Bilder från vårt bröllop
Ännu mer finns nu på www.frogspace.se
Ännu mer finns nu på www.frogspace.se
Lapinette - min bror och hans familj har preciiiis köpt en lägenhet i Nice! Så nu får man tillfälle att hänga lite mer vid sydkusten. Annars har vi mest hållit till i väst, eller sydväst. Min mans bästis har ett hus i St. Martin på Ile de Ré så där har vi varit nästan varje sommar, plus att vi gillar Baskien och Biarritz. Förutom i Loiredalen såklart.
Hur blev ringen?
Kram, G
Tack för alla tips!
Lapinette: Vad ligger prisnivån på i Paris?
Vill ha så mycket tips o ideér som möjligt
Ha det Bra!
Gemma min man har eget företag inom reklam mm jimdavislabs.com så han jobbar dag och natt plus på ett annat jobb som konsult (programerare) mm. Själv jobbar jag inom skönhetsindustrin....vad jobbar din m2b med?
Lapinette vad härligt blev ringen fin?? Visst längtar man till den sitter på fingret:)
kramar
Gemma och spöket laban - ringen är jättefin! Det var både den och så ringen som ska sitta bredvid (då jag flyttar min förlovningsring till vänster hand) som satt i asken. De är jättevackra tillsammans. Har hela dagen (vi har varit uppe i bergen med vänner) tänkt på min ring och det var det första jag ville se imorse när jag vakna.
Gemma - så snart möte man dig på planet! Brukar normalt vara den där enstöringen som tar upp en pocketbok och läser hela resan men igår satte jag mig bara ned och sen började jag och min granne bla, bla, bla...efter 3 timmar hade vi avverkat våra liv.
Stjärnflocka - jag skulle nog säga att prisnivån är densamma som i Stockholm. Vill man äta billigt så finns det ställen medan man sedan kan få hela prisskalan upp.
Hur är fransmännen? Är de trevliga?
Är det sant att fransmän inte så gärna pratar engelska?
Stjärnflocka - Promenera från Notre Dame (metro Saint-Michel Notre Dame) utmed Seine upp mot Triumfbågen och ni kommer att se Eiffeltornet på andra sidan Seine medan ni passerar Louvren (som är giganstiskt stort). Gå genom Tuiliries trädgårdarna till Place de la Concorde och sedan har ni hela Champs Élysée framför er upp mot Triumfbågen.
Montmartre (metro station Anvers). Här finns vackra Sacre Coeur, konstnärer, små gator och de enda vingårdarna i Paris.
Le Marais (tror det är metro Temple) kvarter som blivit ganska så inne de sista 5-6 åren.
Latin Kvarteren (metro Cluny La Sorbonne)mysiga kvarter med en massa småbutiker som är trevliga att vandra omkring.
Stjärnflocka - du ska nog inte fråga här inne om fransmän är trevliga ...jag och Brud_juni2007 ska gifta oss med en varsin och Gemma har redan gjort det. Så jag är kanske lite "färgad" i den här frågan.
Normalt så kan de engelska där det finns turister så som Paris, franska Rivieran etc. Sen så kan det tyvärr vara så i turistområdena att de på vissa restauranger är lite "snorkiga" ...inte lika serviceminded som vi svenskar är vana vid.
Gemma (och ev. andra intresserade ):
Vårt bröllop blir nog mittemellan när det gäller antalet gäster (ca 70 räknar vi med att det blir i slutändan) men lite mer åt "litet"-hållet när det gäller budgeten. Ambitionsnivån är väl inte så jättehög - vissa saker prioriterar vi och andra inte.
Vi ska försöka laga en hel del av maten själva och troligen fixa personal bland bekanta. Just nu är vi sååå i valet och kvalet mellan Kristinehovs malmgård den 20 maj och Långholmens folkhögskola den 3 juni. Har gjort värsta jämförelsetabellen... Om du eller någon orkar kolla och ha kommentarer är jag mycket tacksam!
Länk till min jämförelse:
us.f13.yahoofs.com/bc/43ff10bdm26b87d4c/bc/Br%f6llop/J%e4mf%f6relse+Kristinehov+L%e5ngholmen.doc?bfVtPAEBRA4qWsTb
FÖR Långholmen
Begränsad el. ej tidsbegränsad fest.
Långholmen mer utrymme.
Integrerat inne/ute.
Kristinehov kritiskt om fördrinkmingel måste vara inomhus.
Långholmen ingen risk störas av annan fest/AA?
FÖR Kristinehov
Långholmen FÖR stort?
Pianofrågan Långholmen?
Långholmen ej så gott om tid för iordningställande/dukning.
-------------------------------------------
Vilket mysigast inne/ute/läget i stan/på ön?
-----
Sen har vi ringfrågan!
Klänning blir nog en tvådelad Kik, eller kanske en vit/ljus som inte är en brudklänning. Jag är också väldigt förtjust i spets (helspets helst...) och såg en fin variant på Karen Miller igår, dock ej hellång.
Jag hinner inte sy upp en klänning eller åka till London... dessutom kanske jag blir gravid och vet då inte riktigt hur kroppen hinner påverkas de första månaderna.
Kul att läsa om er som hänger här!
