt bröllop
  • Lapinette

Håller med Laban - Gemma vi tröttnar inte det är därför vi är kvar här på tråden!

Har precis provat det röda vinet som vi troligen ska ha på middagen. Läskigt vad billigt det är i Frankrike och vad dyrt det är på vår restaurang. Åter igen kommer tanken...varför gifter vi oss inte här! Men som sagt, jag hade en dröm om Mariefred och så blir det!

Fick precis vårt första nej till bröllopet. En av mina äldsta väninnor som bor utanför San Fransisco och som inte får ihop det med barn, man och jobb. De vill så gärna komma! Trist men jag hade inte räknat med dem.

Det blir ut med kompisarna på torsdag kväll, alla som är i Stockhom är välkomna både fransmän och svenskar. Kvällen innan bröllopet så ska vi nog äta lite tårta (jag fyller år) och låta våra familjer träffa varandra för första gången! De har inte träffats tidigare och har tyvärr inget gemensamt språk men jag är absolut övertygad om att min mor och svärmor kommer att klara kommunikationen galant ändå!

• Gemma

Laban! Min frogspace-mail får jag tillgång till i morgon, ska kasta mig över den! Tihi, då är man lite halvkändis snart ;) Kul. Framför allt får folk jättegärna tro att jag är sådär jämt, mejkad, lycklig, invirad i spets och med ett champagneglas i handen. Och här sitter man i mysdress med sina glasögon och är nöjd men allt annat än glammig.

Lapinette - bra grej med Sverige: Snälla präster! Katolska präster ÄR skräckinjagande. Vår var superschysst men jag var ändå rätt spänd i kyrkan. Det BLIR inte samma sak när man vigs till gemensamt (sam)liv av någon som aldrig har... eh... ni vet. Spooky.
    Ska ni gifta er i kyrkan eller borgerligt?

Vad blir det för vin? Vill veta! En rolig grej med Kina är deras viner. De försöker se lyxiga ut och heter saker som "Great Wall cabernet sauvignon" och så "made using only the finest methods in accordance to fine, French tradition" och så smakar det i alla fall Gato Negro i tetrapack. Vi tycker att det är så kul att testa saker, en del är gott men snacksen bestående av utplattade, torkade sjöhästar låter vi bli.

Det är trist när folk inte kommer men man får glädja sig åt alla dem som faktiskt är där. Och jag är övertygad om att kommunikationen funkar trots språkförbistring. Våra föräldrar har tillbringat hela dagar i sträck ihop, ensamma, trots att de inte kan prata med varann. Tror på sätt och vis att de tycker att det är lite skönt, att bara visa bilder, äta och softa.

Kramar, G

• Lapinette

Gemma - skrattade högt när jag läste ditt inlägg igår natt. Fick dock inte svara då min blivande make muttrade ifrån sovrummet.

Vi gifter oss i Mariefreds kyrka. En jättevacker, ljus kyrka som ligger uppe på en kulle i Mariefred. Det är något som jag tycker skiljer protestantiska och katolska kyrkor åt. De katolska känns så mörka. Uhhh!

Kan tänka mig att kinesiskt vin smakar ungefär som thailändskt. Hemskt! Vi kommer att ha en Chablis till förrätten och till varmrätt och ost blir det ett vin från våra "hemtrakter", Provence. Min man frågade efter detta vin och fr o m mars kommer restaurangen att få in vin från denna producenten, dock inte samma fina årgång som vi normalt brukar dricka men den duger. I baren efter middagen blir det Penfolds.

Gemmma, man kan inte vara underbar, vacker och strålande jämnt! Men det är ju trevligt när man lyckas vara det med jämna mellanrum. Oj, tänker genast på ett kort från nyårsafton 2004. Jag är så glad, glammig och strålande. Kan säga att kortet som är taget dagen efter inte ser lika vackert ut .

• Lapinette

Gemma - såg att din klänning är till salu. Ska du verkligen sälja den? Den är så mycket du...i alla fall för oss här inne på tråden.

• Gemma

Lapinette, jag vet. Jag är tveksam. Samtidigt - en sån klänning ska användas! Känns som slöseri att ha den hängande i garderoben hos mamma och pappa (som nu). Den har ju bara fått dansa ett par timmar.
    Tänkte väl se om jag över huvud taget får några svar. Antagligen borde jag annonsera på ebay för marknaden för den typen av klänningar är betydligt större i USA och England. Men jag kan tänka mig att gå ner i pris betydligt, bara för att slippa besvär. Har du förresten erfarenhet av ebay? Själv har jag bara sålt grejer på Blocket men det tar emot att lägga ut min raring där.

Kram: G

• Lapinette

Gemma - tror att du har rätt. Din klänning har en betydligt större marknad utomlands. Jag har ingen erfarenhet av ebay eller liknande men du bör nog försöka.

Förstår känslan med att det känns trist att bara låta den hänga. Jag kan absolut tänka mig att sälja min klänning efteråt. Är inte mycket för att spara saker som inte används. Dock tror jag inte min mor blir så himla glad över det. Ska ta upp frågan efter bröllopet.

Har precis pratat med Tokyo (pappa) via Skype. Han har suttit uppe varje natt och sett Sverige ta OS-guld. Japan tog ett, men det bästa av alla ...enligt pappa!, i damernas konståkning.

• Lapinette

Förresten, skulle absolut kunna tänka mig att köpa din klänning. Det enda är att den bara är så DU! Den klänningen skulle absolut inte bli samma grej på mig. Storlek och längd stämmer annars ganska så väl! Är du säker på att du inte kan använda den på någon stor fest i Shanghai!?

• Gemma

Lapinette - förstår vad DU menar. På flera sätt. Jag skulle själv ha svårt för att köpa en begagnad brudklänning. Men du - jag provade den precis, första gången efter bröllopet. Och den sitter HELT perfekt trots att jag gått upp ett par kilo. Bestämde mig helt enkelt för att klippa av den och göra den kort och funky. Med ett par bruna skinnstövlar och några coola smycken, och såklart skärpet kortat, blir det världens schysstaste partyklänning. Känns fint om man kan ge den ett andra liv. Vad tror du om detta? Vill supergärna höra din åsikt. Som du hör är jag lite velig.

• Gemma

(Med andra ord: När jag säger att jag "bestämde mig" så är det en sanning med modifikation. Skulle snarare säga att jag "allvarligt överväger"...).

• Gemma

Apropå att vara "tjaskig" mot sin mamma: Jag tänkte be MIN mamma att klippa sönder klänningen! Snacka om att låta nån annan göra the dirty work ;)

Jag är inte jättesentimental när det gäller att behålla prylar (som du). Din klänning hör ihop med en av de viktigaste dagarna i ditt liv, ingenting som händer sen kan förändra detta. Bilderna finns kvar, och minnena. Vad som sen händer med klänningen är en annan sak, eller hur..?

Svar på tråden Bilder från vårt bröllop