Stjärnflocka! Jag gillar också Le Marais och St Germaine-områdena. Och när det gäller trevlighet... Om jag säger såhär: Jag lärde mig franska snabbt som attan efter att ha träffat min nuvarande - inte av lust, utan för att kunna försvara mig. Jag är inget frankrike-fan, det ska jag villig erkänna. Får ofta känslan av att man blir bättre behandlad ju bitchigare man är och som svensk tycker jag att det är knasigt. Sen gormar de förfärligt mycket. Med tiden har jag emellertid lärt mig att gilla den franska stilen jättemycket, det är ju sällan så illa ment som det låter och lite argumentation kan faktiskt pigga upp stämningen emellanåt. Men visst blir det väl mycket tjafs emellanåt.
Framför allt tycker jag att det är spännande med en man som kommer från en kultur som är (åter igen min subjektiva upplevelse) extremt olik min egen.
Laban: Min man är civilingenjör och projektledare. Jag jobbade tio år som journalist innan jag sadlade om och utbildade mig till reklamare, så nu är jag i samma bransch som din man. Fin hemsida förresten! Vad, på ett ungefär, gör du i skönhetsbranschen?
Majs: Grattis till kanske-bebisen! Det verkar hända en massa grejer i ditt liv.
Vi var 74 på bröllopet, det kändes lagom, åt det stora hållet! Jag kan tyvärr inte komma in på din länk, men när det gäller att välja ställe är det nog generellt bra att ranka saker i sin egen - högst individuella - viktighetsordning. Det kan t ex handla om atmosfären i själva middagslokalen, möjligheten för folk att bo på stället, att maten är på ett visst sätt, att man får lov att ta dit catering om man hellre vill det, att festen får vara länge osv. Maten? Att kunna ha en fest som varar länge? Vår slutade t ex 7 på morgonen, just det här med tiden var speciellt viktigt för min man! Han och hans kompisar höll igång till 7, själv orkade jag "bara" till 5. Men han var i alla fall rar och följde med mig upp på rummet och stoppade om mig. Tres sexy eh ;)
Lokalens storlek kan absolut vara kritisk, FÖR stor lokal är kanske inte så mysigt, men belysning och disposition är minst lika viktigt. Sen måste ni ju t ex ha mer plats om ni har buffé. En bra grej är om man har tillgång till några olika rum för dans och samtal osv. Fördrink i en vacker trädgård är nice på sommaren. Sen kan jag också tycka att inomhusmiljön är lite mindre viktig när det är sommar, än när man - som vi - gifter sig off season.
Känner inte till Kristinehov men Långholmen är såklart ljuvligt. Schysst också att gästerna har möjlighet att bo på vandrarhemmet!
Lapinette: Jag är den där som har en pocketbok i knät och alltid vill sitta vid fönstret. Och som alltid, alltid lyckas dra in även den mest inpiskade enstöring i ett livligt samtal som varar hela vägen till resans slut!
Kram, G
Visst händer det en massa i mitt liv just nu. Jag är 36; det är därför vi har lite bråttom... Viktigt för mig att vi två får åka på en (bröllops-)resa till en annan kultur el. i vart fall lite äventyrligt innan vi får barn.
Gemma:
Tack för kommentarerna! Vilken fest ni hade! Själva funderar vi över bl.a. om det kommer bli avbrutet/för tidigt att tvingas stänga av musiken vid midnatt och vara ute kl. 1 (Kristinehovs malmgård)... Jag är lite orolig över det men min fästman tror att folk blir så trötta att det inte är någon större fara (vi har vår vigsel redan kl. 13). Jag tror nog inte vi kommer vara kvar till 5 eller 7 iaf utan snarare smyga iväg när det är som roligast på det mer traditionella brudparsviset ,-) fast jag kan absolut förstå charmen med det, särskilt om man bor långt från sina vänner i vanliga fall.
Om du kopierar och klistrar in allt detta (från http till Tb) kanske det funkar; funkade nyss för mig iaf.
us.f13.yahoofs.com/bc/43ff10bdm26b87d4c/bc/Br%f6llop/J%e4mf%f6relse+Kristinehov+L%e5ngholmen.doc?bfz4rAEB7ARtWsTb
Annars kan du kolla följande bilder och länkar om du vill.
"Kristinehovs malmgård:
www.kristinehov.nu
www.stockholm.se/templates/template_122.asp_Q_number_E_26135_A_isWai_E_
Bröllopsfestbilder från Kristinehov 10 september 2005:
pg.photos.yahoo.com/ph/marska.rm/album&.src=ph&.tok=ph5QedEBCd_s1SYh
-----------------------------------------------------------------------
Långholmens folkhögskola:
www.langholmens.fhsk.se/konferenser.htm
två bilder från bröllopsdukning långholmen och några kvällsbilder från nyårsfest där och utanför stället. pg.photos.yahoo.com/ph/marska.rm/album&.src=ph&.tok=phyOddEBcnpQALea
väggen mittemot bergväggen är en vikvägg som man kan ha nästan helt öppen mot "kafédelen" som har hela fönsterväggar mot liten uteplats och stor gräsplan. festlokalen har också fönster i taket.
----------------------------------------------------------------
Länkar till trådar på Bröllopstorget:
Kristinehovs malmgård
www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m618242.html
Långholmen:
www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m385708.html
www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m411662.html
www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m519189.html
www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m686236.html
www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m510496.html
www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m1012011-1.html
www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m352349.html
Idéer/anteckningar:
Långholmen - funderar på om man kan drapera något tyg och en ljusslinga över de röda plåtväggarna som inte känns jättekul...
Marschaller utomhus! Eller facklor?"